2520
Sök

Hur man får ner turboladdet på SAAB 9-3? pysventil eller skruva wastegaten? Hur fungerar en pysventil?

2 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#1
har bytt turbo till en större och chippat(steg tre) nu visar laddmäteren nästan 2BAR SÅ behöver ställa ner laddet. vad är lagom laddtryck för SAAB 9-3 och vilket är bäst skruva på wastegaten eller montera pysventil? undrar även hue en pysventil fungerar och vad den gör då jag alldrig har monterat en förut?


888 Inlägg
20 april 2010
#2
Inget av det du nämnt funkar på en saab med T7. Förstår inte riktigt... du monterar större turbo, fetare avgassystem och steg 3 chippar den och vill skruva ner laddet? 

Hur mycket exakt laddar den?
Senast redigerat av HenkeTIC (20 april 2010)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 april 2010
#3
Va seriös och lämna bilen till en firma som kan ställa ner laddtrycket i programvaran.
Va oseriös och skruva på wastegatearmen ett par varv och se om det ändrar sig. Armen ska bli "längre".

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
20 april 2010
#4
Som sagt....det är en T7 bil vi pratar om....där begär programmet en viss luftmassa och sedan ser turbon till att leverera.
Ändrar du på stången kommer laddtryckstyrningen ändå se till att få fram rätt luftmassa= det har ingen effekt (inom rimliga gränser).

Ställer ett par motfrågor:

1) Är programmet (chippet) anpassat för den större turbon?
2) Vad är det för turbo?
3) har du kontrollerat förspänningen/GLT på den nya turbon? En förutsättningen för att regleringen skall fungera bra.
http://hem.bredband.net/wendav/grundladd.pdf

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 april 2010
#5
jonTe skrev:
Som sagt....det är en T7 bil vi pratar om....där begär programmet en viss luftmassa och sedan ser turbon till att leverera.
Ändrar du på stången kommer laddtryckstyrningen ändå se till att få fram rätt luftmassa= det har ingen effekt (inom rimliga gränser).


Ställer ett par motfrågor:

1) Är programmet (chippet) anpassat för den större turbon?
2) Vad är det för turbo?
3) har du kontrollerat förspänningen/GLT på den nya turbon? En förutsättningen för att regleringen skall fungera bra.
http://hem.bredband.net/wendav/grundladd.pdf

Riktigt så komplicerat är det inte.
Påstår du att om du hakar av wastegatearmen så blir det fortfarande låt säga 1.5bar?
Och jo, det har visst effekt att ändra grundtrycket.

Dessutom säger du ju emot dig själv när du frågar om han har kollat grundtrycket på den nya turbon. Det ska ju inte spela någon roll. Det är ju en T7 vi pratar om...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
20 april 2010
#6
UhrJr skrev:
Riktigt så komplicerat är det inte.

Vad är det som inte är komplicerat? att styrsystemet styr mot luftmassa?
UhrJr skrev:
Påstår du att om du hakar av wastegatearmen så blir det fortfarande låt säga 1.5bar?

Styrsystemet kommer fortfarande att försöka få fram rätt luftmassa ja.....vad laddtrycket är/blir kan vara väldigt olika. Dock finns det som sagt gränser och i ditt exempel når man den ganska kraftigt......det är ju inte möjligt att stå över fysikens lagar.


UhrJr skrev:
Och jo, det har visst effekt att ändra grundtrycket.

Nej, inte som på en T5 spis.....och igen.....inom vissa gränser. Har man låg förstänning kommer turbon få svårt att reglera överhuvudtaget.
Gör man staget superkort kan man säkert tvinga upp trycket något men samtidigt kommer det elektroniska spjället begränsa/ändra vinkel......för att ge rätt luftmassa.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 april 2010
#7
Du säger ju fortfarande emot dig själv.
Ändrar man på grundtrycket så får spjällhuset reglera emot bveroende på åt vilket håll det är justerat.
Om du har för lite grundtryck så måste det till mer luft för att få fart på grejjorna.
Har du för mycket grundtryck så bryter den (såvida det fortfarande sitter tryckvakt i programmet, och det får vi väl hoppas..).

För precis som du säger så styrs inte effekten på tryck, utan massa. Och är det för lite grundtryck så behövs mer massa för att uppnå begärd max luftmassa.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
20 april 2010
#8
UhrJr skrev:
Du säger ju fortfarande emot dig själv.

Iaf tycker du bevisligen det...
UhrJr skrev:
Ändrar man på grundtrycket så får spjällhuset reglera emot bveroende på åt vilket håll det är justerat.
Om du har för lite grundtryck så måste det till mer luft för att få fart på grejjorna.
Har du för mycket grundtryck så bryter den (såvida det fortfarande sitter tryckvakt i programmet, och det får vi väl hoppas..).

Nu är det ju inte spjällvinkeln som reglerar laddtryck i första läget utan laddtrycksstyrningen via magnetventilen. Den kommer kämpa och försöka kompensera för den felaktiga grundinställning och är inte det möjligt hjälper spjället till, iaf när man försöker tvinga sig till höjt tryck genom inskruvad stång.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök