Hej!
Inledning:
Jag vill börja med att påpeka att detta inte kommer att vara ett projekt där sakerna som utförs ska vara i stil med utställningsskick, utan det är en förstabil för mig som är 16 år, att lära sig grunderna inom bilbygge, renovering samt svetsning och dylikt. Min inkomst är inte stor för tillfället, men praktiserar på en bilverkstad där jag förmodligen har jobb i framtiden och därmed ökar inköpen till bilen i takt med att jobb finnes. Bilen har några år på nacken, närmre bestämt 22 år, och det är en Opel. Detta medför en del rost, vilket var en av de stora anledningar till att jag köpte bilen då jag vill lära mig både grunder inom svetsning, reperation, spackling, lackering etc inoim bilbranschen.
Bilen:
Bilen är en Opel Ascona C GT Irmscher, vilket är en relativt ovanlig modell och därmed en liten anledning till varför jag väljer denna bilen som projektbil. Under huven spinner en C20NE motor ihop med en tätstegad låda. Bilen är från 1988 som sagt, och inhandlades av min mentor för 2000 kr. Utifrån rosten så kanske den inte känns speciellt värd, men motorn är från en 93a och har rullat 10 000 mil ungefär, där den för 800 mil sedan fick kamrem, packningar, kolvringar, topplock renoverat, andra remmar, oljor och liknande utbytta. Tändstiftet är dock ej bytta, men det kommer. Generator, batteri, motor till kupéfläkt, främre delen av avgasröret, bromsrör, bränsleslangar och annat smått är bytt för inte så otroligt länge sedan. Även bromsarna är uppsmorda både fram och baktill, dock börjar skivorna bli dåliga samt beläggen behöver förmodligen bytas inom de närmsta 1000 milen.
Lite övrigt snack:
Som jag beskrev i första stycket så är detta en absolut förstabil där jag inte kommer att vara övernoga med allt, utan jag kommer ta det som det kommer och lära mig grunderna inom reperation för plåt, svetsning, spackling och anpassning av plåt och dylikt. Eller jag kommer inte vara sån att jag gör allt helt skitet, utan jag kommer att försöka få det bra, men just det med att det kanske inte blir totalt perfekt vill jag inte höra några påpekningar om. Konstruktiv kritik uppskattas dock enormt och jag ser gärna folk som kommer med tips på hur jag underlättar vissa moment och dylikt. Bilen är otroligt dåligt skick på sina ställen vad det gäller plåten. Speciellt undertill där högra tröskellådan rostat bort totalt och även bärarmen på höger bak har rostat igenom. Vad det gäller prisklass så kommer jag inte att lägga ut en totalt förmögenhet på den, men dock inte snåla heller då jag anser att lärdom är otroligt viktigt för att bli en skaplig mekaniker. Pengar kommer alltid in på ett eller annat vis, oavsett om det tar sin tid men jag är trots allt bara 16 år gammal och har 2 år kvar innan jag får köra den lagligt, så det är inte direkt relevant vad det gäller kostnader i och med att jag endast har detta som intresse.
--------------------------------------------------------------
Mål:
Lära mig massor
Bli nöjd över den
Få en skoj tid med den när jag fått körkort
Få den att bli helt okej i fräschhet
Föda upp lite extra ponnysar ur cylindrarna
Tankar:
Byta ut framdörrar
Tona rutor
Fälgar (Alu eller breddade plåtar)
Lågprofilsdäck
Lackering (Sprutlackera själv)
Klä om säten samt tak
Lättare rekond av insidan
Någorlunda mysigt ljudsystem
Lacken är tänkt att köra något simpelt, men ändå gulligt. Lite funderingar har varit antingen heltsvart bil, matt eller blank, samt vita Acefälgar eller liknande. Alternativt köra vitlackerad kaross samt en låggående vinge (inget 2f2f, utan en som kanske är max 6-7 cm över bakluckan och ej går utanför karossen, likt den som jag har nu fast i en bågliknande form) och svartlackerade Oz fälgar. Sedan mörktonade rutor och ett ljudsystem + lågprofilsdäck, så hade den blivit fulländad enligt mig.
Motor:
Just nu original, men har dock funderingar kring att införskaffa mig ett extraktorrör, 2,5", öppet filter, chippning, T9/F6 kam, finslipa ventilhuset, polera kanaler, plana toppen och annat småpill som piggar upp motorn.
