4682
Sök

Snart fisketider (fiske upplevelser & tips/trix tråd)

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 juli 2012
blomisen skrev:
Xuri skrev:
satan vad shimano var överskattat här då big_smile
själv säger jag Foxrage spö och Okuma epix 30 pro som rulle

dock fiskar jag knappt haspel längre utan brukar bara ett foxrage cast h rod, 20-80 gram. delbart lite lättare "Jerkspö" på 240cm längd ihop med en ambassaduer Revo Toro 60 rulle smile
lirar klockrent å man kastar längre än, ja  ALLA smile

Även med 5grams spinnare? tongue wink

Har jobbat med att sälja fiskeutrustning och Catana serien är verkligen inte överskattad. smile
Nu kör inte jag med den serien men jag har testat den. smile

Nej då Catana e rätt ok grejer faktiskt.

mitt förra Ul sett var ett shimano spö å rulle å har för mig spöt var catana serien, dock brast de på 2a kastet pga av produktionsfel och de var enda exet av de spöt så jag fick byta ner mig lite...

men de finns andra spön som levererar också smile

Jag har alltid 3 olika spön  i båten så jag kan kasta allt mellan 2-200gram  om jag vill de.

vanligaste kastvikten är dock mellan 10-80 gram tongue

738 Inlägg
15 juli 2012
te_wik skrev:
Vad tror ni om detta spö?
Shimano Catana CX 240M 8' 10-30 g
http://www.svenskfiskeshop.se/spon/hasp … -240m.html

Tillsammans med Okuma Trio 55FD rullen?

Mvh Tommy

Jag har de spöet. Skitgo känsla i de. Har dragit upp en gädda på 11.6 kg med de utan problem! Nackdelen är väl att de är lite jobbigt att kasta med lite tyngre wobblers osv.

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 juli 2012
Rätt höga kastvikter på några spön här. Är det inte bättre att dela upp på utrustning:

UL spö runt 6-7 fot och liten rulle, kastvikt upp till 10-12g med flätlina runt 0.08-0.10mm Maximal känsla, sjukt kul att få fisk på.

Sen ett Haspelset 8-9 fots runt 10-30g och 0.17mm lina på normalstor haspel till lite tyngre spinn och lättare wobbler.

Jerkspö 6-7 fot, multirulle och 0.30 lina för kastvikter upp över 100g.

ev klämma in ett tyngre haspel där mellan om man kastar mycket med wobbler.

Då klarar man sig med 3 eller 4 spön för att klara en tur. Rätt spö till rätt läge och bete.

Sen ett par vertikalspön lär väl hänga med om det är fråga om båtturer smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
16 juli 2012
Blev en grann gös på vertikal i lördags, 7,5 kilo  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 juli 2012
4.4 kg gädda landat i  båten för en timme sedan smile
Vid 03-04 tiden kliver vi upp igen å drar ut för gäddfiske. se om man kan få nått av lite större kaliber smile

738 Inlägg
16 juli 2012
Martin 9-3 skrev:
Rätt höga kastvikter på några spön här. Är det inte bättre att dela upp på utrustning:

UL spö runt 6-7 fot och liten rulle, kastvikt upp till 10-12g med flätlina runt 0.08-0.10mm Maximal känsla, sjukt kul att få fisk på.

Sen ett Haspelset 8-9 fots runt 10-30g och 0.17mm lina på normalstor haspel till lite tyngre spinn och lättare wobbler.

Då klarar man sig med 3 eller 4 spön för att klara en tur. Rätt spö till rätt läge och bete.

Jo den setupen kör jag fast utan jerkspö. Tycker de går bra att få stora gäddor utan jerkbaits.
sen har man ju annat set till havsfiske eller laxfisket!

Någon som vet om man kan beställa lösa vevar till abu ambassadeur rullar? Råka drutta på ändan igår och knäckte veven. Underbar rulle som jag inte vill skrota! sad

56 Inlägg
17 juli 2012
Tjenare!
Tänkte testa att fiska gös en dag, några förslag på metod samt utrustning? Alla svar uppskattas (Utom de dumma såklart wink)

God fiskelycka!

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
Stofer skrev:
Martin 9-3 skrev:

Jo den setupen kör jag fast utan jerkspö. Tycker de går bra att få stora gäddor utan jerkbaits.
sen har man ju annat set till havsfiske eller laxfisket!

Någon som vet om man kan beställa lösa vevar till abu ambassadeur rullar? Råka drutta på ändan igår och knäckte veven. Underbar rulle som jag inte vill skrota! sad

du lär bara kunna ringa ambassadur å få köpa en lös.

till min 5 år gamla ul rulle jag hade för typ 5 år sedan gick en fjäder sönder i , jag ringde å kollade med abu å trots flera år sedan garantin gick ut skickad dom en gratis till mig å rullen var ihop dagen efter igen smile

Om de är typ en promax rulle eller liknande så har jag en skrotad rulle med komplett vev på i allra värsta fall kan du la få köpa den för en 5a....

