3745
Sök

Turbokonvertering av Volvo 360 -88 GL- "Lenny"

46 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#1
Japp förra sommaren köpte jag mig en Volvo 360 Gl. och målet med denna är att kunna köra skiten ur resterande Bakhjulsdrivna volvos...
Steg 1:
Linjär BTR
Turbo
Öppen dump
Saab 900 T16 spridare
Uppställt bränsletryck 3.2 Bar
Laddar friskt 0.6
Super pro Framvagnsbussningar

Steg2
Megasquirt
IC
Elkylfläkt
337CC/min spridare
100% etanol
1.2 i laddtryck
Sänkt Bak 30mm o fram 35-40mm
16" 205/45-16 Hakka R på Dezent fälgar

Steg3
240 Bakaxel
Nån bra Vxl.låda
B230FT
kortad kardan
Bur
4-link
Dubbla Reaktionstag fram

Blyfot
829 Inlägg
21 april 2010
#2
låter intressant de där.. hur långt har du kommit?

"bara en mor kan älska en sån son"

46 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#3
Steg 1 E klart änsålänge ska nämligen besiktas i juni Så allt skas tas av igen Men Efter besikningen drar Steg 2 igång

2 788 Inlägg
Blyfot
829 Inlägg
21 april 2010
#5
fortsätt gärna skriva här så man kan följa projektet

"bara en mor kan älska en sån son"

162 Inlägg
21 april 2010
#7
låter skit fränt, sleepers e skojigast smile

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

46 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#8
Okej Idag har jag iaf Gjort lite  byggde 2,5 " avgas från Downpipen Men pga Dålig budget denna månaden Så fick det bli en  Gammal sketen japsdämpare från meganracing Som slutdämpare ....

men men  På fredag blir det ystad och Första gången den visas upp ... Bilen Är Vit full med oljefläckar och ROST ....tongue Som sagt Steg 1 är riktigt snikbygge Då jag samlar på mig delar till Steg 2 och 3.

kan berätta att MS:et jag ska beställa är MS 2 v3,57 kommer trigga Tändningen Via Hallgivare så Renixet och Lu-Skittronic kommer hamna så långt in i garaget som möljigt.

Då jag inte äger någon digitalkamera kommer jag inte lägga upp så många bildupdates Men desto fler Textupdate och fler som blir överraskade när dem ser slutresultatet wink ...

Skall även tilläggas att bilen kommer bli en komplett sleeper  Dvs Ingen Styling förutom Fälgar X-tra lysen och Sänkningen kanske moddar ditt bättre framlyktor Men Röven kommer i stort sett se orginal ut

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 april 2010
#9
kan säga på en gång att du behöver lååååångt mycket större spridare om du ska ladda ett kilo på etanol om du ska hålla en normal duty cycle på spridarna i sprutet iaf

MINST 800cc om du ska ladda kilot skulle satsa på 1000cc så kan du iaf bottna en hx40 turbo innan du måste byta spridare igen
och sen köra separat spolar och köra dom via nå MSD eller MSet spelar ingen roll med org tändning orkar inte iaf.. kör gärna på vag spolar med 115f i slutnummer
och sen du kommer inte köra skiten ur många turbo volvos med ditt steg3 ens..
Senast redigerat av The_Mechanic (21 april 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

46 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#10
The_Mechanic skrev:
kan säga på en gång att du behöver lååååångt mycket större spridare om du ska ladda ett kilo på etanol

MINST 800cc om du ska ladda kilot skulle satsa på 1000cc så kan du iaf bottna en hx40 turbo innan du måste byta spridare igen

Inte helt säkert att det blir 337 Men Vet en som körde med med en b200F turbokonverterad På saab 9k 2.3T sprdiare och ladda 1.4.
Teoretisk sätt så kräver etanol ca 30 % Mer Vilket på en orginal b200F är C:a 230-240 cc och 3 bars grundtryck
just nu laddar jag Med 238cc spridare på 3,2 Bars grundtryck.. så 391cc/min Borde det räcka och räcker inte det Så har jag fler spridare och bygger Extrasprut med laddtryckstyrning
Senast redigerat av Ohlert90 (21 april 2010)

46 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#11
Jag kommer inte köra orginal tänding .... Läs på lite innan du Skriver något
under steg 2 kommer jag trigga via hall . steg 3 är under utveckling

Kanske Kör Edis ,Cop, Triggar kanske via 60-2 på svänghjulet kanske Vem vet.

Men jag räknar med c:a  350-400  Friska hästar i motorn på Steg 3 Med etanol Men den som följer får se.

Iaf det återstår att se håller fortfarande på att samla ihoppa delar
Senast redigerat av Ohlert90 (21 april 2010)

Redneck life
357 Inlägg
22 april 2010
#12
Låter som ett tevligt projekt men några bilder hade varit kl med smile

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

46 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#13
reaser skrev:
Låter som ett tevligt projekt men några bilder hade varit kl med smile

Bilder kommer ska bara jaga fatt i en digitalkamera... För övrigt till er som tvekar att en 360 kan dra en 740Tic Osv kanske ska ta o kolla på denna filmen Med peter schmidt Visserligen en 2.5Liter Turbomotor med tillskottssprut  och lite annat godis Men kan han dra upp sin till 250+ Så borde jag iaf lyckas MEd 180 plus Då den redan nu gör 160-170 km/h med 13"

http://www.garaget.org/video/mmnkkb9uti0a

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 april 2010
#14
Ohlert90 skrev:
The_Mechanic skrev:
kan säga på en gång att du behöver lååååångt mycket större spridare om du ska ladda ett kilo på etanol

MINST 800cc om du ska ladda kilot skulle satsa på 1000cc så kan du iaf bottna en hx40 turbo innan du måste byta spridare igen

Inte helt säkert att det blir 337 Men Vet en som körde med med en b200F turbokonverterad På saab 9k 2.3T sprdiare och ladda 1.4.
Teoretisk sätt så kräver etanol ca 30 % Mer Vilket på en orginal b200F är C:a 230-240 cc och 3 bars grundtryck
just nu laddar jag Med 238cc spridare på 3,2 Bars grundtryck.. så 391cc/min Borde det räcka och räcker inte det Så har jag fler spridare och bygger Extrasprut med laddtryckstyrning

Jo men räcker och Funkar Bra är 2 jäävligt skilda grejer när man kör eftermarknads sprut, då dessa är bra mycket känsligare för spridarens duty cycle, jag vill se den person som kör 360 cc spridare på etanol med 1bars ladd och har dutycycle under 60%

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 april 2010
#15
Ohlert90 skrev:
reaser skrev:
Låter som ett tevligt projekt men några bilder hade varit kl med smile

Bilder kommer ska bara jaga fatt i en digitalkamera... För övrigt till er som tvekar att en 360 kan dra en 740Tic Osv kanske ska ta o kolla på denna filmen Med peter schmidt Visserligen en 2.5Liter Turbomotor med tillskottssprut  och lite annat godis Men kan han dra upp sin till 250+ Så borde jag iaf lyckas MEd 180 plus Då den redan nu gör 160-170 km/h med 13"

http://www.garaget.org/video/mmnkkb9uti0a

sen är de väll liiite fel jämnföra en 740tic och en trimmad 360?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

46 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#16
Vad Gör ni här om det enda ni kan göra är att klaga


Sök