2847
Sök

Slutsteg i rummet?

Bas älskare
716 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#1
hej, har en fråga ang slutsteg i rummet. för de första, sökningen hitta ingenting, suttit as länge o letat men hitta inget.

nu till frågan, behöver hjälp med hur jag ska koppla in slutsteget till datorn? slutesteget jag tänkt att ha är ett mds gp2 steg. har kablar o allt men frågan e hur ? tongue

kan även tillägga att jag har basen inkopplad nu, fast med ett logitech x-530 system:P 25 watt går inte på en bas på 300 rms, basen är en GAS, namn mer vet jag ej men den e hel svart.
Senast redigerat av VolvoXet (25 april 2010)


3 466 Inlägg
25 april 2010
#2
Jag har ett vanligt 12V 55Ah batteri med underhållsladdare, steget kopplat till + och - sen en switch på remoten. RCA från datorn. KLART

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 140 Inlägg
25 april 2010
#3
bilbatteri>steg>lågnivå-3,5mm aux> in i datorn big_smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bas älskare
716 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#4
jaha okey, men kommer en till fråga, bilbatteri i rummet, har hört att de kan vara farligt?


3 466 Inlägg
25 april 2010
#5
VolvoXet skrev:
jaha okey, men kommer en till fråga, bilbatteri i rummet, har hört att de kan vara farligt?

Varför? Jag har ett fritidsbatteri, det används ju i båtar och husvagnar, hade varit konstigt om det var farligt. Man kan ju ha bilbattrier i husvagnen med.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 april 2010
#6
M_icke_ skrev:
VolvoXet skrev:
jaha okey, men kommer en till fråga, bilbatteri i rummet, har hört att de kan vara farligt?

Varför? Jag har ett fritidsbatteri, det används ju i båtar och husvagnar, hade varit konstigt om det var farligt. Man kan ju ha bilbattrier i husvagnen med.

knallgasen som kan uppstå vid laddning antar jag han menar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bas älskare
716 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#7
men asså, kan gasen bara komma om man laddar de? inte annars asså? och hur vet jag när batteriet börjar ta slut?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 april 2010
#8
man mäter väl de tongue

under 12.23 så är de ungefär halvt med ström i det har ja för mig...

"Ett helt fulladdat batteri ger c:a 12,72 V (obelastat) och
ett helt tomt batteri c:a 11,76 V. 12,00 volt indikerar därför att c:a 25 procent av
batterikapaciteten (uttryckt i Ah (amperetimmar)) finns tillgänglig,
12,24 volt 50 procent, 12,48 volt 75 procent."
Senast redigerat av pattilatti2 (25 april 2010)


Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 april 2010
#9
pattilatti2 skrev:
man mäter väl de tongue

under 12.23 så är de ungefär halvt med ström i det har ja för mig...

"Ett helt fulladdat batteri ger c:a 12,72 V (obelastat) och
ett helt tomt batteri c:a 11,76 V. 12,00 volt indikerar därför att c:a 25 procent av
batterikapaciteten (uttryckt i Ah (amperetimmar)) finns tillgänglig,
12,24 volt 50 procent, 12,48 volt 75 procent."

Mina maxxima måste det rinna över på då dem ligger runt 13,0 i vilospänning big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bas älskare
716 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#10
men asså, kan gasen bara komma om man laddar de? inte annars asså?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 april 2010
#11
Frippe_L skrev:
pattilatti2 skrev:
man mäter väl de tongue

under 12.23 så är de ungefär halvt med ström i det har ja för mig...

"Ett helt fulladdat batteri ger c:a 12,72 V (obelastat) och
ett helt tomt batteri c:a 11,76 V. 12,00 volt indikerar därför att c:a 25 procent av
batterikapaciteten (uttryckt i Ah (amperetimmar)) finns tillgänglig,
12,24 volt 50 procent, 12,48 volt 75 procent."

Mina maxxima måste det rinna över på då dem ligger runt 13,0 i vilospänning big_smile

ja mina ligger i 13.00+ i bilen (den infon är saxad, källkritisk får man ju vara.. men har för mig att de är så)

då laddar ju saaben i 14.7 ochså... plus c-teck för underhåll smile men de är ju belastat då du har dem i bilen tongue koppla lös låt stå någon timme.. sen mäter du. smile
Senast redigerat av pattilatti2 (25 april 2010)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2010
#12
M_icke_ skrev:
VolvoXet skrev:
jaha okey, men kommer en till fråga, bilbatteri i rummet, har hört att de kan vara farligt?

Varför? Jag har ett fritidsbatteri, det används ju i båtar och husvagnar, hade varit konstigt om det var farligt. Man kan ju ha bilbattrier i husvagnen med.

Dels sitter de i boxar som är väl ventilerade bort från ytan man befinner sig i.
I båtar tex, så är de oftast rätt nära motorn med ventilation ut bakom båten (vad jag sett då jag tänkt på´t) och i en box framme vid gasolen på husvagnar med ventilationen ut där....

VolvoXet skrev:
men asså, kan gasen bara komma om man laddar de? inte annars asså?

Gasen skapas oftast vid laddning ja......mkt pga att batteriet "kokar"...
Har man en vettig laddare med övervakning brukar detta inte ske.
Men med äldra fasta laddare som ökar laddspänningen när strömbelastningen minskar så finns det inte bara risk att det kokar..... Det GÖR det.