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
totalt 15 gäddor i båten idag smile säkert tappat 10 firrar idag men de var i alla fall värt att gå ut med båten 04:45 smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
för den intresserade har jag en fiskegrupp på fejsbook som heter Fiske karlskrona som ni kan gå med i om nu vill ha lite fångstrapporter och tips på vilket djup och vilket bete vi använder när vi drar gädda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40446/40446-0cf347a1ef64684b34bc2e655194570b.jpg

säkert nån jerkbaitfantast som känner igen loggan.... jag lekte lite på jobbet tongue
Senast redigerat av Xuri (17 juli 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
17 juli 2012
Xuri skrev:
för den intresserade har jag en fiskegrupp på fejsbook som heter Fiske karlskrona som ni kan gå med i om nu vill ha lite fångstrapporter och tips på vilket djup och vilket bete vi använder när vi drar gädda.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 94570b.jpg

säkert nån jerkbaitfantast som känner igen loggan.... jag lekte lite på jobbet tongue

Ska gå med ! smile
SATAN så snygg logga !! vad vill du ha för den hehee wink
Dock så kör jag vanlig haspel, MEN är nybörjare, så lika bra att börja med Haspel då man kan fiska det mesta med det. Jerkbait blir steg 2 ! smile

Meldem
4 137 Inlägg
17 juli 2012
Har en fråga till alla som har erfarenhet eller vet något om detta.

Hur effektivt är en Popper såhär års? Fungerar dom bara under vissa årstider, eller funkar närsom?

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
TouchOfRed skrev:
Xuri skrev:

Ska gå med ! smile
Dock så kör jag vanlig haspel, MEN är nybörjare, så lika bra att börja med Haspel då man kan fiska det mesta med det. Jerkbait blir steg 2 ! smile

Haha va ger du för loggan, fixar med ditt namn istället wink

jag fiskade jerkbait å haspel i 2-3 år innan jag köpte ett jerkbaitspö å en ambassaduer :p
Mitt spö var gjort för upp till 28grams drag men jag slängde än med 75grams drag.... Alla mina personbästa på gädda tog jag på de spöt :p  nu har jag dock köpt riktiga grejer å blivit "bortskämd" så de spöt är inte rolig å fiska med längre utan ligger bara som reserv eller om nån kompis behöver ha när vi sticker ut med båten.

Meldem
4 137 Inlägg
17 juli 2012
Xuri skrev:
TouchOfRed skrev:
Xuri skrev:

Ska gå med ! smile

jag fiskade jerkbait å haspel i 2-3 år innan jag köpte ett jerkbaitspö å en ambassaduer :p
Mitt spö var gjort för upp till 28grams drag men jag slängde än med 75grams drag.... Alla mina personbästa på gädda tog jag på de spöt :p  nu har jag dock köpt riktiga grejer å blivit "bortskämd" så de spöt är inte rolig å fiska med längre utan ligger bara som reserv eller om nån kompis behöver ha när vi sticker ut med båten.

Hehe, får nog blir när man är slav åt jerkbait ;P

Har sett att det går att jerka med Haspelspö oxå, men det tar ju bort det roliga med Jerkbait, det blir inte samma grej heller då. tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
TouchOfRed skrev:
Xuri skrev:
TouchOfRed skrev:
Ska gå med ! smile

Har sett att det går att jerka med Haspelspö oxå, men det tar ju bort det roliga med Jerkbait, det blir inte samma grej heller då. tongue

Jag har ett "riktigt jerkspö" liggandes som jag kan kasta stockjävlar på 160 gram med men jag tycker inte de är kul, 1 ingen känsla å 2 man kastar ju fan knappt över vägen med ett spö på 180 cm som är helt stumt :p

Jag vill ha ett långt spö, delbart å de ska vara mjukt å följsamt.  "äkta jerkfiske" kommer jag aldrig fastna för tyvärr.  Jag vill ha ett spö som viker sig ner till korken på handtaget och man ändå ska kunna jerka med...
Jag prioriterar kastlängd, de får jag av ett följsamt å långt spö smile

dessutom tycker jag att jag själv märkt att jag får mer fisk på ett mjukt spö.
Senast redigerat av Xuri (17 juli 2012)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 juli 2012
Då var nya rullen och spöt hemma. Känns väldigt bra, även om rullen känns något tung.
Återstår att se hur det är att fiska med det. Ska fara och få lina uppspolad senare idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-16f13444027b5b1adee8d9ca5c528f2d.jpg

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Meldem
4 137 Inlägg
17 juli 2012
Xuri skrev:
TouchOfRed skrev:
Xuri skrev:

Jag har ett "riktigt jerkspö" liggandes som jag kan kasta stockjävlar på 160 gram med men jag tycker inte de är kul, 1 ingen känsla å 2 man kastar ju fan knappt över vägen med ett spö på 180 cm som är helt stumt :p

Jag vill ha ett långt spö, delbart å de ska vara mjukt å följsamt.  "äkta jerkfiske" kommer jag aldrig fastna för tyvärr.  Jag vill ha ett spö som viker sig ner till korken på handtaget och man ändå ska kunna jerka med...

