Jeklar va fel jag hade. Efter lite koll så fick jag fram följande
Om du har en helfordonsgodkänd bil så är det i första hand de i registreringsbeviset angivna däckdimensionerna som är tillåtna. Undantag från dessa angivna dimensioner får göras om vissa villkor uppfylls. Dels skall rullningsomkrets och spårvidd ligga inom de av tillverkaren godkända gränserna (kontakta din märkesrepresentant). Så länge detta uppfylls är det tillåtet med en annan diameter på fälgen, och smalare (men inte bredare) däck än vad som är angivet i registreringsbeviset. Däcket skall också tåla bilens belastning och högsta fart. Vinterdäck behöver dock bara klara max 160 km/h.
För en äldre, icke helfordonsgodkänd bil, får däckets rullningsomkrets inte får ändras mer än 5 % gentemot original, och spårvidden maximalt 15 mm totalt (7,5 mm/sida). Däcken behöver inte vara dimensionerade för högre hastighet än max 180 km/h. Det betyder att har du en 2 tons tung bil som gör 250 km/h så behöver du inte ha däck som ska tåla varken den höga belastningen eller den högre farten.
För alla fordon gäller förstås att däcken inte får ta i karossen, inte ens vid fulla rattutslag.
Coilovers (stötdämpare och fjädrar som du kan justera lite) får endast sitta på bilen om det setat där orginal.
Byte av dumpventil från sluten till öppen är heller inte rätt. Släpper då ut avgaser utanför avgasreningen.
Går bilen igenom så har bilprövaren inte gjort sitt jobb utan sett mellan fingrarna.
Allt finns på vägverket, transportstyrelsen och bilprovningens hemsidor å läsa om.
Senast redigerat av Dale (27 april 2010)