3181
Sök

Vilket slutsteg är bäst till 2 x JBL P1222???

135 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#21
Torben_2050 skrev:
Kul tråd det här, många "experter" som inte har en aning om vad ni pratar om... Har själv 2st P1222 som jag driver med varsitt Sinus Live 1500 steg... Kopplat i en ohm per bas så klart... Klart det drar ström som fan, men har ett gelébatteri plus en konding på 5 Farad per bas, så det räcker en bit iaf...

Intressant!
Har du gjort ngt kopplingsschema för basarna? Jag är osäker på ifall jag har kopplat rätt.
Vilken kondensator har du?

OBS! Jag har iofs ett steg till båda basarna, men de bör väl räcka!!?

MVH
Mattias


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2010
#22
Antalet steg är ointressant, det intressanta är effekten du får ut till basarna. Med dom basar du har så får du antingen seriekoppla spolarna och sen parallellkoppla basarna, eller tvärt om, parallellkoppla spolarna och seriekoppla basarna, annars blir det för låg impedans för steget (förutsatt att steget då tål 2Ohm). Om du ska köra på ditt 4-kanals steg så blir det lite annorlunda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
28 april 2010
#23
car power 2/400 rekomenderar jag, lämnar 2x 320wrms i 2 Ohm klass AB

har testat koppla in div olika basare å inte hittat nån som de steget inte orkar driva ännu
bla 4 x JBL GTO-1214

kör med 3 såna i min saab

http://www.fetbas.com/catalog/product_i … cts_id/816


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2010
#24
Fast med dom basar som TS har kan han bara belasta steget med 4Ohm per kanal, och då blir nog uteffekten lite låg. wink Vist det kommer att fungera, men då kan han lika gärna behålla steget som han har nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

135 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#25
Nu har jag det här steget:

SPL Dynamics ICE 1500.1

http://www.dbakuten.se/images/products/318347_1.jpg

SPL Dynamics har äntligen lanserat en ny slutstegs serie.
Nya ICE-serien klass D monoblock, utlovar hög ljudprestanda utan kompromisser.
Inriktade mot maximal prestanda till ett enastående pris.
Högkvalitativa komponenter förpackade i ett tidlöst aluminiumchassi står sig ICE slutstegen starkt mot sina konkurrenter.
ICE 1500.1 är ett kraftfullt monoblock som är stabilt i 1ohm.
Levererar hela 1500W rms vid 0.1% distortion.
Inbyggda variabla 24dB/oktav filter.



Teknisk data:

    * 600w rms 4ohm 0.1% dist 14.4v
    * 1000w rms 2ohm 0.1% dist 14.4v
    * 1500w rms 1ohm 0.1% dist 14.4v
    * Dockningsbart 3000w rms 2ohm
    * Klass D
    * Avsäkrat 150A
    * LågPass filter 40-220Hz
    * Subsonic 0-50Hz
    * Basboost 0-12dB 40Hz
    * LxBxH 436x228x53mm


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2010
#26
1000Wrms kommer du att kunna mata dina basar med då, det räcker långt! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

135 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#27
Nice! smile
Frågan är ifall jag behöver en kondensator eller inte...!?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2010
#28
Nej, men se över ditt kablage (främst jordkabeln mellan batteri och kaross) och skicket på batteriet, kan behöva bytas ut eller kompletteras med ett extra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

158 Inlägg
28 april 2010
#29
Kablar, dämpmaterial å även kanske bygga låda kvar då?
Nästan alla baserar sin budget på steg å bas :S. är en massa till om man ska ha bra ljud ;>
Tänk på de! smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

135 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#30
ChriZtoffer skrev:
Nej, men se över ditt kablage (främst jordkabeln mellan batteri och kaross) och skicket på batteriet, kan behöva bytas ut eller kompletteras med ett extra.

Ifall jag köper ett extra batteri.
Är det bara att koppla det med + kabel från orginalbatteriet till + på nya batteriet  och sedan minuskabel från nya batteriet till karossen?????


stRaend
29 april 2010
#31
japp, men glöm inte att säkra kabeln. samt att byta ut original kablaget under motorhuven.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2010
#32
MEmilsson skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nej, men se över ditt kablage (främst jordkabeln mellan batteri och kaross) och skicket på batteriet, kan behöva bytas ut eller kompletteras med ett extra.

Ifall jag köper ett extra batteri.
Är det bara att koppla det med + kabel från orginalbatteriet till + på nya batteriet  och sedan minuskabel från nya batteriet till karossen?????

Ja men det är inte där du ska börja, första steget är att kolla så ditt nuvarande batteri är i bra skick samt att byta ut/komplettera jordkabeln mellan batteri och kaross. När dom sakerna är kollade och du fortfarande inte får nog med ström till steget så kan ett extra batteri vara en lösning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Opelfreak
431 Inlägg
29 juni 2010
#33
Har SPL steget lågnivåutgång?

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

stRaend
30 juni 2010
#34

är "bridge out" samma som "line out" då? för dom till vänster är väl ingångarna?

16 197 Inlägg
30 juni 2010
#35
stRaend skrev:

är "bridge out" samma som "line out" då? för dom till vänster är väl ingångarna?

nope, bridge out är till för om man ska "docka" 2 steg..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stRaend
30 juni 2010
#36
evilaudio skrev:
stRaend skrev:

är "bridge out" samma som "line out" då? för dom till vänster är väl ingångarna?

nope, bridge out är till för om man ska "docka" 2 steg..

tänkte väl det . wink


Sök