3401
Sök

Helt ny dator strular... Hjälp...

746 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Då jag tröttnat på våran laptop hemma så tänkte jag att jag skulle slå till på en stationär dator. Köpte en Packard Bell dator med skärm. Kopplade in allt och startade och den installerade program osv. så allting va i sin ordning, trodde jag... Det stod en ruta när man kom in i windows att det var 10 olika program som den skulle intallera.

När den installerat klart allting så tog det ungefär 15 min innan internet slutade fungera. Klicka på nätverksikonen och den öppna ett fönster men inget hände... Försökte komma in i nätverksinställningar men det gick inte. Norton fungerade inte heller längre. Så då gjorde jag en systemåterställning. En fabriksåterställning. Den började installera som förut och när man kom in i windows va det helt plötsligt 16 program den skulle installera istället för 10 som det var först.

Denna gången fungerade datorn som den skulle. Så jag installerade lite program som jag brukar använda. Efter ca 1 timme när jag skulle installera ett program kom felet igen... Internet funka inte och allt som har med nätverk osv. att göra hänger sig eller startar inte överhuvudtaget.

Trodde det va nått fel på datorn så åkte och lämnade tillbaks den så fick en ny.
Installerade den för en stund sen och samma problem igen...

VA FAN ÄR PROBLEMET?

Det är windows 7 home premium i burken...

* Intel Core i3-530
    * 6GB DDR3 RAM
    * 1000 GB hårddisk
    * GeForce GT320 1024MB
    * HDMI-anslutning
    * Windows 7 Premium
Senast redigerat av Jonnybcool (25 april 2010)

[Turbolover]

89 Inlägg
25 april 2010
Vad har du gjort än så länge? Provat starta om datorn? Startat om modemet?
Kommer det upp en gul triangel eller är det ikonen för "frånkopplad" ?

746 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Jag startar datorn för första gången. Låter den stå och installera allt den ska. Den startar om automatiskt sen fungerar den som den ska ända tills nånting händer som gör att Norton stängs ner, internetuppkopplingen slutar funka. (Det är en blå ring på nätverksikonen som visar att den tänker) men det händer aldrig nått. Och försöker man gå in i nätverksinställning, windowsbrandvägg eller nått som har med det att göra händer antingen ingenting eller så kommer rutan upp men sen hänger sig rutan. Ie explorer händer inget när man klickar på...

Allting annat fungerar men sånt som har med internet att göra osv slutar fungera helt plötsligt...
Senast redigerat av Jonnybcool (25 april 2010)

[Turbolover]

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 april 2010
Det verkar vara fabriksfel på datorn. Jag köper aldrig från större företag. man får mindre prestanda för pengarna och de två datorerna jag har köpt under min livstid från olika större datorföretag har båda fått problem inom 3 månader + alla dom där jävla programmen man får med.

Kanske lite sent nu, men om du lyckas få dina pengar tillbaka skulle jag rekommendera att köpa ett bygge från en mindre datorbutik.

89 Inlägg
25 april 2010
Okej när detta händer, att den jobbar dvs. Hur länge brukar du vänta och har du provat starta om datorn när detta uppstår? Har du även provat att inte installera allt, bara drivrutinerna(?)

Sen ovan, det vet jag inte. Det allra bästa är att sätta ihop själv. Men med större företag så brukar man ju vara rätt säker endå (garantifrågor osv).
Senast redigerat av Uchiha (25 april 2010)

746 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Gjorde en fabriksåterställning på datorn. Då installerar den 6 program mer än när jag starta den första gången när jag packat upp den... Verkar som det fattas grejer när man startar den första gången. Verkar väldigt skumt men men... Nu har datorn fungerat felfritt sen lunch MEN den här gången har jag inte installerat några uppdateringar från windows update. Jag börjar undra om det inte är då problemet uppstår.... Jag är absolut inte säker men ska låta det gå några dagar innan jag uppdaterar och se om det är de som är problemet...

[Turbolover]

89 Inlägg
25 april 2010
Okej, ja, fortfarande osäker på vad det kan vara. Men jag själv har problem med windows 7 och mitt internet. Det dör dryga 1-2 ggr per dag (oftast), och efter en google sökning så var det mer än mig som varit med om det.

4 005 Inlägg
25 april 2010
Gissningsleken kan börja! smile

Använder du trådlöst nätverk eller kabel?
Om du använder trådlöst, har du angett rätt lösenord till rätt nätverk?
Får du något ipnr?
Vad kör du för norton
Kan du stänga av brandväggen i norton?
Alternativt Testat att stänga av windows brandvägg?
Vad har du för
Vad använder du för webbläsare?
Kan du pinga ping.sunet?
får du ngt dns namn från ping.sunet.se?
vad händer om du kör tracert ping.sunet.se ?

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
26 april 2010
Norton är riktigt dåligt.. avinstallera och installera något annat

Team Insane Racing

746 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Jag har adsl med kabel. Men det är ju inte bara internet som strula utan hela datorn vart ju knäpp.... Klicka du på Internet Explorer hände inget, skulle du öppna mappen med nätverksgrejer öppnades mappen men sen va den bara tom och mappen hängde sig m.m. Norton slutade fungera helt, gick inte ens att öppna. Mycket skumt...

Men nu fungerar den dock har jag som sagt inte vågat uppdatera nått från windows update.

[Turbolover]

Svetsare
3 150 Inlägg
26 april 2010
Malm3n skrev:

Tex. AVG Antivirus, haft det i typ 1 år. Har varnat lite då och då om man laddar ner lite konstiga saker  tongue
Sen kör jag så den scannar hela burken en speciell tid och en speciell dag varje vecka. Har inte fått nån systemchrash eller nåt sålänge jag haft det  smile  Lätt att förstå med.

Rekommenderas!
http://free.avg.com/ww-en/homepage

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Random
480 Inlägg
26 april 2010
Malm3n skrev:

Rättelse. Norton VAR dåligt. Vunnit priser på senare år. Dock är det ju inte gratis. Gratis antivirus skulle jag rekommendera Avast.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 april 2010
du måste ju våga uppdatera via windows update annars blir datorn rätt värdelös snabbt tongue
ta en uppdatering i taget och låt den gå ett tag innan du drar in nästa uppdatering, tills du eventuellt hittar vilken uppdatering som är knäpp, bara avinstallera den

746 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
du måste ju våga uppdatera via windows update annars blir datorn rätt värdelös snabbt tongue
ta en uppdatering i taget och låt den gå ett tag innan du drar in nästa uppdatering, tills du eventuellt hittar vilken uppdatering som är knäpp, bara avinstallera den

Ja det är ju en ide förvisso...

[Turbolover]

1 482 Inlägg
26 april 2010
Windows update hämtar updateringar kan datorn bli fruktansvärt seg. Inte helt ovanligt att det annvänder 100% cpu kraft. Prova med att låta datorn stå i några timmar och hämta updateringar.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök