3826
Sök

Saab 9-3 startar ej, tänder till ibland!

72 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Hej, Jag har en saab 9-3 aero årsmodell 02, För 3 veckor sen så hade jag samma problem som jag hade nu, det började med då med att bilen inte vill tända till, så jag funderade direkt på tändkasseten så bilen stod en vecka sen så provade jag med en polares kasset och då gick bilen igång och hans gick igång med min, så bytte vi tillbaks, sen har den fungerat tills i helgen då den dog igen, så började jag fundera på om de var något glapp i kasseten, så polaren provade med min och jag med hans men min gick inte igång men hans gick igång med min kasset! så frågan är om de kan vara något med bränslesystemet, typ som soppa pumpen, men den går igång när jag vrider om tändningen, så det är väldigt konstigt!

Någon som har nån ide på vad det kan vara ?

Tack i förhand Niklas!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
3 maj 2010
Prova med startgas, om den startar borde felet vara på bränslesidan, om inte är det säkerligen nått med tändningssidan. Bara för att pumpen låter behöver inte betyda att den bygger tryck, kolla i mätanslutningen i mitten på fuelrailen att den trycker på bränsle, ska vara runt 3 bar i tryck om pumpen är redig, kan kollas lätt utan mätare, tryck ba till på ventilen i mitten och skydda ögonen. Ganska tydlig skillnad mellan 3bar och inget tryck.
Rör varvräknaren på sig när du drar runt motorn på starten? Vevaxelgivarna kann spöka och resulterar i att bilen inte startar men kann hosta till, om varvmätarn står still skickar vevaxelgivaren ingen signal.
Senast redigerat av Pukadjuret (3 maj 2010)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

4 767 Inlägg
3 maj 2010
Tråd flyttad till rätt forumsdel.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

3 295 Inlägg
3 maj 2010
skulle tro att det är vevaxelgivaren, kostar ca 600 kr på www.speedparts.se

218 Inlägg
3 maj 2010
testa u öppna upp där tankarmaturen sitter o banka på den. pumpen låter oftast bara näru vrider på startmotorn.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

72 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Okej, jag ska göra ett försök imorgon och se vad jag kommer fram till smile är mycket tacksam för svaren smile

Sök