3304
Sök

Inför månadens besiktning. däckdimention

1 468 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
tjoo. jag har juh volvo 745asom jag just kastat på mina nya inköpta fälgar o däck som har dimention 165 R15 som är 5" breda o kommer från en volvo amazon fån 60-talet om ja inte minns fel men däcken e nya o lite coola tycker jag =P. dom e lite vingliga vid högre hastigheter o känns lite osäkert o åka med. kanske jag som inbillar mig?

Men nu till frågan.

Jag har fått 2st  sommardäck på plåt 225/65 R15 av en jobbarkompis med ca 4 mm kvar.

Tänkte sätta dom på bakaxeln.

Får jag köra med mina amazon fälgar fram o dessa V70 fälgar bak?
Går det genom besiktning?

Mvh
Senast redigerat av Leo86 (20 april 2010)

BMW fantast
1 172 Inlägg
20 april 2010
du behöver 23mm spacers för att få på v70 fälgarna på 7 serie.,. finns adapters för det...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 468 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
AeroMalm skrev:
du behöver 23mm spacers för att få på v70 fälgarna på 7 serie.,. finns adapters för det...

jo det vet jag. men går d genom besikningen med 2 olika dimentioner?

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
20 april 2010
Samma däck på samma axel däremot så ska dom ha samma rullomkrets som den har i regbeviset
kolla här så kan du se om du håller dig inom +/+5% rullomkrets
sen har du ju att du ej får avvika mer än ett visst antal mm i spårvidd enl regbeviset
det är lite olika mellan olika bilar men brukar inte vara mer än max 15 mm

http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=
Senast redigerat av rickard10735 (20 april 2010)

BMW fantast
1 172 Inlägg
20 april 2010
ja det tror jag inte är några problem, om dom får plats i hjulhuset och rullomkretsen inte överstiger 5%. det är ju många som kör bredare fälgar bak än fram...
Här är en länk till att få hjälp att räkna ut skillnaden.
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm
det är från 745ans orginal storlek du ska utgå ifrån nu.. det den är typad för. står i regbeviset om du inte kan det utantill...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Sök