Här kan ni följa hur en 854 T-5R som rullat 30000 mil på Sveriges vägar blir nerplockad i molekyler, renoveras, förbättras och uppgraderas. Jag minns ingen tanke med renoveringens resultat men målet har varit att behålla det... Visa mer
Grymt projekt!!! En liten fråga bara, hur får man tag i sneribban och volvo märket som du fixade till din grill? är ute efter en sådan.
Volvo säljer nog dom skulle jag tippa på
Riktigt nice projekt, har läst igenom alla sidorna och gillar detta starkt. Gillar alla detaljer så som R loggan i mätarhuset och alla små och stora renoverade delar, kommer bli en riktigt fin bil det där
Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Fantastiskt kul att se notifieringsikonen lysa när man loggar in här och sedan få läsa alla positiva kommentarer! Hugge81, du fick din fråga besvarad från MarcusL. Jag köpte mitt från HOVA men eftersom det är Volvo Original kan du lika gärna beställa det direkt från Volvo. Tack för alla kommentarer, det sporrar!
Igår ägnades största delen av dagen hos Stefan med motorn. Generatorn tvättades, insuget monterade, grenröret sitter på plats samt andra små prylar har hittat hem. Jag glömde naturligtvis kameran hemma men några mobilbilder har jag att erbjuda. Att montera den nya turbon har medfört vissa komplikationer som vi löst på olika sätt. På en av bilderna nedan ser man att vi tagit det gamla vattenröret, kapat och bockat det till rätt vinkel och därefter bryggt anslutningarna med slang. En ny termostat sitter nu på sin plats med nya packningar och skruvar. Den gamla bussningen i det övre motorfästet pressades ur och i pressades en ny PowerFlex bussning. Tack till MPRE för denna bussning, trots att den inte matchar bilens färg
Idag har jag fortsatt jobbet med trösklarna. Maskering och åter maskering är inte det roligaste. Det blir dock bra och enkelt att lackera. Båda sidorna grundades först för att sedan vidta den T-gula färgen. Tillslut var jag nöjd och låter det nu torka till imorgon. Mellan gångerna med färgburken i hand demonterade jag de yttersta baklyktorna för att rengöra och upptäcka eventuellt slitage. Det såg bra ut så med rena ytor monterade jag tillbaka lyktorna. Förra året lackerade jag större delar av bakpartiet av karossen då rosten hade satt sig. Jag har nu skurit självhäftande, genomskinlig skyddstejp till de ställen där stötfångaren har legat mot och även där lyktrampen på bakluckan ligger och gnider i nederkant. Detta skall förhoppningsvis förhindra slitage på lack och därmed förhindra rostangripning. Detta skall även utföras på trösklarna när de är färdiglackerade.
Jag ersatte även den bussnig med fäste som sitter monterad i mellanbrädan. Det nya fästet har en ny design men som skall utföra samma funktion. I veckan skall de bakre trösklarna grundas och lackeras och det skall förhoppningsvis vara det sista lackeringsjobbet för mig. Det sker säkert en del andra småsaker som är värda att nämna.
Ladda upp för en ny vecka och ha en fortsatt trevlig söndagkväll.
Tack så mycket! Målet är att bilen skall vara körklar den 16:e Mars så det är med marginal till Elmia
Som tidigare inlägg har visat håller jag på med lackering av trösklarna. De främre är färdiga och det blev ett acceptabelt resultat. Idag tog jag tag i de bakre trösklarna med allt vad det innebär maskering och rengöring. Jag kunde såklart inte avsluta utan att lägga på ett lager grundfärg så nu får det torka till imorgon då den gula färgen skall blåsas på.
Grejerna som lämnades till lack för några veckor sedan har nu hämtats och resultatet är över förväntan! Jag har inte kunnat hitta någon forma av smuts i lacken och det tyder på noggrannhet, något vi uppskattar väldigt mycket! Jag låter bilderna tala, även fast färg-återgivningen inte är den sanna på alla bilder.
Finns ju inget bättre än nylackerade delar Kan inte låta bli att tycka att den t-gula lacken påminner lite om smör dock... Kommer att sitta som en smäck på bilen!