3424
Sök

HJÄLP!!! S40 som knackar AS HELL!!!

53 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#1
Såhär gick det till, för drygt 1 månad sedan så gick bultarna till övre motorfästet AV,
Nu har jag bytt dessa bultar + motorfästet.
Och nu så knackar bilen som satan och det saknades olja som fan i motorn, men det ligger ingen olja på backen där bilen står, har ett jätteproblem, någon som har någon aning om vad som kan ha hänt? kan ventilern åkt illa till eller?

gäääs

528 Inlägg
20 april 2010
#2
är det bil eller motor som "knackar"?

53 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#3
motorn knackar som fan, går inte upp nå varv heller, turbotrycket är helt väck typ,

gäääs

528 Inlägg
20 april 2010
#4
Jag ska inte påstå att du behöver renovera motorn för jag är ingen expert så sätt, även om knackningarna säkert är just ventiler.  Kan inte se hur det spikar på låga varv om du inte rört ngt själv..?   
Försök uteslut annat så som bränsle och luft, tändning.  Jag menar sådant som luftmassemätare, tändstift och dylikt.  Blir de knas så går ju motorn orent och kanske kan upplevas som motorstrul när det är oren gång?    Efter det hade jag bogserat den till en verkstad.. smile   Men du har säkert ngn hobbymekaniker som kan komma förbi och lyssna och utesluta ventiler/motorras. smile

53 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#5
Motorn går ju på normala varv och rusar inte, den knackar bara som fan, kan ju inte tänka mig att det är varken luftmassemätare eller tändstiften när den började knacka efter att mina bultar till motorfästet gick sönder, enda jag kan tänka mig är att ventilerna har fått sig en törn, tror ju inte att motorn rasade, för den går ju, har bara satt dit nytt fäste + bultar till gummibussningen som sitter fast i motorn, sen så startade ja bilen så knackade den som fan, även motorlampan inne i bilen lyser.

gäääs

53 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#6
kan det vara nått vevlagerras tro?

gäääs

7 120 Inlägg
20 april 2010
#7
Ingen olja och massa knack låter som ett högst troligt vevlagerras.

53 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#8
jobbigt att åtgärda? har en reservmotor liggandes så jag har delar ^^

gäääs

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 april 2010
#9
Är det ett "lätt" knackande från toppen så är det bara dina ventiltryckare som hängt sig alternativt tömts på oljan när nivån var alltför låg. Är det så så kommer det tystna "efter ett tag". Är det mer ett "tungt" knackande med LÄGRE frekvens så är det nog dessvärre ram och/eller vev -lager...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

53 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#10
asså det lever om utav bara fan under huven, de är inga "lätta" knackningar

gäääs

Cupra_
20 april 2010
#11
Vevlagerras låter då troligt tyvärr.. Om du nu kommer fram till att det är det så är det bara till att hinka ur motorn i bilen och byta. Har du tur så har vevaxeln klarat sig, något jag dessvärre tvivlar på.

1 353 Inlägg
20 april 2010
#12
filma o lägg upp, motorn ska inte paja för att motorfästet byts, kommer knacket när du kör eller när du står stilla?

en film som sagt skulle hjälpa.


53 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#13
både när jag kör och när den står stilla, lite tråkigt att det händer när man nyligt har bytt motor också, nöthjärnan som gjorde det åt mig kan inte ha varit så speciellt noga med att fästa motorfästet,

gäääs

53 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#14
http://www.youtube.com/watch?v=buZ29W2IQO4 låter typ exakt som dendär, får inte upp varven mer än typ 3-4000 varv,

gäääs

1 353 Inlägg
21 april 2010
#15
har bilen stått länge?
Har du fyllt på olja(vilket jag utgår ifrån)

kan det inte vara som så att det är lite dåligt med olja i lyftarna? brukar kunna låta utav helvete om dom är helt tomma

There's no replacement for displacement

53 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#16
ja fyllde oljan igår, och den låter likadant fortfarande, tror att skiten har skurit om jag ska vara ärlig,

gäääs

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
21 april 2010
#17
ändrar sig ljudet efter motorvarven?

vete tusan vad det kan vara låter mer som en krökt vevstake än ett lager

lager ljud brukar ha en tendens att ändra sig lite och inte vara lika hela tiden

framför allt skillnader i varm och kall motor och låga och höga varv

så var det iallfall när vi körde lager ras på en b21Et för ett antal år sen

Kör fort så hinner inget hända...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 april 2010
#18
kan det inte vara så att du hade lite olja i och motorn lutade lite pågrund av fästet och så fick inte pumpen upp olja varav lageras eller liknande

2slow

53 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#19
men bara dagen innan fästet gick av så kollade jag att de fanns olja i bilen å de var på max sträcket, så det var inte lite olja, och när jag skulle starta bilen igår så märkte jag att det var nästan tomt på olja, och då fyllde jag på och startade å då lät de som ett riktigt träskverk! ^^ Ljudet är samma som när den står på tomgång och när jag varvar upp den, är helt lost just nu,

gäääs

1 353 Inlägg
21 april 2010
#20
Citerar lite från www.v40r.com där finns goda råd till x40 åkare smile, tror det kan vara detta som strular för dig

9 av 10 knackningar från motorn, som även bara uppstår när motorn har varit avstängd och som sedan försvinner när motorn blir varm beror på att grenröret sitter dåligt mot topplocket.

Det sitter 8 bultar som håller fast grenröret i topplocket, och de har en tendens att vibrera loss. Ner med ett spärrskaft och 12:ans hylsa och dra åt alla 8 bultar. Det har hjälpt 9 av 10 X40-ägare med just dessa problem.


Hittade i en annan tråd här på garaget.

Det skulle ju kunna förklara varför du inte har nåt turbotryck heller, allting smiter ut innan det kommer till turbon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=36754

There's no replacement for displacement


Sök