Haha stockar xD

Tråkigt att höra, men alla kan ju inte gilla Jerk. smile
Men innan jag köper jerk ska jag nog testa lite mer med polarens jerk, så man verkligen vet om det är värt eller inte. smile

Om du prioriterar kastlängd står du och fiskar mycket vid land då eller? smile

Allansson
17 juli 2012
Kom precis in efter att ha varit ute med en polare och fiskat lite. Fick upp varsin gädda på 1,5 kg och så fick jag upp en liten abborre på kanske 200 g.

Köpte nytt spö igår, ett Abu Garcia Excellence 8'. Duger bra åt mig. Dock fick jag bägge fiskarna på mitt gamla Fladen teleskopspö. Körde med spinnare, en Abu Garcia Reflex White OR.

Vad rekommenderar ni för spinnare? Ska passa till abborre och gädda främst.

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
TouchOfRed skrev:
Xuri skrev:
TouchOfRed skrev:

Haha stockar xD

Tråkigt att höra, men alla kan ju inte gilla Jerk. smile
Men innan jag köper jerk ska jag nog testa lite mer med polarens jerk, så man verkligen vet om det är värt eller inte. smile

Om du prioriterar kastlängd står du och fiskar mycket vid land då eller? smile

jag har ett "Light jerkspö" om vi kallar de så och jag e skitnöjd smile
kastade ett par dagar med mitt BFT jerkspö men nej :p
Ja jag tycker du ska testa så mycke du kan innan du köper, jag fiskade jerk med haspel å vanligt spö i 2-3 år innan jag köpte mig ett  jerkspö å jag blev inte road av de alls.
men lightspöt jag har e  kalas smile

Nej fanken dom gångerna jag sätter mina fötter på land för fiske är när jag ev betalar för de i nån damm eller bäck på ett ungefär smile , Har båt på tomten och kan utforska hela blekingeskärgård här, den har legat i sen i mars  smile  Har jag 5 min över blir de en tripp me båten till ön utanför för gäddfiske, kan dock  hända att jag står med spöt på bryggan å kastar tongue 
  Jag Prioriterar ett mjukt,långt spö och kastlängd pga att jag vill kunna använda flera olika beten på spöt, då kan man kompromissa lite, ett jerkspö med 0.25-0.30 lina på och ett säg 30 gramsdrag kommer du ingenvart alls med, OM du inte har en ambassaduer och spö i typ 4000kronorsklassen :p  men lite billigare jerksätt för 1-2000kr så är de 70-80gramsdrag som gäller skulle jag vilja säga.

Jag har ett spö till respektive viktklass, 2-12gram, 10-28 gram å 20-80 gram, 60-180 gram, å jag brukar ha alla nära till hands, Dom är dock anpassad efter vad jag slänger med dom. på ulspöt använder jag 0.10 lina har jag för mig men de passar inte när man fiskar insjö eller bland vass för lite större bottenapp resulterar i förlorat bete.
Men på mitt vanliga haspel har jag 0.17 lina å då gäller de att ha otur om vassen ska ta draget för en. på mitt haspel kan jag slänga med nästan samma drag som jag kan med UL spöt, dock blir de inte den känslan jag vill. Jag vill att även en abborre ska böjja spöt ner till korken big_smile Men jag tror du förstår vad jag menar.

ett Jerkspö är inte "allround" alls å dom flesta av dom går inte ens att dela så har du inte kombi att köra omkring med är de värdelöst enligt mig.  Jag vill vara mer flexibel :p

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
Allansson skrev:
Kom precis in efter att ha varit ute med en polare och fiskat lite. Fick upp varsin gädda på 1,5 kg och så fick jag upp en liten abborre på kanske 200 g.

Köpte nytt spö igår, ett Abu Garcia Excellence 8'. Duger bra åt mig. Dock fick jag bägge fiskarna på mitt gamla Fladen teleskopspö. Körde med spinnare, en Abu Garcia Reflex White OR.

Vad rekommenderar ni för spinnare? Ska passa till abborre och gädda främst.

OM du fiskar insjö som jag tror så hade jag kört med MYRANS VIPP 15gramspinnare.
Vit/gul kropp med guldig sked.  Är de mest effektiva drag jag någonsin använt i insjö för abborre å gädda smile

Sök