2986
Sök

Konstigt däckslitage Passat -95

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#1
Köpte nya framdäck förra året, gjorde naturligtvis en framvagnsinställning. Iaf, kör med ca 2.5 bar (185/65/15), nu ca 4300 mil senare så är däcken precis nere vid 1.6mm på utsidan, o knappt nere vid 1.6mm på insidan, mitten av däcket har ca 3-4mm kvar. Då är frågan: varför sliter bilen både in och utsida (dock mest utsida)? För högt däckstryck brukar mig veterligen slita på mitten, för lågt i kanterna...Kan det var som så att vinklarna i framvagnen är fel trots att man ställde in dessa för mindre än ett år sedan?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Just around the corner
41 Inlägg
29 april 2010
#2
De möjligt att de "fuskats" med inställningen. Bad du om 4 hjuls inst ? Ber man bara om hjul.inst finns de vissa som bara gör fram o sen säger nu e allt bra. Finns ju alltid nåt under tiden som kan påverkat den tidigare inställningen som numer gör att däcken slits underligt... Skaffa nya sulor och gör en 4 hjuls.inst. Dina slitna däck kmr aldrig slitas ner normalt när de redan slitits ner på fel sätt.

4 001 Inlägg
29 april 2010
#3
dawwe skrev:
Köpte nya framdäck förra året, gjorde naturligtvis en framvagnsinställning. Iaf, kör med ca 2.5 bar (185/65/15), nu ca 4300 mil senare så är däcken precis nere vid 1.6mm på utsidan, o knappt nere vid 1.6mm på insidan, mitten av däcket har ca 3-4mm kvar. Då är frågan: varför sliter bilen både in och utsida (dock mest utsida)? För högt däckstryck brukar mig veterligen slita på mitten, för lågt i kanterna...Kan det var som så att vinklarna i framvagnen är fel trots att man ställde in dessa för mindre än ett år sedan?

Tvärtom, högt däcktryck ytterkanter, lågt tryck mitten.

Jag tycker (vet iofs. inte vad du ska ha exakt i dom däcken men det borde vara 2,2-2,3) att du har en aning högt tryck och kör du sedan lite aggresivare så sliter det också däcken hårdare på utsidan.
Sen är väl 4300mil rätt okej (beroende på vad det är för däck iofs.)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#4
Jo däcken skall bytas snart o vill som sagt gärna ha "jämt" slitage. Man kan inte ställa hjulvinklar bak på en Passat -95, de är "fasta", endast fram som man kan justera. Givetvis mätte de upp samtliga fyra hjul men de kunde bara justera framvagnen. Kan det kanske bero på att någon led/bussning är sliten som gör att slitaget blir så här "konstigt"? Normalt brukar väl inte både ytter och inner -kanterna vara nedslitna? Bilen känns lite "nervös" i högre fart (140+), kan det möjligen bero på att däckens ovankant lutar utåt o det är det som ger den här nervositeten samt snedlitaget på yttersidan? Är det tänkbart att att insidan slits även den pga att att "toe in" (tror jag det heter när däcken är liiiite vridna in mot bilens "mitt") är felaktig av någon anledning? Bakdäcken har jämt slitage ca 4-5mm kvar efter 6000 mil, Meteor e kvalitets-däck minsann*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 001 Inlägg
29 april 2010
#5
dawwe skrev:
Jo däcken skall bytas snart o vill som sagt gärna ha "jämt" slitage. Man kan inte ställa hjulvinklar bak på en Passat -95, de är "fasta", endast fram som man kan justera. Givetvis mätte de upp samtliga fyra hjul men de kunde bara justera framvagnen. Kan det kanske bero på att någon led/bussning är sliten som gör att slitaget blir så här "konstigt"? Normalt brukar väl inte både ytter och inner -kanterna vara nedslitna? Bilen känns lite "nervös" i högre fart (140+), kan det möjligen bero på att däckens ovankant lutar utåt o det är det som ger den här nervositeten samt snedlitaget på yttersidan? Är det tänkbart att att insidan slits även den pga att att "toe in" (tror jag det heter när däcken är liiiite vridna in mot bilens "mitt") är felaktig av någon anledning? Bakdäcken har jämt slitage ca 4-5mm kvar efter 6000 mil, Meteor e kvalitets-däck minsann*haha*

ALLA passater av den årsmodellen känns nervösa i +140km/h tongue

jag skulle nog kolla över framvagnen en gång till (däcken ska inte luta utåt men dom ska peka någon mm in), kolla bussningar och sånt då, sen om jag inte minns helt fel så sliter dom däck lite konstigt om man har dåliga stötdämpare vilket inte heller är ovanligt på passat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#6
Kolvas: Ok! Dämparna känns friska, helt klart. Dock så har jag en känsla av att styrlederna kan sjunga på sista versen, de var dock OK vid senaste besiktningen (28" mil), nedre spindellederna var bytta senast kring 19" mil...Får väl ge mig på o byta styrleder i samband med de nya däcken, den där stora bussningen i länkarmen vete katten om jag vill byta...Har bytt länkarmar,styrled mm på den "röde" o det var inte sååååå roligt*haha*, så jag står gärna över denna gång... Asså med nervös menar jag att den svarar väldigt direkt på styrutslag o är känslig när man passerar över "spåren" i vägen, vid lagliga hastigheter (120km/h) är den lugnare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök