2634
Sök

Bygga om till Cab/Targa/Takluck

682 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#1
eftersom att tråden löd utseendemessiga modifieringar så platsar jag den fråga här.

Får man bygga om till *Rubrik* eller hur är det?

en del bilar har ju inte Targa men skulle kunna passa i det smile Vilket jag skulle bli glad för

____________________________________
1 340 Inlägg
19 april 2010
#2
Cab får man ju bygga om till i alla fall, så skulle inte se några hinder om att bygga till targa smile Kolla med SFRO

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

682 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#3
RightFront skrev:
Cab får man ju bygga om till i alla fall, så skulle inte se några hinder om att bygga till targa smile Kolla med SFRO

2Tusen Tack för info, då kan denna tråd låsas smile Mvh Jesper.

Eller en fråga till, gör man en registreringsbesikning när man byter till Cab etc?
Senast redigerat av MrTorture (19 april 2010)

____________________________________
1 340 Inlägg
20 april 2010
#4
MrTorture skrev:
RightFront skrev:
Cab får man ju bygga om till i alla fall, så skulle inte se några hinder om att bygga till targa smile Kolla med SFRO

2Tusen Tack för info, då kan denna tråd låsas smile Mvh Jesper.

Eller en fråga till, gör man en registreringsbesikning när man byter till Cab etc?

Det är lite olika, om du bygger med öppningsbara dörrar måste du göra en besiktning hos någon av SFROs lokaler, som kollar svetsar o.s.v. Men fastsvetsade dörrar är det annorlunda på, vet inte om du behöver göra en besiktning hos dom då... lättast att skicka iväg ett mail och fråga smile

några länkar, eller köp SFRO:s NYA bygghandbok
http://www.sfro.com/index.php/cab-bygge
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

682 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#5
RightFront skrev:
MrTorture skrev:
RightFront skrev:
Cab får man ju bygga om till i alla fall, så skulle inte se några hinder om att bygga till targa smile Kolla med SFRO

2Tusen Tack för info, då kan denna tråd låsas smile Mvh Jesper.

Eller en fråga till, gör man en registreringsbesikning när man byter till Cab etc?

Det är lite olika, om du bygger med öppningsbara dörrar måste du göra en besiktning hos någon av SFROs lokaler, som kollar svetsar o.s.v. Men fastsvetsade dörrar är det annorlunda på, vet inte om du behöver göra en besiktning hos dom då... lättast att skicka iväg ett mail och fråga smile

några länkar, eller köp SFRO:s NYA bygghandbok
http://www.sfro.com/index.php/cab-bygge
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc

Fastsvätsade dörrar låter intressant tongue då menas det att det är oöppningsbara right? :S det är ju inte det jag e ute efter, Jag tänker bygga Targa (hard top) smile Och Vertikal doors tongue DVS "lambo" dörrar. smile Mvh

EDIT: Med Lambo dörrar måste de vara monterade av verkstad right? + att det skall vara godkända Typ Eg.16 eller något sånt.
Senast redigerat av MrTorture (20 april 2010)

____________________________________
1 340 Inlägg
20 april 2010
#6
MrTorture skrev:
RightFront skrev:
MrTorture skrev:

2Tusen Tack för info, då kan denna tråd låsas smile Mvh Jesper.

Eller en fråga till, gör man en registreringsbesikning när man byter till Cab etc?

Det är lite olika, om du bygger med öppningsbara dörrar måste du göra en besiktning hos någon av SFROs lokaler, som kollar svetsar o.s.v. Men fastsvetsade dörrar är det annorlunda på, vet inte om du behöver göra en besiktning hos dom då... lättast att skicka iväg ett mail och fråga smile

några länkar, eller köp SFRO:s NYA bygghandbok
http://www.sfro.com/index.php/cab-bygge
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc

Fastsvätsade dörrar låter intressant tongue då menas det att det är oöppningsbara right? :S det är ju inte det jag e ute efter, Jag tänker bygga Targa (hard top) smile Och Vertikal doors tongue DVS "lambo" dörrar. smile Mvh

EDIT: Med Lambo dörrar måste de vara monterade av verkstad right? + att det skall vara godkända Typ Eg.16 eller något sånt.

Japp, oöppningsbara smile jaha, trodde du vill ha cab när du frågade om det, men ska du bygga en targa eller en  cab med hardtop ? Targa kan det kanske bara var så att du kan bygga och sen en fin hardtop som inte avslöjar så mycket och bara glida iväg till besiktningen och hoppas på det bästa smile 
Angående dörrarna så är det nog bara att montera och göra ett bra och stabilt jobb så kan de inte klaga på besiktningen! smile eller vad har du för bil? nyare bilar är byggbesiktade och man får i princip inte ändra något hmm Då pratar vi 2000 bilar

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

682 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#7
RightFront skrev:
MrTorture skrev:
RightFront skrev:

Det är lite olika, om du bygger med öppningsbara dörrar måste du göra en besiktning hos någon av SFROs lokaler, som kollar svetsar o.s.v. Men fastsvetsade dörrar är det annorlunda på, vet inte om du behöver göra en besiktning hos dom då... lättast att skicka iväg ett mail och fråga smile

några länkar, eller köp SFRO:s NYA bygghandbok
http://www.sfro.com/index.php/cab-bygge
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc

Fastsvätsade dörrar låter intressant tongue då menas det att det är oöppningsbara right? :S det är ju inte det jag e ute efter, Jag tänker bygga Targa (hard top) smile Och Vertikal doors tongue DVS "lambo" dörrar. smile Mvh

EDIT: Med Lambo dörrar måste de vara monterade av verkstad right? + att det skall vara godkända Typ Eg.16 eller något sånt.

