2542
Sök

Olagligt att ha sport luftfilter samt turbo ?

1 830 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
Ja som rubriken säger, är olagligt att ha sport luftfilter samt turbo ? Vet en kompis som måste byta luft filtret samt hans turbo för att den går annars inte genom besiktningen :S


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 april 2010
#2
man får inte pilla med motorn om man ska vara riktigt sträng. spelar ingen roll om det är turbo eller inte.

2slow

27 Inlägg
26 april 2010
#3
Egentligen får man inte, men de brukar inte bry sig om att man har sportluftfilter. Du behöver inte oroa dig över att få 2:a på det. Jag har då aldrig fått det iaf..

Drifttekniker VA
580 Inlägg
26 april 2010
#4
Så länge det inte blir för höga avgasvärden brukar det aldrig vara några problem.


1 353 Inlägg
27 april 2010
#5
Jiiimmie skrev:
Ja som rubriken säger, är olagligt att ha sport luftfilter samt turbo ? Vet en kompis som måste byta luft filtret samt hans turbo för att den går annars inte genom besiktningen :S

vad har din kompis för bil?
om han tex kör en turbokonverterad bmw som inte e reggad, så ja då måste han plocka bort turbon innan han kan bes.
eller har han druckit typ bensin istället för morgon kaffe, då kan man få för sig lite lustiga grejor wink


1 830 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#6
han kör en honda civic någonting, special import från Tyskland tror jag det var. Osäker på modellen men det är en 4 dörrars iaf, Vet ej om det hjälper så mycket men det är i alla fall någon information. Men jag tror inte den är reggad med de grejerna.
Hehe han plockar bort turbon och luft filtret innan besiktningarna.


171 Inlägg
27 april 2010
#7
Om bilen är ifrån 1975 eller tidigare kan man regga med turbo konvertering. annars är det AJAJ och hans bil är olaglig

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

Sir
291 Inlägg
27 april 2010
#8
Helbilsgodkända bilar får man knappt byta fälgar så pilla på nått annat lär ju inte gå då heller.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

593 Inlägg
27 april 2010
#9
Dale skrev:
Helbilsgodkända bilar får man knappt byta fälgar så pilla på nått annat lär ju inte gå då heller.

Har du någon egen erfarenhet av det?, eller har du som alla andra bara läst det?

Besiktar årligen 5st av familjens bilar, varav 4 st är helbilsgodkända och är aldrig några problem om allt är seriöst och i sin ordning.., och jag har "pillat" på allt man kan pilla på när de gäller dessa så smile

Sätter man på 20" hjul med hemmasvaravade skeva spacers och byter till en stor oljig lastbilsbilsturbo som tokvrååålar så säger det ju sig själv att det inte går..

Finns nog INGEN besiktningsman som hårddrar helbilsgodkännadet, för då skulle 95% av vagnsparken få 2;or..

mvh

10 287 Inlägg
27 april 2010
#10
Man lättade på reglerna för några år sedan vad gällde vissa eftermarknadsprodukter såsom fälgar och spoilers/kjolkit eftersom man inte vågade ta livet av eftermarknadsindustrin. Så andra fälgar och byta plast är ok även på helbilsgodkända bilar (inom vissa ramar men det förstår väl alla hoppas jag).

Däremot när det gäller manipulation av komponenter som ingår i avgascertifieringen så får man inte röra ett skit.
Här hoppas jag också att alla inser skillnaden på orden får och går .
Dvs man får inte för det är olagligt men det går så länge inte man blir upptäckt.

Jag vänder mig också mot att kategoriskt anta att 95% av vagnsparken skulle få 2:or pga att dom har gjort våld på helbilsgodkännandet. Jag lyfter blicken nu när jag skriver och tittar ut över vår stora parkering och jag vågar hävda att lejonparten av bilarna på parkeringen är helt orörda map helbilsgodkännanden. Parkeringen ifråga torde utgöra ett representativt tvärsnitt av bilar ägda av personer mellan 25 - 65 år.

/Göran




epapower skrev:
Dale skrev:
Helbilsgodkända bilar får man knappt byta fälgar så pilla på nått annat lär ju inte gå då heller.

