3246
Sök

Motor till 240 Tic - B230 ET ELLER FT?

Klantarsel
26 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har skaffat mej en 240 Tic, med skuren motor. Tycker att B21ETn verkar lite tråkig, så jag funderar på att hinka i en B230 istället för en ny B21a.

Mina frågor lyder då, vad är det för skillnad på en FT och en ET? Passar dom med fästen och allt? Vilken är mest prisvärd? Ha i åtanke att det inte ska bli något jätte trimmprojekt. Kanske bara en 200 - 250 kameler.

Tackar på förhand.

"Stämmer det att min bil är slut?"
"Ja visst. Du får inte sålt ´en till en sketfull skrothandlare ens en gång."

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 april 2010
#2
Ska du komma igenom besiktning så är det FT som gäller, ET har ej katt, och för att komma igenom smidigt så krävs det att motorn man byter till har katalytisk avgasrening.

I övrigt är motorerna ganska lika. Nu har ja inte stenkoll men bottendelen på vissa av dessa motorer är klena.


Klantarsel
26 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#3
Tackar för tipset!

Bump

"Stämmer det att min bil är slut?"
"Ja visst. Du får inte sålt ´en till en sketfull skrothandlare ens en gång."

8 253 Inlägg
27 april 2010
#4
B230ET är ju ett sämre utgångsobjekt än en FT. ET'n har en bättre topp. Men tyvärr så har den även klena lager och vevestakar. Och som sagt, ska den va ärligt besiktad i slutänden så är det en FT/FK som gäller för att kunna regga den.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 april 2010
#5
Ja precis...

Bäst är en FT/FK efter -88 då dessa motorer har fått grov vev igen. Enda som kan vara klent är stakarna men då är det bara att byta till M-stakar eller ännu värre


10 287 Inlägg
28 april 2010
#6
Vänta här nu....
Om jag minns rätt så finns det klena stakar i FT 88 och även i vissa 89.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 april 2010
#7
Sharky skrev:
Vänta här nu....
Om jag minns rätt så finns det klena stakar i FT 88 och även i vissa 89.

/Göran

du minns helt rätt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Operatör
346 Inlägg
28 april 2010
#8
I min ET från 88 var det mahle kolvar, vilket jag hoppas på att det är bra kolvar.
Stakarna var inte så upphetsande..
https://www1.garaget.org/archive/62/61250/146103/146103-1851008.jpg
Vänstra är från ET -88 högra från FK/FT (är samma) -95.

Mitt recept blir detta:
B230ET block.
Mahle-kolvar.
FT/FK-stakar.
530 topp.
GrpA T5 kam.
940 grenrör.
15g turbo från 850.
Sierra Cosworth IC.
2,5" hela vägen.
Ett annat chip, okänt.
BTR.
Bredbandslambda.

Med det borde jag kunna landa runt 220-240 hk vid 1,4bar.

Skulle jag vart i ditt läge så skulle jag köpt mig en FT/FK motor och bara laddat runt 1,1 bar.
Senast redigerat av pars (28 april 2010)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)


Sök