3411
Sök

Tips om Chippa / Trimma Saab 9-5 2,3 T ( 06 )

22 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej, jag är typ helt off vad gäller motorer. Mitt intresse väcktes med min föra bil Golf R32, nu har jag sålt min pärla och köpt en Saab 9-5 kombi med 2,3 T motor. Kan juh säga att det är för dåligt drag i bilen efter man haft en R32. Så lite tips och råd på vad man ska göra för i alla fal få något som liknar min gamla bil. Har kollat på Nordic's Steg 2 och 3. läst runt och fåt för mig att dem ska kunna sin grej. Men ska man köra steg 3 eller är det nästa sak samma som steg 2, skilljer litte på priset. ( Kanske värt det ? )
Sen kommer nästa fråga, läst att det kan behövas byta turbo för att få fram max eftekt om man kör steg 3. Sant eller falskt? Om det är så vad för turbo ska man då införskaffa och där till? Nån som kanske har andra tips på vad man kan göra för att hosta fram lite mer hk. Inga tråkiga svar som byt bil ext. Är bosat i norrköping om ni har några meckar å tipsa om som man kan köra och prata och få tips å råd av.
Tack på förhand.
Senast redigerat av Nezlan (3 maj 2010)

206 Inlägg
3 maj 2010
#2
Är det en 220hk eller en 185hk?

Hur som helst tycker iaf. jag att Steg 2 är mest prisvärt.
Du får ju ut samma effekt oavsett om du byter turbo eller inte, nackdelen med din är ju att den du har (Garret GT17??)  får snurra järnet när man trimmar den. Så en Aero eller uppgraderingsturbo från tex speedparts är nog inte fel när den du har ger upp.

22 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#3
är en 220 hk..

2 271 Inlägg
3 maj 2010
#4
Nu kan jag inte Nordic men uppgradering från steg1 till steg2 brukar vara catback + filter.
Steg3 så blir det 3" downpipe och racekat + filter och catback. Typ!smile i korta drag.
Vissa firmor ändrar programvaran mellan steg1 och 2 medans andra inte.


22 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#5
hittar dock inte min motor på nordic men om man kollar på 185hk så ser nordics konsept ut så här.

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=4

206 Inlägg
3 maj 2010
#6
Har du en 220hk så har du samma hårdvara som en Aero.. Så då rekommenderar jag steg 2, 280hk/420nm! Och det är olika mjukvara på steg 1, 2 o 3

2 271 Inlägg
3 maj 2010
#7
Hitta din bil på Maptun, deras recept ser ut såhär:
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k … storder=58

edit: Fördelen med maptunern är ju att du kan trimma ner och upp som du vill.
Senast redigerat av lingua (3 maj 2010)


22 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#8
Key att det var samma som aeron hadde jag inte den blekaste om. Som set värkar tycker alla som skrivit att man ska ta steg 2. Men om man vill komma upp i 300 hk ska man köra steg 3 eller steg 2 och sen fixa massa annat i motorn då? kanske ska tilläga att det är stora T och ingen bio power. tongue

206 Inlägg
3 maj 2010
#9
maptunern är säkert bra. men man ska se till att firman porovkör före o efter trimningen.

Fördelen med Nordic är ju att deras hak ligger nära norrköping

22 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#10
aa, sen kör dem något test före och efter trimmnigen. om jag läst rätt.

2 271 Inlägg
3 maj 2010
#11
Kax skrev:
maptunern är säkert bra. men man ska se till att firman porovkör före o efter trimningen.

Fördelen med Nordic är ju att deras hak ligger nära norrköping

sant så sant! Men från Örebro får man ju gasa motorväg hem! smile
Om man låter dom göra det där vill säga.
Senast redigerat av lingua (3 maj 2010)


206 Inlägg
3 maj 2010
#12
Ska du ha 300hk så är det ju rimligt att ta det steget direkt..

300hk är väl max vad motorn pallar med utan att byta en massa prylar i motorn. Maptun byter ju tex. till T5 kammar på deras steg.
Har du onödigt mycket pengar så skulle du ju sattsa på Hirsch! Annars tycker jag fortfarande att Nordic´s steg 2 är mest prisvärt!

206 Inlägg
3 maj 2010
#13
Nezlan skrev:
aa, sen kör dem något test före och efter trimmnigen. om jag läst rätt.

Vad skulle det vara för test?

22 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#14
Va ja har fattat så börjar kolvar å ext slitas vid 300 hk men vid 320 hk börjar det paja.. men sen beror ju allt på hur ens körstil är, om man jämt ligger å presar..

22 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#15
Kax skrev:
Nezlan skrev:
aa, sen kör dem något test före och efter trimmnigen. om jag läst rätt.

Vad skulle det vara för test?

http://www.nordicuhr.se/main.php?dynotest=d_intro

206 Inlägg
3 maj 2010
#16
Man kan "paja" kolv/kolvar med steg 1 oxå.

206 Inlägg
3 maj 2010
#17
Det där ingår inte..

Kostar säkert ett par tusen extra!


Sök