Har du någon egen erfarenhet av det?, eller har du som alla andra bara läst det?

Besiktar årligen 5st av familjens bilar, varav 4 st är helbilsgodkända och är aldrig några problem om allt är seriöst och i sin ordning.., och jag har "pillat" på allt man kan pilla på när de gäller dessa så smile

Sätter man på 20" hjul med hemmasvaravade skeva spacers och byter till en stor oljig lastbilsbilsturbo som tokvrååålar så säger det ju sig själv att det inte går..

Finns nog INGEN besiktningsman som hårddrar helbilsgodkännadet, för då skulle 95% av vagnsparken få 2;or..

mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fälg fantast
1 086 Inlägg
27 april 2010
#11
Dale skrev:
Helbilsgodkända bilar får man knappt byta fälgar så pilla på nått annat lär ju inte gå då heller.

FEL FEL FEL,

19 tums fälgar coilovers och rieger kjolpaket hadde ja på min på besiktning, sa ingeting
säg inget om du inte vet

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

64 Inlägg
27 april 2010
#12
Lowenhart skrev:
Dale skrev:
Helbilsgodkända bilar får man knappt byta fälgar så pilla på nått annat lär ju inte gå då heller.

FEL FEL FEL,

19 tums fälgar coilovers och rieger kjolpaket hadde ja på min på besiktning, sa ingeting
säg inget om du inte vet

FEL FEL på dig själv, du får endast ändra rullomkretsen några % (står i regbeviset) om man ska följa paragraferna...

Sällan Pinkar En Trä Häst

10 287 Inlägg
27 april 2010
#13
Om vi bortser från att det uppenbart är kul att skriva "FEL FEL FEL" och koncentrerar oss på sakfrågan så är det alltså tillåtet att byta fälgar och däck på helbilsgodkända bilar.
Jag hoppas att alla inser det grundläggande att man inte får ändra rullomkretsen så att hastighetsmätare visar fel.......

Och det viftas med paragrafer men det är bättre om man pekar på vart dessa finns och vad som står i dom så blir det mindre sandlåda:


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
291 Inlägg
27 april 2010
#14
Jeklar va fel jag hade. Efter lite koll så fick jag fram följande

Om du har en helfordonsgodkänd bil så är det i första hand de i registreringsbeviset angivna däckdimensionerna som är tillåtna. Undantag från dessa angivna dimensioner får göras om vissa villkor uppfylls. Dels skall rullningsomkrets och spårvidd ligga inom de av tillverkaren godkända gränserna (kontakta din märkesrepresentant). Så länge detta uppfylls är det tillåtet med en annan diameter på fälgen, och smalare (men inte bredare) däck än vad som är angivet i registreringsbeviset. Däcket skall också tåla bilens belastning och högsta fart. Vinterdäck behöver dock bara klara max 160 km/h.

För en äldre, icke helfordonsgodkänd bil, får däckets rullningsomkrets inte får ändras mer än 5 % gentemot original, och spårvidden maximalt 15 mm totalt (7,5 mm/sida). Däcken behöver inte vara dimensionerade för högre hastighet än max 180 km/h. Det betyder att har du en 2 tons tung bil som gör 250 km/h så behöver du inte ha däck som ska tåla varken den höga belastningen eller den högre farten.

För alla fordon gäller förstås att däcken inte får ta i karossen, inte ens vid fulla rattutslag.


Coilovers (stötdämpare och fjädrar som du kan justera lite) får endast sitta på bilen om det setat där orginal.


Byte av dumpventil från sluten till öppen är heller inte rätt. Släpper då ut avgaser utanför avgasreningen.


Går bilen igenom så har bilprövaren inte gjort sitt jobb utan sett mellan fingrarna.

Allt finns på vägverket, transportstyrelsen och bilprovningens hemsidor å läsa om.
Senast redigerat av Dale (27 april 2010)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

463 Inlägg
27 april 2010
#15
Dale skrev:
Byte av dumpventil från sluten till öppen är heller inte rätt. Släpper då ut avgaser utanför avgasreningen.

