3519
Sök

Sänka tomgången på 855 t5

5 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
Tja, skulle vilja sänka min tomgång på bilen. Den ligger nämligen på ca 1300 varv. Har hört något om en tomgångsskruv och undrar då vart denna sitter och hur man ska gå till väga?

MVH Fredrik

1 353 Inlägg
23 april 2010
sitter ingen tomgångsskruv, du har läckage nånstans,
bara o börja söka..
jag hade problem med evap ventilen, liten magnetventil som sitterprecis jämte kylaren(till höger om du står framför bilen) prova ta ut el-kontakten o se om den sänker tomgången, annars så går du genom varje slang när bilen är igång, spruta startgas, lyssna efter sugande ljud och försök strypa slangarna med händerna så märker du när motorgången ändras.
Lycka till!

5 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
bara o börja söka..
jag hade problem med evap ventilen, liten magnetventil som sitterprecis jämte kylaren(till höger om du står framför bilen) prova ta ut el-kontakten o se om den sänker tomgången, annars så går du genom varje slang när bilen är igång, spruta startgas, lyssna efter sugande ljud och försök strypa slangarna med händerna så märker du när motorgången ändras.
Lycka till!

Tack för svaret. Det var nämligen förra ägaren själv som sa att jag skulle "rycka" tomgångsskruven och ställa tomgången manuellt. Aja det är bara att börja söka.

888 Inlägg
23 april 2010
jag hade börjat med tomgångsmotorn, har fått byta på 4st 855 bara iår.

Mvh Henke

1 353 Inlägg
23 april 2010
Freeds skrev:
Crille88 skrev:
bara o börja söka..
Lycka till!

Tack för svaret. Det var nämligen förra ägaren själv som sa att jag skulle "rycka" tomgångsskruven och ställa tomgången manuellt. Aja det är bara att börja söka.

finns ingen skruv men man kan rycka elkontakten och så får man "knacka" lite på tomgångsmotorn så den stänger sig tills man får 800rpm ungefär, körde så på min 740 i vintras, nackdelen var att när de var kallt ute så fettar kallstarten på som helvete men eftersom inte tomgångsmotorn öppnar o släpper in mer luft så surar den ihop..

Sök