Något annat som kom i tankarna var antingen turbokonvertering, alternativt stoppa ned en tex Saab 9000 motor eller B23 eller liknande. Dock bara drömmar, men vem vet, kanske blir verklighet?
Tack till:
Pappa och mamma för ekonomi
Min mentor för köpet
Min farbror för svetslärdom
Min polares kompis pappa för plåt
Skolan
Praktiken
Bilder då ja.
29/4-2010
Vi börjar med att inleda lite vackra bilder från när jag demonterade bodykitet som förövrigt sitter originalmonterat på Irmschermodellerna. Med bodykitet på såg det rätt okej ut och endast dörrarna såg skadade ut, men det var onekligen så att det var lika fint under dessa. Det påminner lite om när de 13-14 åriga flickorna sminkar sig så mycket att de döljer sitt utseende.
Lite rost och grus samt lera fanns det allt där. Eller ja, lite och lite. Ganska mycket faktiskt.
Det som är kvar, eller ja, det som ens syns av tröskellådorna kommer här undertill. Dock är inte allt bortkapat ännu, utan ska köra mera men vinkelslipen gav upp och satt sig efter ett bra tag av slipande.
Denna bilden blev konstig, men i alla fall så är det för fjäderfästet bakom höger bakhjul, där det rostat så pass hårt att det gått igenom. Där blir det att skära ut och lappa dig ny plåt då det vore relativt otrevligt ifall fjäderpaktet går igenom golvet i bakdelen och bilen blir något sänkt baktill.
Bakdörrarna är klart godkända vad det gäller skicket och endast lite skadade nedtill vid kanterna av rost. Dock var det grova bucklor, repor och en stor spricka sen ett missöde från förre ägaren. Därav blev det att dra fram biltema glasfiberspackel och börja kladda för fulla spackelhänder. Skärmarna var förövrigt okej på alla sidor utom höger bak, där enda utvägen var att skära loss hela skärmen och utvägen blir att tillverka en ny skärm. Skärmen vänster bak är spacklad och nedslipad, men dock behövs mer samt att jag ska lägga ett lager rostskydd till där rosten finns och där jag inte drog över spackel. Framskärmarna var helt rostfria.
Det söta motorrummet som förtjänar en liten rekond av lacken, samt att ena motorfästet börjar bli knackigt. Rostmässigt är här fint och det är endast grenröret som är lite halvkasst, men dock bara ytan som är kass.
Äkta vara!
Förövrigt så fick jag en dämpare med dubbla utblås av tillverkaren Otto Racing av min granne helt gratis. Blev förvånad då dämparen är splitt ny och han lämnade den till mig i originalkartongen. Det tackar vi för! Lär kunna mullra till ljudet en aning och även se helt okej ut. Återstår att se, då det lätt blir för mycket med dubbla samt stora utblås.
Däckskrik och rök kan jag i alla fall framkalla! Dock blev bilden på högen av däck konstig, men i alla fall så kan jag bekänna hur det ligger till med min däckekonomi. För tillfället står jag som ägare av 12 i princip nya vinterdäck till 14" fälgar, 8 skitfina sommardäck till 14", 8 sommardäck till 15" samt lite skitna däck till både 14 och 15". Dock långt från alla på bilderna nu.
En liten sak som gjorde mig totalt kär i denna bilen var helt klart sätena, samt hur inredningen är uppbyggd. Helt otroligt bekväm, stor, mjuka säten, sportig samt att man har god uppsikt runtom bilen, men samtidigt känner sig som i en sportbil. Nackdelen är ju dock att jag inte alls känner mig bekväm med färgen på sätena, på inredningen eller att rutorna är otonade.
Och som avslutning lite helhetsbilder på "skönheten", eller snarare odjuret.
Det var la allt för denna gången. Hoppas att någon finner lite nöje i att läsa det och blicka tillbaka på tiden ni levde som ungdomar och första bilen och allt. Jag tycker att det är skitskoj att pilla med bilar som denna, där du måste hitta på lösningar för att klura ut problemen osv. Det är givande med!
Kom som sagt gärna med konstruktiv kritik och tips på hur jag underlättar arbeten och även ifall ni har några historier så är det alltid skoj att läsa om era gamla bilar!
Ta hand om er!