Eh va? Den enda skillnaden är att du släpper laddtryck  i atmosfären, har inget med avgaser och göra. Jag kan dock tänka mig att bilar med luftmassemätare får bekymmer eftersom du släpper ut uppmätt luft, men på en bil med map-sensor gör det inget med avgasvärdena.

Sir
291 Inlägg
27 april 2010
#16
habomaster skrev:
Dale skrev:
Byte av dumpventil från sluten till öppen är heller inte rätt. Släpper då ut avgaser utanför avgasreningen.

Eh va? Den enda skillnaden är att du släpper laddtryck  i atmosfären, har inget med avgaser och göra. Jag kan dock tänka mig att bilar med luftmassemätare får bekymmer eftersom du släpper ut uppmätt luft, men på en bil med map-sensor gör det inget med avgasvärdena.

De var de svaret jag fick av bilprovningen. Saker som tidigare inte släpps ut skall inte släppas ut.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

171 Inlägg
27 april 2010
#17
Roligt  att läsa detta. Men regler är regler och ska egentligen efterföljas. Sen har vi en Bilprovning som är som ett lotteri. Allt är tillåtet men endå inte. Så ena dagen så får du ok men nästa gånt så säger dom nej. Sen så finns det Poliser med som kan anvisa regbesiktning om du ändrat på din bil.

Som sagt varje gång min bil går igenom med blankt papper köper jag mig en Triss, För plötsligt händer det

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

Yrkeschaufför
165 Inlägg
27 april 2010
#18
Men även om man nu kommer igenom felfritt med tex utbytt turbe, coilovers eller liknande och sedan krockar ordentligt, då kan väl knappast försäkringen gälla om dem kollar bilen eller? Eftersom man då åkt runt med olagliga delar.

Tycker dock de är sjukt löjligt att man inte får pilla med bilarna


1 830 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#19
Bjorling skrev:
Roligt  att läsa detta. Men regler är regler och ska egentligen efterföljas. Sen har vi en Bilprovning som är som ett lotteri. Allt är tillåtet men endå inte. Så ena dagen så får du ok men nästa gånt så säger dom nej. Sen så finns det Poliser med som kan anvisa regbesiktning om du ändrat på din bil.

Som sagt varje gång min bil går igenom med blankt papper köper jag mig en Triss, För plötsligt händer det

haha jajo det är väl sant det att det är som ett lotteri, ena stunden fick farmin massa klagomål över att han hade hängt upp avgasröret med tjock ståltråd för att en eller två av delarna som ska hålla upp avgasröret hade gått sönder (vet ej hur) så då sa dem att det var okey, men den bilen fick en ombesiktning pga något rost hål i själva vagnen (var ej hans bil men han laga den och besikta den). Så då nästa gång han besikta den vilket var ca en vecka senare kanske då var han tvungen att ta bort ståltråden o göra om allt .. -.- tycker det är väldigt knepigt det där : /

men jag tänkte fixa turbo m.m till min golf men jag har ingen större lust att hålla på att plocka bort turbon m.m för varje besiktning -.- Men går det inte att fixa så att man får besikta en bil med turbo då den som original inte har det, kan man få det godkänt om det inte ger för höga avgas värden?


KHRacing
28 april 2010
#20
Jiiimmie skrev:
haha jajo det är väl sant det att det är som ett lotteri, ena stunden fick farmin massa klagomål över att han hade hängt upp avgasröret med tjock ståltråd för att en eller två av delarna som ska hålla upp avgasröret hade gått sönder (vet ej hur) så då sa dem att det var okey, men den bilen fick en ombesiktning pga något rost hål i själva vagnen (var ej hans bil men han laga den och besikta den). Så då nästa gång han besikta den vilket var ca en vecka senare kanske då var han tvungen att ta bort ståltråden o göra om allt .. -.- tycker det är väldigt knepigt det där : /

men jag tänkte fixa turbo m.m till min golf men jag har ingen större lust att hålla på att plocka bort turbon m.m för varje besiktning -.- Men går det inte att fixa så att man får besikta en bil med turbo då den som original inte har det, kan man få det godkänt om det inte ger för höga avgas värden?

nej sad


Sök