Japp, oöppningsbara smile jaha, trodde du vill ha cab när du frågade om det, men ska du bygga en targa eller en  cab med hardtop ? Targa kan det kanske bara var så att du kan bygga och sen en fin hardtop som inte avslöjar så mycket och bara glida iväg till besiktningen och hoppas på det bästa smile 
Angående dörrarna så är det nog bara att montera och göra ett bra och stabilt jobb så kan de inte klaga på besiktningen! smile eller vad har du för bil? nyare bilar är byggbesiktade och man får i princip inte ändra något hmm Då pratar vi 2000 bilar

Planen blir att köpa en av följande. Opel Calibra. Ford probe. Honda Prelude. (sedan spricker väl Hyundai coupe).  Toyota Celica. Mitsu. Eclipse. Ja något i den stilen kring 90-97.

____________________________________
1 340 Inlägg
20 april 2010
#8
MrTorture skrev:
RightFront skrev:
MrTorture skrev:

Fastsvätsade dörrar låter intressant tongue då menas det att det är oöppningsbara right? :S det är ju inte det jag e ute efter, Jag tänker bygga Targa (hard top) smile Och Vertikal doors tongue DVS "lambo" dörrar. smile Mvh

EDIT: Med Lambo dörrar måste de vara monterade av verkstad right? + att det skall vara godkända Typ Eg.16 eller något sånt.

Japp, oöppningsbara smile jaha, trodde du vill ha cab när du frågade om det, men ska du bygga en targa eller en  cab med hardtop ? Targa kan det kanske bara var så att du kan bygga och sen en fin hardtop som inte avslöjar så mycket och bara glida iväg till besiktningen och hoppas på det bästa smile 
Angående dörrarna så är det nog bara att montera och göra ett bra och stabilt jobb så kan de inte klaga på besiktningen! smile eller vad har du för bil? nyare bilar är byggbesiktade och man får i princip inte ändra något hmm Då pratar vi 2000 bilar

Planen blir att köpa en av följande. Opel Calibra. Ford probe. Honda Prelude. (sedan spricker väl Hyundai coupe).  Toyota Celica. Mitsu. Eclipse. Ja något i den stilen kring 90-97.

kan det kanske bli svårt! Kan vara för ny... eller så går det oavsett årsmodell eftersom man ändå går "ombyggt fordon" vägen hmm vet inte riktigt när det är så ny bil! Du får höra med SFRO smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
6 maj 2010
#9
RightFront skrev:
MrTorture skrev:
RightFront skrev:
Cab får man ju bygga om till i alla fall, så skulle inte se några hinder om att bygga till targa smile Kolla med SFRO

2Tusen Tack för info, då kan denna tråd låsas smile Mvh Jesper.

Eller en fråga till, gör man en registreringsbesikning när man byter till Cab etc?

Det är lite olika, om du bygger med öppningsbara dörrar måste du göra en besiktning hos någon av SFROs lokaler, som kollar svetsar o.s.v. Men fastsvetsade dörrar är det annorlunda på, vet inte om du behöver göra en besiktning hos dom då... lättast att skicka iväg ett mail och fråga smile

några länkar, eller köp SFRO:s NYA bygghandbok
http://www.sfro.com/index.php/cab-bygge
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc

du skriver att det är annorlunda med fastsvetsade dörrar, vad är annorlunda dådå? behövs ingen besiktning hos sfro då eller? smile

682 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#10
Har en rätt konkret fråga som kanske lyfter upp tråden lite, Finns det några här på garaget som har gjort projekt där de byggt om till Targa eller Cab?

138 Inlägg
10 maj 2010
#11
Targa kan vara ett problem hos SBP pga att den kan åka av om den är dåligt byggd i högre farter,Tror det finns några volvon på garaget som är ombyggda till cab.

1 436 Inlägg
10 maj 2010
#12
Den här 200an är fabrikskonverterad, men du kan ju alltid fråga ägaren om han sett var de förstärkt. För en firma borde ju ha gjort rätt okej konvertering...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=97940

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

682 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#13
Fina svar, förstår, men detta kommer vara rätt serriöst, och då snackar vi om fästning av targan till bilen med jängor, så det kommer vara fast skruvat när taket väl är på, svar ja kommer krävas Insexsnyckel vid bortagning. mvh.

80 Inlägg
28 januari 2017
#14
Hejsan !

Jag vet att den här tråden är gammal men.  Jag undrar om man kan bygga om en Toyota Supra mkiv från hardtop till targa

Mvh A-I



Sök