4581
Sök

Bästa sättet att skarva ihop kablar?

5 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken...
Vad är bästa sättet att skarva ihop två kablar, om man inte vill löda ihop dem?

Behöver koppla ihop kablar från en  el-antenn med kablar från bilen för att få antennen att fungera. Har satt ihop dem temporärt med en sockerbit (kopplingslist från clas i sjön) men är tveksam på om det är helt ultimat. Kablarna sitter stadigt i sockerbiten, men man kanske bör ha lite mer isolering?

Löda känns inte heller helt bra eftersom jag vill kunna sära på kablarna någon dag i framtiden, jag inte har utrustningen för det, och inte har gjort det sedan tekniklektionen i åttan. 

Så..vad tycker ni?

2 914 Inlägg
26 april 2010
#2
är det plus och minus du ska skarva?? går ju med en vanlig skarv som har röd, blå, gula skal, isf

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 april 2010
#3
Löda och sen på med krympslang är ju bäst annars funkar flatstift fint som snus

Rock'n Roll

2 914 Inlägg
26 april 2010
#4
TenZer skrev:
Löda och sen på med krympslang är ju bäst annars funkar flatstift fint som snus

håller med om löda och krympslang tongue

StenkrossTomte
359 Inlägg
26 april 2010
#5
Folk verkar var ganska blinda på det här forumet, det är helt ointressant vad som är bäst när killen inte vill lödda.

Fungerar det som du har det nu? Sticker inget av koppartråden ut så det kan bli kortis? Syns det, så det ser fult ut?

Är allt kalas hade jag haft kvar det som du har det nu...det finns ju ingen mening att byta då, du skarvar ju sladdar med sockerbitar i hus, så varför inte i en bil...man har ju oftast säkringar som förhoppningsvis löser ut om de blir kortis i skarven...

No turbo shit! Just Real Power!

1 634 Inlägg
27 april 2010
#6
är det bara till elantennen duger din sockerbit, men dra för all del några varv med eltejp över. lätt hänt att man får krypström ut till karossen.

Numera Saab 9-5 Aero -00

10 287 Inlägg
27 april 2010
#7
Jag kör ofta med denna serie från ELFA internt i kupe etc på bilar när jag bygger elsystem.
2 pol : art.nr 44-183-07

(I motorutrymme använder jag andra grejor)

/göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

StenkrossTomte
359 Inlägg
27 april 2010
#8
Swedenrockers skrev:
Det är precis därför starkströmselektriker inte ska syssla med bilel.
I en bil så har du både fukt och framförallt vibrationer som gör det direkt olämpligt med s.k sockerbitar.
I bilar så används dessutom alltsomoftast fintrådig ledare som dras sönder när man skruvar åt skruvarna i kopplingsplintarna.
Vet inte hur många bilar jag sanerat på dessa saker.
Visst fungerar sockerbitar bra, men det är om man använder de på rätt ställe, vilket en bil definitivt inte är.
Joppe_Johndeere skrev:
du skarvar ju sladdar med sockerbitar i hus, så varför inte i en bil...man har ju oftast säkringar som förhoppningsvis löser ut om de blir kortis i skarven...


Ditt inlägg gör mig tyvärr glad...skrattfull (Helt of-topic men va tvungen att säga något)

Ska du som killen ifråga skruva i hopa en kontakt till el-antennen har det ABSOLUT INGEN betydelse om han använder en sockerbit som är ordentligt inkopplad eller om han löddar och kör med krympslang...punkt slut...

No turbo shit! Just Real Power!

34 Inlägg
27 april 2010
#9
Om du löddar är de ju bara att klippa bort löddningen när du ska ha väck de?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2010
#10
Isolerade rundstift om han vill kunna ta isär dem.....

Honan på strömförande kabeln.....


Och ursäkta min fråga men vad FAN är lödda?

Löda har jag hört talas om men lödda?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2010
#11
Joppe_Johndeere skrev:
Swedenrockers skrev:
Det är precis därför starkströmselektriker inte ska syssla med bilel.
I en bil så har du både fukt och framförallt vibrationer som gör det direkt olämpligt med s.k sockerbitar.
I bilar så används dessutom alltsomoftast fintrådig ledare som dras sönder när man skruvar åt skruvarna i kopplingsplintarna.
Vet inte hur många bilar jag sanerat på dessa saker.
Visst fungerar sockerbitar bra, men det är om man använder de på rätt ställe, vilket en bil definitivt inte är.
Joppe_Johndeere skrev:
du skarvar ju sladdar med sockerbitar i hus, så varför inte i en bil...man har ju oftast säkringar som förhoppningsvis löser ut om de blir kortis i skarven...


Ditt inlägg gör mig tyvärr glad...skrattfull (Helt of-topic men va tvungen att säga något)

Ska du som killen ifråga skruva i hopa en kontakt till el-antennen har det ABSOLUT INGEN betydelse om han använder en sockerbit som är ordentligt inkopplad eller om han löddar och kör med krympslang...punkt slut...

Hm......så en sockerbit som släpper eller kabel som går av i den (pga de fina kardelerna) som kanske kortsluter och bränner enheten eller relät till elantennen gör inget då?

Mhm....då vet vi...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

509 Inlägg
27 april 2010
#12
moderna sockerbitar av bättre kvalitet har ett bleck som sitter mellan skruven och kabeln,och då har man inga problem med att skruven klipper av kabeln.

34 Inlägg
27 april 2010
#13
Lonefox skrev:
Isolerade rundstift om han vill kunna ta isär dem.....

Honan på strömförande kabeln.....


Och ursäkta min fråga men vad FAN är lödda?

Löda har jag hört talas om men lödda?

Ursäkta min skånska


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 april 2010
#14
Lue skrev:
Lonefox skrev:
Isolerade rundstift om han vill kunna ta isär dem.....

Honan på strömförande kabeln.....


Och ursäkta min fråga men vad FAN är lödda?

Löda har jag hört talas om men lödda?

Ursäkta min skånska

big_smile


10 287 Inlägg
28 april 2010
#15
Det finns tyvärr fortfarande ett problem med sockerbitar även om dom har ett klämbleck och det är att dom klenaste normalt sett är avsedda för 1.5 - 2.5 kvmm kabel.
I moderna bilinstallationer (och för mig som byggt mycket el till racebilar där det skall vara lätt) så använder man så klen kabel som möjligt - ofta ner mot 0.5kvmm. Och det är väldigt svårt att få 0.5kvmm att sitta ordentligt i sockerbitar och det kan skilja mycket mellan olika fabrikat. Jag rekommenderar det inte.
Det kan gå om man dubbelviker men det är fortfarande en nödlösning i mina ögon.

Denna bil:

http://www.roadster.se/clas.html

Var jag tvungen att riva ur hela elsystemet inklusive insprutning och rubbet eftersom den som hade byggt elsystemet (faktiskt en behörig elektriker...Inget ont om dom eller hantverkare i gemen, asbsolut inte, bara ett konstaterande) hade skarvat allt med sockerbitar och det var så mycket glapp så det det vara bara att kasta rubbet.

/Göran



Nico-the-kid skrev:
moderna sockerbitar av bättre kvalitet har ett bleck som sitter mellan skruven och kabeln,och då har man inga problem med att skruven klipper av kabeln.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Slav
1 454 Inlägg
28 april 2010
#16
Jag som fordonselektriker kan inte rekommendera något annat än att löda kabeln... det är jävligt lätt att bara klippa av lödningen sen. men om ts nu absolut inte vill/kan löda så använd kabelskor och kläm dom riktigt så att inte kabeln kan "glida ur".

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.


Sök