ThisIsBlackSunshine skrev:
Jag brukar oftast bara varva för LASER.. alltså när man ser en polis stå med laser, då kan man ju varna, för då stannar dom inte en om mai nte kör för fort då. Sen finns det ju rutinkontroller där dom stoppar folk..har väl hänt att man blinkat åt andra för sånna också, men tror jag ska sluta med det faktiskt då vissa kanske är drogpåverkade eller fulla.. men laser, då äre ba att blinka på
om det inte kommer en som kör i 100 på 50 väg t.ex.. då kan den åka dit..
Sen är det väl så att om polisen har en "rutinkontroll" så brukar de även stå med lasern, i alla fall i mina trakter.
Jag vill ta upp en till aspekt. Det är, om ni inte visste det,
olagligt att varna andra trafikanter för en poliskontroll.
På samma sätt som det är olagligt att t ex ställa sig ivägen för en polisbil under utryckning.
Jag kommer inte ihåg vad lagen heter eller vad straffsatsen är, men drog iväg ett mail till polisens "kundtjänst"
Och som "grand finale"
Jag brukar själv varna övriga trafikanter, ibland. Men det kan vara bra att vara medveten om att det är olagligt. Väntar fortfarande på den dagen då man "blinkar" åt vad som skall visa sig vara en civilpolis, för att sedan bli ikappåkt och få böter.
Däremot, skulle det faktiskt vara intressant att höra om ett sådant fall. Undrar hur polisen ska kunna bevisa att man "blinkade för att varna övriga trafikanter". Man kanske bara hälsade på en bekant, eller liknande. Intressant intressant.
/L