3116
Sök

Högt Vibrerande ljud - Seat Ibiza -97

24 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Tjena

Har börjat fått ett högt vibrerande ljud från bilen när jag kör. Oftast kommer det när jag kör på låga varv och accelererar upp bilen. Det viberar och låter väldigt högt, det jag vet är att det är nått med drivningen då det är endast när bilen drivs som detta ljud kommer.

Men jag har fortfarande noll koll på vad det kan vara. Det är ingen skillnad heller om jag kör rakt fram eller och jag svänga. Kan det vara drivknutar som är dåliga eller är det så jävligt att växelådan håller på rasa?

Kul om nån hade en gissning på vad jag kan kolla upp smile

/
Mattias

24 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Ingen som har nån aning alls?
Nån kanske haft liknande problem på en annan bil?

Mattias

7 Inlägg
7 januari 2011
Lazy_Boy skrev:
Tjena

Har börjat fått ett högt vibrerande ljud från bilen när jag kör. Oftast kommer det när jag kör på låga varv och accelererar upp bilen. Det viberar och låter väldigt högt, det jag vet är att det är nått med drivningen då det är endast när bilen drivs som detta ljud kommer.

Men jag har fortfarande noll koll på vad det kan vara. Det är ingen skillnad heller om jag kör rakt fram eller och jag svänga. Kan det vara drivknutar som är dåliga eller är det så jävligt att växelådan håller på rasa?

Kul om nån hade en gissning på vad jag kan kolla upp smile

/
Mattias

Är det metallljud? vart ungefär kommer ljudet?
Senast redigerat av DoA (7 januari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
Växellåda

Dåliga inre drivknutar

Värmeplåt avgasrör

Hål i avgasröret

Löst innehåll i kat eller ljuddämpare

Remhjul som håller på att lämna in

osv osv.

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 januari 2011
Drivknutar ger ett "knackande" ljud, brukar försvinna helt om man släpper gasen (iaf tillfälligt!). Man brukar säga att knackande ljud vid körning rakt fram är de inre drivknutarna som gjort sitt (de vid v-lådan), vilket inte behöver vara sant alls...Jag har råkat ut för knackande ljud vid körning rakt fram o det har varit de yttre knutarna båda gångerna (hål på damaskerna!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
7 januari 2011
dawwe skrev:
Drivknutar ger ett "knackande" ljud, brukar försvinna helt om man släpper gasen (iaf tillfälligt!). Man brukar säga att knackande ljud vid körning rakt fram är de inre drivknutarna som gjort sitt (de vid v-lådan), vilket inte behöver vara sant alls...Jag har råkat ut för knackande ljud vid körning rakt fram o det har varit de yttre knutarna båda gångerna (hål på damaskerna!)

o Jäklar jobbigt läge vad kostade det o laga? jag kollar min bil då jag Älskar mecka med bilar. och jag hade hål i ytre drivknuten men jag han laga det och rengjorde hela drivknuten mm..! kostade ca 300kr för ny damask Förlåt att jag avbryter tråden lite!!
Senast redigerat av DoA (7 januari 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 januari 2011
Jag bytte själv. Första gången blev det en "Biltema-knut" á 600kr inkl fett/damask, höll i ca 10000 mil, sedan blev det ett ca 2 cm stort hål i damasken så var den knuten körd...Nu sitter det en "Ebay-knut" för 30 Euro inkl fett/damask, har suttit på i ca 800mil "and still running strong". Själv bytet är busenkelt på en VW Passat från -95 iaf. Med rätt verktyg (glidhammare!) tar det ca 40 min att  byta knuten.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
8 januari 2011
dawwe skrev:
Jag bytte själv. Första gången blev det en "Biltema-knut" á 600kr inkl fett/damask, höll i ca 10000 mil, sedan blev det ett ca 2 cm stort hål i damasken så var den knuten körd...Nu sitter det en "Ebay-knut" för 30 Euro inkl fett/damask, har suttit på i ca 800mil "and still running strong". Själv bytet är busenkelt på en VW Passat från -95 iaf. Med rätt verktyg (glidhammare!) tar det ca 40 min att  byta knuten.

Haha okej good to know... jag slapp byta drivknuten men bra att veta smile

Sök