Mvh//
Philip
Inledning:
Jag vill börja med att påpeka att detta inte kommer att vara ett projekt där sakerna som utförs ska vara i stil med utställningsskick, utan det är en förstabil för mig som är 16 år, att lära sig grunderna inom bilbygge, renovering samt svetsning och dylikt. Min inkomst är inte stor för tillfället, men praktiserar på en bilverkstad där jag förmodligen har jobb i framtiden och därmed ökar inköpen till bilen i takt med att jobb finnes. Bilen har några år på nacken, närmre bestämt 22 år, och det är en Opel. Detta medför en del rost, vilket var en av de stora anledningar till att jag köpte bilen då jag vill lära mig både grunder inom svetsning, reperation, spackling, lackering etc inoim bilbranschen.
Bilen:
Bilen är en Opel Ascona C GT Irmscher, vilket är en relativt ovanlig modell och därmed en liten anledning till varför jag väljer denna bilen som projektbil. Under huven spinner en C20NE motor ihop med en tätstegad låda. Bilen är från 1988 som sagt, och inhandlades av min mentor för 2000 kr. Utifrån rosten så kanske den inte känns speciellt värd, men motorn är från en 93a och har rullat 10 000 mil ungefär, där den för 800 mil sedan fick kamrem, packningar, kolvringar, topplock renoverat, andra remmar, oljor och liknande utbytta. Tändstiftet är dock ej bytta, men det kommer. Generator, batteri, motor till kupéfläkt, främre delen av avgasröret, bromsrör, bränsleslangar och annat smått är bytt för inte så otroligt länge sedan. Även bromsarna är uppsmorda både fram och baktill, dock börjar skivorna bli dåliga samt beläggen behöver förmodligen bytas inom de närmsta 1000 milen.
Lite övrigt snack:
Som jag beskrev i första stycket så är detta en absolut förstabil där jag inte kommer att vara övernoga med allt, utan jag kommer ta det som det kommer och lära mig grunderna inom reperation för plåt, svetsning, spackling och anpassning av plåt och dylikt. Eller jag kommer inte vara sån att jag gör allt helt skitet, utan jag kommer att försöka få det bra, men just det med att det kanske inte blir totalt perfekt vill jag inte höra några påpekningar om. Konstruktiv kritik uppskattas dock enormt och jag ser gärna folk som kommer med tips på hur jag underlättar vissa moment och dylikt. Bilen är otroligt dåligt skick på sina ställen vad det gäller plåten. Speciellt undertill där högra tröskellådan rostat bort totalt och även bärarmen på höger bak har rostat igenom. Vad det gäller prisklass så kommer jag inte att lägga ut en totalt förmögenhet på den, men dock inte snåla heller då jag anser att lärdom är otroligt viktigt för att bli en skaplig mekaniker. Pengar kommer alltid in på ett eller annat vis, oavsett om det tar sin tid men jag är trots allt bara 16 år gammal och har 2 år kvar innan jag får köra den lagligt, så det är inte direkt relevant vad det gäller kostnader i och med att jag endast har detta som intresse.
--------------------------------------------------------------
Mål:
Lära mig massor
Bli nöjd över den
Få en skoj tid med den när jag fått körkort
Få den att bli helt okej i fräschhet
Föda upp lite extra ponnysar ur cylindrarna
Tankar:
Byta ut framdörrar
Tona rutor
Fälgar (Alu eller breddade plåtar)
Lågprofilsdäck
Lackering (Sprutlackera själv)
Klä om säten samt tak
Lättare rekond av insidan
Någorlunda mysigt ljudsystem
Lacken är tänkt att köra något simpelt, men ändå gulligt. Lite funderingar har varit antingen heltsvart bil, matt eller blank, samt vita Acefälgar eller liknande. Alternativt köra vitlackerad kaross samt en låggående vinge (inget 2f2f, utan en som kanske är max 6-7 cm över bakluckan och ej går utanför karossen, likt den som jag har nu fast i en bågliknande form) och svartlackerade Oz fälgar. Sedan mörktonade rutor och ett ljudsystem + lågprofilsdäck, så hade den blivit fulländad enligt mig.
Motor:
Just nu original, men har dock funderingar kring att införskaffa mig ett extraktorrör, 2,5", öppet filter, chippning, T9/F6 kam, finslipa ventilhuset, polera kanaler, plana toppen och annat småpill som piggar upp motorn.
