Evildan skrev:
Nummela skrev:
Evildan skrev:
jo, fy fan vilken tid det kan ta och rätta till sådant, förstår annonsören helt och fullt.
tog en jkl tid innan ett ägarebyte på min volvo960 till finland blev klart.
för att inte tala om ett till en man med tillfälligt personnummer innan svenskt medborgarskap fullbordats som skulle exportera en corolla han köpte av mig vidare direkt till afrika, det slutade med att jag med mkt strul fick igenom en avregistrering.
fast några andra gånger har det fungerat prima
Jag har importerat 5 bilar från sverige till finland, och jag (samt den svenska säljaren) har aldrig haft något problem, största problemet är att när ni säljer en bil till finland så behöver köparen båda delarna av registerbeviset, kopior tas såklart som säljaren behåller.
Sedan när bilen tas in till Finland så åker man via tullen och får en lapp med tillstånd att köra bilen i Finland, sen skall den via "hemortstullen" och fyllas i några papper, sen tar det ca. 2 veckor så får man ett skattebeslut som skall betalas inom en vecka.
Efter det så får man registreringsbesikta bilen så att den får finska brickor, då skruvas dom svenska nummerplåtarna av som skickas till säljaren i sverige, då åker säljaren med brickorna till besiktningskontoret och lämnar in dom samt säger att bilen har blivit exporterad.
(Sen kan jag även tillägga att säljaren får tillbaka skatten som han/hon betalat)
Ursäkta OT, men jag ville bara berätta hur det ligger till
problemet jag fick med den nämnda exporten till erat vackra grannland i öst uppstod då mannen som köpte bilen gjorde sitt bästa för att spä på de svenska fördomarna om finländare (jag har inga sådana, har Finska svärföräldrar som inte hinkar sprit eller går i träningsoverall hela dagarna), han fick inte provköra bilen utan hans kompis som verkade i skick att köra bil fick provköra.
väl hemkommen sket denne slitna man helt sonika i att åka genom tullen så det ända jag hade var hans uppgifter och ett mobilnummer han inte längre hade påslaget.
jagade honom brevledes utan framgång. till slut tog jag hjälp av finska myndigheter i samarbete med transportstyrelsen så genomfördes avregistrering i sverige.
fick aldrig ngra plåtar tillbaka men väl skattepengarna då jag ställde av den med hjälp av mina kopior på handlingarna
när köparen gör vad han ska är det inga problem alls att exportera bilar till finland, gått utmärkt de andra gångerna.
Då va de lite värre, men det finns alltid rötägg allstans!
When the clutch drops, the bullshit stops!