Är 3.0 v6:an väldigt törstig ? Och sedan hört att 2,2 ska vara "piggare" ? Vet inte vad man ska tro om detta med ca 50hk mindre.
Tycker mest om denna för att den är snygg, och till ett överkommligt pris, brukar dessa bilar fela mycket ? (Hört mycket dåligt om franska bilar)
Och sisst om ni inte tycker att detta är en bra bil finns det någon liknande bil ni tycker passar? Jag vill ha en bil som ser sportig ut, har lite pulver under huven och inte är allt för dyr i pris och soppakostnader mm.
Visst är jag partisk men det är en underbar bil, trots milen på den där tycker ja de verkar va bra pris.. Men de känner du ju rätt snabbt om den är som du önskar.. har inte haft nåt strul så direkt med mina 2 senaste 406,or...
Bara att köpa! Riktigt billigt för den tycker jag. Farsan kör ju en 607 3.0, enda problemet vi har haft med den är några trasiga tändspolar (vilket har blivit bytta mot den nyare modellen av annat fabrikat som håller) Annars håller den ihop bra. 406an är dock en annan bil. men det borde inte vara några problem med den.
Förbrukningen är låg med tanke på att den är på 3 liter. Farsans ligger på ca 12.3L/100km/h (riktigt hård och aggresiv körning på motorväg och i stockholmstad) med sin 607a. Annars så ligger dessa motorer på ca 0.9-1L/milen blandad körning (10.0L/100km blandad i papprena för 406 coupe 3.0)
2,2 är en problemmotor, bla navet till variabla kamtiderna brukar jävlas, då tickar det som fan, Svindyrt och fixa för övrigt. V6 är dyrare i drift med trevligare på alla sätt o vis.
Okey tack för svaren så långt verkar som en trevlig bil, man blir ju lite tveksam när allt man sett på nätet är att alla blir riktigt negativa så fort man nämner orden fransk och bil i samma mening.
Hur går den då ? Hänger den med chippade a4 1.8t mm?
406 3.0 coupe. 0-100km/h 7.7sec toppfart 240km/h Audi a4 1.8t sedan 0-100 8.4sec toppfart 221km/h Audi a4 1.8t sedan quattro 0-100 8.6sec toppfart 219km/h
Lite ojämt att jämföra trimmad vs orginal. Men jag är ganska så säker på att 406 3.0 spöar en bara chipad a4 1.8t.
--Alla bilar är jämförda med siffrorna tillverkaren anger i papprena för år 2001--
Tack för alla svar, men undrar är dessa dyra att äga ? Eller är de flesta coupe bilar med ca 200hk för runt 30-50k ungefär samma ägandekostnader på ? Hört att bla kamremsbyte ska gå på runt 12k, fast det händer ju inte allt för ofta. Tänker bara nu när man studerar så har man ju inte hur mycket pengar som helst att lägga på bil varje månad.