Något annat som kom i tankarna var antingen turbokonvertering, alternativt stoppa ned en tex Saab 9000 motor eller B23 eller liknande. Dock bara drömmar, men vem vet, kanske blir verklighet?
Tack till:
Pappa och mamma för ekonomi
Min mentor för köpet
Min farbror för svetslärdom
Min polares kompis pappa för plåt
Skolan
Praktiken
Bilder då ja.
29/4-2010
Vi börjar med att inleda lite vackra bilder från när jag demonterade bodykitet som förövrigt sitter originalmonterat på Irmschermodellerna. Med bodykitet på såg det rätt okej ut och endast dörrarna såg skadade ut, men det var onekligen så att det var lika fint under dessa. Det påminner lite om när de 13-14 åriga flickorna sminkar sig så mycket att de döljer sitt utseende.
Lite rost och grus samt lera fanns det allt där. Eller ja, lite och lite. Ganska mycket faktiskt.
Det som är kvar, eller ja, det som ens syns av tröskellådorna kommer här undertill. Dock är inte allt bortkapat ännu, utan ska köra mera men vinkelslipen gav upp och satt sig efter ett bra tag av slipande.
Denna bilden blev konstig, men i alla fall så är det för fjäderfästet bakom höger bakhjul, där det rostat så pass hårt att det gått igenom. Där blir det att skära ut och lappa dig ny plåt då det vore relativt otrevligt ifall fjäderpaktet går igenom golvet i bakdelen och bilen blir något sänkt baktill.
Bakdörrarna är klart godkända vad det gäller skicket och endast lite skadade nedtill vid kanterna av rost. Dock var det grova bucklor, repor och en stor spricka sen ett missöde från förre ägaren. Därav blev det att dra fram biltema glasfiberspackel och börja kladda för fulla spackelhänder. Skärmarna var förövrigt okej på alla sidor utom höger bak, där enda utvägen var att skära loss hela skärmen och utvägen blir att tillverka en ny skärm. Skärmen vänster bak är spacklad och nedslipad, men dock behövs mer samt att jag ska lägga ett lager rostskydd till där rosten finns och där jag inte drog över spackel. Framskärmarna var helt rostfria.
Det söta motorrummet som förtjänar en liten rekond av lacken, samt att ena motorfästet börjar bli knackigt. Rostmässigt är här fint och det är endast grenröret som är lite halvkasst, men dock bara ytan som är kass.
Äkta vara!
Förövrigt så fick jag en dämpare med dubbla utblås av tillverkaren Otto Racing av min granne helt gratis. Blev förvånad då dämparen är splitt ny och han lämnade den till mig i originalkartongen. Det tackar vi för! Lär kunna mullra till ljudet en aning och även se helt okej ut. Återstår att se, då det lätt blir för mycket med dubbla samt stora utblås.
Däckskrik och rök kan jag i alla fall framkalla! Dock blev bilden på högen av däck konstig, men i alla fall så kan jag bekänna hur det ligger till med min däckekonomi. För tillfället står jag som ägare av 12 i princip nya vinterdäck till 14" fälgar, 8 skitfina sommardäck till 14", 8 sommardäck till 15" samt lite skitna däck till både 14 och 15". Dock långt från alla på bilderna nu.
En liten sak som gjorde mig totalt kär i denna bilen var helt klart sätena, samt hur inredningen är uppbyggd. Helt otroligt bekväm, stor, mjuka säten, sportig samt att man har god uppsikt runtom bilen, men samtidigt känner sig som i en sportbil. Nackdelen är ju dock att jag inte alls känner mig bekväm med färgen på sätena, på inredningen eller att rutorna är otonade.
Och som avslutning lite helhetsbilder på "skönheten", eller snarare odjuret.
Det var la allt för denna gången. Hoppas att någon finner lite nöje i att läsa det och blicka tillbaka på tiden ni levde som ungdomar och första bilen och allt. Jag tycker att det är skitskoj att pilla med bilar som denna, där du måste hitta på lösningar för att klura ut problemen osv. Det är givande med!
Kom som sagt gärna med konstruktiv kritik och tips på hur jag underlättar arbeten och även ifall ni har några historier så är det alltid skoj att läsa om era gamla bilar!
Ta hand om er!
Mvh//
Philip
0
0
0
0