TouchOfRed skrev:
Martin 9-3 skrev:
Sådär. Nu har man bytt ut alla tafsar mot flourcarbon. Allt från 0.35 till 0.90 mm.
Nya gäddtafsarna på 60cm 0.90fc med sedvanligt trevägslekande för paravanstoppet i kombination med extra fjäderringar på vissa beten tycks ge bästa gången och slitstyrkan verkar helt ok hittills. Ska bli kul att se på längre sikt hur de håller måttet. Svårt att konkurrera med de förra som vissa hängt med i 3 säsonger och ännu är fräscha.
Testat en hel del med olika tafsmaterial och tillverkat egna i några år, allt från knytbara wires till grövre och helt styva i olika material och lås mm, men nu fastnat helt för fc. Enda undantaget nu är jerkspö som fortfarande har helt styv tafs.
Det är som som är lite genomskinliga va?
Jag "hittade" dom tafsarna i förrgår på nätet och blev riktigt sugen på dom, men trodde dom var till Jerk endast.
För jag var inne på fiskebutiken för nån vecka sen och köpte tafsar. Men dom gick att dra sönder.. jävla skit tafsar..
Jag vill ha riktigt bra skit
![smile](img/smilies/smile.png)
Men dom kan du varmt rekommendera alltså?
Absolut. Var det färdiga tafsar helt och hållet med flourcarbon du hittat eller bara material?
Nackdelen är väl priset. Tror min sista rulle på 50 meter gick på 330:- nånting för de grövre dimensionerna.
Köpte färdiga längre tillbaka men hade också problem med kvalitén. Oavsett prisklass eller tillverkare så gick det inte lita på tafsen
![yikes](img/smilies/yikes.png)
Sen var man nästan tvungen att göra egna om man ska upp i 45-60cm längder för att få paravanstoppet rätt så den inte kan glida ner mot gäddan. Räkna att 10cm kan försvinna i gapet på helsvalda wobbler, sen ska tafsen räcka ett varv runt huvet, så jag kör inte med gäddtafsar under 40cm.
Gå ihop med en polare, köp en rulle fc och förpackningar med lekande och beteslås som ni litar på, och knyt själva. Rullen jag köpte kommer räcka till över 80 tafsar, vet inte vad beteslås och lekande kostar exakt (100pack) men totalt ligger det färdigt under 10:- styck.
Sen är det alltid roligare att köra med egengjort och kul pyssel vid TVn
För två år sedan gjorde jag mig av med fabrikstafsar. Satt dem mellan skruvstädet och en planka i väggen med analog fiskevåg med max-värde mellan. En handfull tafsar testades, mest abu och berkley och ALLA gick av i wirelåset eller drog sig ur låset och höll flera kilo mindre än angivet.
Till synes samma tjocklek på wiren fast hemmagjorda gick av någonstans på wiren, inte pressningen och höll betydligt bättre i dragstyrka.
Fabrikstafsar är f*n sönderpressade i wirelåsen, eller så har man bara haft väldig otur genom åren trots att man testat mycket