3913
Sök

Turbokonvertering av förgasar motor?

45 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder undrar jag om det är möjligt att turbokonvertera en B230(A) eller (K) förgasarmotor  och vad behöver jag?

Behöver inte bli informerad om att man inte kan besikta den då, det är nämligen en A-traktor vi pratar om och den behöver ju bara gå igenom besiktningen en gång.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
56 Inlägg
5 maj 2010
#3
Du har ju alltid google! Det finns säkert 100 trådar om samma ämne smile

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

45 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#4
vart finns förgasarturbo kitten å köpa då?

Trucker
1 220 Inlägg
5 maj 2010
#5
googla på R sport sats tro de finns några såna på tradera nu om inte annat

Vissa är bara bättre än andra!

45 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#6
hittar ingenstans där man kan köpa dom? men det låter som ett bra alternativ vad innehåller en sådan R sport sats? Någon som har en sådan till salu?

45 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#7
Går det att köra turbotrycket genom någon av orginal förgasarna?

Motorman
35 Inlägg
5 maj 2010
#8
Nej. Vad jag vet så lär det bli knepigt det är i princip omöjligt att få förgasaren så pass tät.
Jag tror att smartast är att sätta förgasaren innan turbon, om du förstår vad jag menar,
Så gör man på kompressor installationer på dem flesta v8or smile

Skruvkompressor---- det enda rätta

45 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#9
Roza skrev:
Nej. Vad jag vet så lär det bli knepigt det är i princip omöjligt att få förgasaren så pass tät.
Jag tror att smartast är att sätta förgasaren innan turbon, om du förstår vad jag menar,
Så gör man på kompressor installationer på dem flesta v8or smile

Nja fattar inte riktigt, någon får gärna förklara, förstår inte hur ja ska kunna ha föggen innan turbon??

124 Inlägg
6 maj 2010
#10
helvete de här va den största amatörtråden jag sett.... men gå in på sävarturbo(hemsida) sysslar mest bara med volvo och turbokonveteringar, tack för mig

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

Motorman
35 Inlägg
6 maj 2010
#11
Gissl3n skrev:
Roza skrev:
Nej. Vad jag vet så lär det bli knepigt det är i princip omöjligt att få förgasaren så pass tät.
Jag tror att smartast är att sätta förgasaren innan turbon, om du förstår vad jag menar,
Så gör man på kompressor installationer på dem flesta v8or smile

Nja fattar inte riktigt, någon får gärna förklara, förstår inte hur ja ska kunna ha föggen innan turbon??

Kolla savarturbo, som sagt, där står det mesta om turbomatning.

Men Smidigast för dig är nog att skaffa en orginal turbomotor med tillhörande insprut.
Känner du verkligen att du har kompetensen för att turbokonvertera? inget illa menat men det är Mycket jobb att turbokonvertera smile

Skruvkompressor---- det enda rätta

8 251 Inlägg
6 maj 2010
#12
Gissl3n skrev:
Nja fattar inte riktigt, någon får gärna förklara, förstår inte hur ja ska kunna ha föggen innan turbon??

Man sätter helt enkelt förgasaren innan turbon. Nackdelen är ju att man dels lär ha en speciellt tätat turbo om man vill att den ska få en vettig livslängd och att man lär tänka till så man får så korta och raka tryckrör som möjligt. Principen är enkel, men att få en sån anläggning att funka bra är avancerat. Det är mycket enklare att få ett vettigt resultat med en motor som har insprutning. Och vill man trycka genom förgasaren så lär den tätas och bestyckas om en del.


54 Inlägg
6 maj 2010
#13
Originalgasaren funkar inte på en sån motor. Finns särskillda gasare som är till för turbo. Minns inte va skillnaden va. Men finns många som kör förgasarturbo. Å som många säger så är de inte de lättaste å få att lira. Men att turbokonvertera en insprutare är inte de lättaste heller. Om man nu vill att skiten ska hålla.

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...

22 Inlägg
6 maj 2010
#14
bygg en tryckbox så ska de väl funka? tongue

4 682 Inlägg
6 maj 2010
#15
Här står allt du behöver veta om trycksättning av förgasarn: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249


Sök