3660
Sök

Val av Baspaket

4 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Hej.

Står inför ett viktigt val, vilket av nedanstående paket är mest värt pengarna?

Max-Gear
http://www.totalljud.se/ShowProduct.aspx?prodid=994

Mutant
http://www.dnbilradio.se/produkt/MUTANT-12

Tacksam för svar!

stRaend
4 maj 2010
skulle köpa mutant före "maxgear" vad det är för något nu. Dom tillverkar säkert elvispar också smile om du förstår min tanke? nee jag har inte testat något av dessa men jag skulle definitivt köpa mutant paketet före det andra.

400 Inlägg
4 maj 2010
Jag skulle också kört på Mutant. Av tre orsaker:

1) Litar mer på märket.
2) Tycker det luktar skumt att de drar 2 basar på ett 2-kanals steg (Maxgear). Ovanlig och dum lösning jämfört med att köra på ett mono/4-kanals.
3) Mutant är, trots tidigare punkter, ändå billigare.

Enda problemet jag kan se med att ta Mutanten vore om lådan är för hög då. Men det har du säkert kollat. (Menar bara att den är högre än den med 10 tummarna..)

Mvh. Jonatan

stRaend
4 maj 2010
JonatanR skrev:

1) Litar mer på märket.
2) Tycker det luktar skumt att de drar 2 basar på ett 2-kanals steg (Maxgear). Ovanlig och dum lösning jämfört med att köra på ett mono/4-kanals.

Enda problemet jag kan se med att ta Mutanten vore om lådan är för hög då. Men det har du säkert kollat. (Menar bara att den är högre än den med 10 tummarna..)

Mvh. Jonatan

varför smartare med 4-kanals än med 2-kanals?

4 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Tack för tipsen, har bestämt mig för Mutant-paketet! smile

400 Inlägg
4 maj 2010
stRaend skrev:
JonatanR skrev:

1) Litar mer på märket.

Mvh. Jonatan

Då de flesta 'billigare' basar ligger på 4 ohm, och väldigt få 2-kanalare är stabila bryggade i 2 ohm. Och man vill ju köra steget bryggat (dvs i mono) om man har 2/4 kanals. Speciellt om man har 2 basar i samma kammare är ju detta oerhört viktigt. Visst går det ju i många fall att köra 2 kanaler i mono på många 2-kanals steg också, men det Vanliga är ju att man har ett 4-kanals steg åt 2 basar med 2/2 kanaler bryggade i mono. Då får du oftast också ut "mer" krut ur en mindre förstärkare.

Det blev rörigt men jag hoppas du hajar vart jag vill komma..

Mvh. Jonatan

2 914 Inlägg
4 maj 2010
JonatanR skrev:
stRaend skrev:
JonatanR skrev:

1) Litar mer på märket.

Mvh. Jonatan

Då de flesta 'billigare' basar ligger på 4 ohm, och väldigt få 2-kanalare är stabila bryggade i 2 ohm. Och man vill ju köra steget bryggat (dvs i mono) om man har 2/4 kanals. Speciellt om man har 2 basar i samma kammare är ju detta oerhört viktigt. Visst går det ju i många fall att köra 2 kanaler i mono på många 2-kanals steg också, men det Vanliga är ju att man har ett 4-kanals steg åt 2 basar med 2/2 kanaler bryggade i mono. Då får du oftast också ut "mer" krut ur en mindre förstärkare.

Mvh. Jonatan

vem säger att du inte har http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19
billiga basar med 2x4 ohm

400 Inlägg
4 maj 2010
kalle_kalle skrev:
JonatanR skrev:
stRaend skrev:

Mvh. Jonatan

vem säger att du inte har http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19
billiga basar med 2x4 ohm

Jag snackar ju generellt. Och den basen du länka är ändå dubbelt så dyr som de som sitter i Maxgear lådan. De verkar ligga på ca. 200-250kr st om man räknar på högt vad de olika komponenterna i paketet borde kosta. Självklart finns det undantag, men isf borde dem ju skriva ut det eftersom det är nåt man vill skryta med isf.

400 Inlägg
4 maj 2010
Det står även under info på Maxgear paketet att:

"VIKTIGT!

Tänk på att i baslådan är det 2st 4 ohms-basar.

Brygga INTE slutsteget - Koppla in en bas per kanal!"

Så att fundera på dubbelspoliga basar i den är rätt bortkastad tid. Förövrigt har TS redan bestämt sig för Mutanten, så vidare diskussioner känns rätt onödigt..

Mvh.

stRaend
4 maj 2010
finns nog endel som är stabila i 2ohm dock. men då stiger priset och blabla.

Men varför ska du brygga ett 2kanals då?

400 Inlägg
4 maj 2010
stRaend skrev:
finns nog endel som är stabila i 2ohm dock. men då stiger priset och blabla.

Men varför ska du brygga ett 2kanals då?

Det har jag redan skrivit. Eftersom du uppenbarligen börja argumentera angående nåt jag skrivit utan att ens ha läst igenom det först så tror jag inte att jag orkar upprepa mig, tyvärr.

stRaend
4 maj 2010
njae, du har skrivit att man VILL köra i mono för att man får ut mer krut. och att ifall man kör två basar i samma kammare så är det viktigt att köra bryggat. blir det inte likadant med ett 4-kanals steg? du skrev ju att 4-kanals var BÄTTRE än 2-kanals i det sammanhanget? om du ska lägga lika mycket pengar på ett 4-kanals steg som på ett 2-kanals så vet jag inte ifall det blir så mycket mer krut? visst du kan lasta det lägre med all säkerhet, men då får du ju fortfarande dilemmat att dom spelar i samma kammare? och då måste du ha gainen på båda kanalerna exakt lika.

så bättre förklaring varför 4-kanals är bättre än 2-kanals i sammanhanget tack..

400 Inlägg
4 maj 2010
suck.

stRaend
4 maj 2010
fortfarande 2 olika gain rattar som du måste ställa precis likadant oavsett om du har 2 / 4 kanals. har du ingen förklaring till varför du rekommenderar 4 kanals före 2 kanals? Mer än att du får ut mer krut ifall du köper ett 4 kanals steg och bryggar det? Vilket resulterar ofast i att det blir dyrare om du jämför samma serie fast 2 vs. 4 kanals? Klart du får ut mer effekt då.

Sök