Kokar du batteriet LÄR du märka av det då det luktar väldigt speciellt......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 468 Inlägg
25 april 2010
#13
Frippe_L skrev:
pattilatti2 skrev:
man mäter väl de tongue

under 12.23 så är de ungefär halvt med ström i det har ja för mig...

"Ett helt fulladdat batteri ger c:a 12,72 V (obelastat) och
ett helt tomt batteri c:a 11,76 V. 12,00 volt indikerar därför att c:a 25 procent av
batterikapaciteten (uttryckt i Ah (amperetimmar)) finns tillgänglig,
12,24 volt 50 procent, 12,48 volt 75 procent."

Mina maxxima måste det rinna över på då dem ligger runt 13,0 i vilospänning big_smile

mina lastbilsbatterier står på 13.7 obelastade på balkongen  efter 24 timmar undrh¨ållsladdning o då mätte ja ca 2 timmar efter laddaren kopplats ur. kolla nyss o dom stog på 13.65 nu efter ca 5 veckor


Bas älskare
716 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#14
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:
VolvoXet skrev:
jaha okey, men kommer en till fråga, bilbatteri i rummet, har hört att de kan vara farligt?

Varför? Jag har ett fritidsbatteri, det används ju i båtar och husvagnar, hade varit konstigt om det var farligt. Man kan ju ha bilbattrier i husvagnen med.

Dels sitter de i boxar som är väl ventilerade bort från ytan man befinner sig i.
I båtar tex, så är de oftast rätt nära motorn med ventilation ut bakom båten (vad jag sett då jag tänkt på´t) och i en box framme vid gasolen på husvagnar med ventilationen ut där....

VolvoXet skrev:
men asså, kan gasen bara komma om man laddar de? inte annars asså?

Gasen skapas oftast vid laddning ja......mkt pga att batteriet "kokar"...
Har man en vettig laddare med övervakning brukar detta inte ske.
Men med äldra fasta laddare som ökar laddspänningen när strömbelastningen minskar så finns det inte bara risk att det kokar..... Det GÖR det.

Kokar du batteriet LÄR du märka av det då det luktar väldigt speciellt......

aha okey så det är alltså inte så farligt som folk säger?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2010
#15
VolvoXet skrev:
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:

Varför? Jag har ett fritidsbatteri, det används ju i båtar och husvagnar, hade varit konstigt om det var farligt. Man kan ju ha bilbattrier i husvagnen med.

Dels sitter de i boxar som är väl ventilerade bort från ytan man befinner sig i.
I båtar tex, så är de oftast rätt nära motorn med ventilation ut bakom båten (vad jag sett då jag tänkt på´t) och i en box framme vid gasolen på husvagnar med ventilationen ut där....

VolvoXet skrev:
men asså, kan gasen bara komma om man laddar de? inte annars asså?

Gasen skapas oftast vid laddning ja......mkt pga att batteriet "kokar"...
Har man en vettig laddare med övervakning brukar detta inte ske.
Men med äldra fasta laddare som ökar laddspänningen när strömbelastningen minskar så finns det inte bara risk att det kokar..... Det GÖR det.

Kokar du batteriet LÄR du märka av det då det luktar väldigt speciellt......

aha okey så det är alltså inte så farligt som folk säger?

Så länge du inte kokar batterierna nej......men den risken finns alltid.

Så mitt svar är LÅT BLI!

Använd hemmagrejer hemma och bilgrejer i bilen.
De är liksom gjorda för olika miljöer av en anledning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bas älskare
716 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#16
hm okej.. men är de alltså bättre att skaffa en förstärkare o ha istället?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2010
#17
VolvoXet skrev:
hm okej.. men är de alltså bättre att skaffa en förstärkare o ha istället?

Jag tycker det.
Så slipper man onödiga risker.

Men det är vad JAG tycker.
Andra är av andra åsikter vilket syns i tråden wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bas älskare
716 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#18
hehe men min far tycker nog inte om att ha batteri hemma tongue han hatar de så de får bli förstärkare tror jag tongue går de brygga förstärkare?


1 468 Inlägg
26 april 2010
#19
Du kan juh googla på batterier o sånt som blivit spränga för att folk har stått o rökt brevid under laddning o kanske askat ur åt fel håll eller råkat råkat snudda upp en gnista på ena polen när dom "tror dom kan" så att säga. sök på det. sedan tar man aktsamhet och förnuft före allt annat. ja kopplar upp mitt batteri o slutsteg när ja testar basar i några minuter. innan batteriet hinner koka upp minsta lilla. o kopplar man också rätt hela tiden så kan inte en gnista uppstå. men d ja vill säga är att. du röker. så har du en tjej. så lånar hon kanske din tändare när hon e inne på rummet för o elda up ett hårstrå eller 2 i brist på annat. om oturen e framme e d ng några hårstrån extra som foffar till lite så där ganska fort.
Folk har blivit blinda dödade tappat smak o luktsinne osv osv. o kläder som blivit uppfrätta av syran.

Du gör som du vill smile.
Om du vet hur du ska hantera ett batteri o vet hur du ska koppla för att unvika gnista o gas så e d bara köra på.

Jag kopplar alltid upp mitt batteri i lägenheten med någon form av skydd över batterieeet så d inte skvätter iväg batterisyra alltför mycke smile


414 Inlägg
28 april 2010
#20
ett gammalt nätagrigat med 350w och uppåt funkar med
körde mitt MDS steg ett tag med ett nätagg när bilen hade körförbud

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t


Sök