2501
Sök

Kabelhärva från en volvo 740 -88b B230F till en 940 -97 B230Fk

570 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
tja

jag ska sätta en B230fk i min bil som är en volvo 740 88b med en B230F med Jetronic 2.4
B230fk motorn kommer ifrån en 940 från 1997

jag har fått med allt på fk motorn. men undrar om jag kan använda den kabelhärvan. kablarna som sitter vid höger fjäderbens"hus" skiljer sig. så mina är rektangulära och fk är trekantiga.  vet inte hur jag ska gå till väga. har frågat runt lite men har fått olika svar.

T ex:
du måste använda din originala kabelhärva och övriga elektriska komponenter (luftmassamätare, lambda sond, tempgivare, svänghjulsläges givare osv) för att du inte har samma elsystem som en den 940 med fk.

Jag har fått med alla boxar dock itne kablarna inne i bilen från då skarven där kontakterna sitter vid högerfjäderbenshuset.

som ni kanske ser sitter jag och blir förvirrad hur jag ska gå till väga. om någon vet hur jag ska göra om någon här har gjort samma sak. så skriv och förklara hur ni gjorde. för just nu sitter jag här med ingen ide hur jag ska börja.

Mvh Stefan


10 287 Inlägg
27 april 2010
#2
Först så måste du inse att bränsleboxen från en 97:a B230FK har startspärr. Jag skulle byta box till en box från en B230FT mellan, låt oss säga 90 - 95.

Du kan köra med dina kabelhärvor som sitter i bilen i original med följande modifieringar:

1: Din orginal kabelhärva har ett kontaktdon för en extra kallstartspridare. Identifiera denna (sitter i insuget som en femte spridare) och tejpa för den kontakten då den inte skall användas.

2: På en turbo så sitter luftmassemätaren på höger sida så du behöver endera sprätta upp kabelstamshöljet så att du kan lyfta över kablarna till din LMM till höger sida eller förlänga kablarna genom att lödskarva dom.

3: Turbon har lågohmiga spridare som kräver turbons förkopplingsmotstånd för att inte bränsleboxen skall gå sönder. Dessa motstånd sitter på en turbo vid batteriet (vänster sida) och ser ut som fyra vita cigaretter i ett metallhölje. Du måste skarva in dessa motstånd till varsin spridare.


Tips:

- Skaffa ordentliga elscheman från både din bil och från en 940 -97.
- Har du tummen mitt i handen när det gäller el så försök hitta någon med mera vana som kan hjälpa dig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
27 april 2010
#3

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

570 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#4
tack så mycket. nej detta ska inte bli några problem. tack för hjälpen så fortsätter jag mecka:)


10 287 Inlägg
27 april 2010
#5
Har du specifika frågor om vad som går vart etc så kan du pm:a mig direkt om du vill.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Willy
12 Inlägg
24 januari 2014
#6
Lånar tråden lite om de går bra?

Jag har en 940 -91 så de ska vara samma härva som OP har..
men då dom jag har är rektangulära och på motorn(b230fk) så är de ju då "runda", kan man bygla dom ifrån dom runda till rektangulära? är det samma färg å så?
För om man ska plocka kabelhärvan från bilen som FKn har suttit i blir de väl änna jobbigt?

never let the kid in you die


Sök