2743
Sök

Köra utan dumpventil!?

11 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#1
vad är grejjen med dumpventil?! vissa köra utan vissa kör med! vad är bäst? blir bilen rappare då laddet stannar kvar i systemet ist för att släppas rakt ut? hur mycke skadas turbon av att köra utan dumpventil!?

tacksam för svar!! smile


Down n`out
514 Inlägg
6 maj 2010
#2
kör utan dump, finns på vissa bilar original och vissa finns det inte.

Down n`out

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
7 maj 2010
#3
Här har ni KLOKA svar på den frågan: http://www.nogs.se/forum/showthread.php … =Utan+dump


Jag kör utan dump och det funkar prima, dock inte kollat skicket på turbon men den laddar på som den ska så ^^


Mvh


32 Inlägg
7 maj 2010
#4
Saken med en dump är att den släpper ut all "laddtryck" istället för att trycket ska gå tillbaka till turbon och där efter kan det bli slitage på turbon! Bäst är juh att köra med Dump om du inte vill slita på turbon så klart!
Om du är ute efter att få bilen rappare så ska du köra med en "Återcirkulerande dump" som gör att du har kvar samma laddrtryck vid växling, vanlig dump så måste du få upp nytt ladd osv, Hur mkt turbon skadas av att köra utan dump är juh upp till en själv hur mkt du laddar,hk osv..


8 250 Inlägg
7 maj 2010
#5
240Turbo skrev:
Om du är ute efter att få bilen rappare så ska du köra med en "Återcirkulerande dump" som gör att du har kvar samma laddrtryck vid växling, vanlig dump så måste du få upp nytt ladd osv, Hur mkt turbon skadas av att köra utan dump är juh upp till en själv hur mkt du laddar,hk osv..

Öppen eller återcikulerande spelar ingen roll - båda släpper ut trycket utanför systemet. Så oavsett så måste ju trycket byggas upp igen. Hur mycket slitage det blir på turbon bestäms av konstruktionen, finns många aggregat som klara att köras utan avlastning.


11 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#6
med återcirkulerande dump borde man ju isf koppla in så att laddet släpps ut framför turbon igen! tongue hur skulle det bli? blir nog att köra utan dump! har fått höra att det inte gjort ett skit på snurran! får hoppas samma gäller min lilla 15T.!! smile


8 250 Inlägg
7 maj 2010
#7
F_Engstrom skrev:
med återcirkulerande dump borde man ju isf koppla in så att laddet släpps ut framför turbon igen! tongue hur skulle det bli?

Det blir precis som de ska vara inkopplade.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 maj 2010
#8
En dump tar bort tryckstötarna som blir när man släpper gasen. Detta för att luften ska kunna fortsätta röra sig framåt istället för att stoppas vid varje växling och därmed även bromsa ner turbon, vilket gör att man snabbare får laddtryck igen och att luften snabbare tar sig in i motorn när man väl har växlat o trampat fullgas igen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

11 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#9
om man ska ha dump vad är då bäst. öppen eller återcirkulerande? vilken sort/märke ska man köra med? någon bättre än en annan!? dyrt eller billigt?


7 120 Inlägg
7 maj 2010
#10
Min bil har gått 15 000mil+ utan dump nu och fortfarande originalturbo. Inget nämnvärt glapp och turbon laddar friskt 1,1bar! smile
Hela denna slitage-hysteri som uppkommit är en riktig myt imo, avlastningsventiler sitter på bilar för att det INTE ska låta något och växlingarna ska gå mjukt. För utan så hugger det till lite när man släpper gasen fort, asballt... smile
Blir även lite segare spool-up med dump!

Till F_Engstrom: På CA18DET kan du inte ha en öppen dump för då blir tomgången bara skit, kör med återcirkulerande om du vill ha det tyst och mjukt eller kör utan om du vill ha racing cool

11 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#11
min tomgång e skit nu! iaf tills han blir riktigt varm! tongue men när bilen mappades visade de någon fel på tomgång så får väl byta de! blir nog racing stuk! smile hehe skulle haft ur motorn o fixat den till max i vinter!  smile


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
7 maj 2010
#12
F_Engstrom skrev:
min tomgång e skit nu! iaf tills han blir riktigt varm! tongue men när bilen mappades visade de någon fel på tomgång så får väl byta de! blir nog racing stuk! smile hehe skulle haft ur motorn o fixat den till max i vinter!  smile

Kör utan. wink
Skall plocka bort min som inte funkar längre.

Klart motorn skall fixas, min med och även i samma garageju wink


Mvh


888 Inlägg
8 maj 2010
#13
Aerodynamik skrev:
Min bil har gått 15 000mil+ utan dump nu och fortfarande originalturbo. Inget nämnvärt glapp och turbon laddar friskt 1,1bar! smile
Hela denna slitage-hysteri som uppkommit är en riktig myt imo, avlastningsventiler sitter på bilar för att det INTE ska låta något och växlingarna ska gå mjukt. För utan så hugger det till lite när man släpper gasen fort, asballt... smile
Blir även lite segare spool-up med dump!

Du tycker att det är cooooolt när turbon bara stannar upp helt plötsligt så fort att motorn rycker till??

Spool upen blir mycket bättre om du har en Avlastningsventil monterad inte tvärt om. kör man utan dump måste turbon varva upp varje gång du släpper gasen och gasar igen alltså blir det sämre spool up. Kör man med dump så håller turbon varvet uppe vid växlingar tillexempel och laddet kommer snabbare då turbon slipper börja om från 0 igen..

Must be the Ganja
68 Inlägg
8 maj 2010
#14
Aerodynamik skrev:
Min bil har gått 15 000mil+ utan dump nu och fortfarande originalturbo. Inget nämnvärt glapp och turbon laddar friskt 1,1bar! smile
Hela denna slitage-hysteri som uppkommit är en riktig myt imo, avlastningsventiler sitter på bilar för att det INTE ska låta något och växlingarna ska gå mjukt. För utan så hugger det till lite när man släpper gasen fort, asballt... smile
Blir även lite segare spool-up med dump!

Till F_Engstrom: På CA18DET kan du inte ha en öppen dump för då blir tomgången bara skit, kör med återcirkulerande om du vill ha det tyst och mjukt eller kör utan om du vill ha racing cool

Undrar lite hur du tänkte där..?

7 120 Inlägg
8 maj 2010
#15
Turbon får ju börja om från 0 med en dump, annars stannar det ju kvar i systemet. Har väldigt svårt att tro att turbon skulle stanna upp helt.. Jag upplever iaf spoolen som lite snabbare utan dump!

Det rycker till, helt klart, men inte så våldsamt som du verkar vilja framstå det som. smile Du får gärna pröva att plugga dumpen och se själv.
Senast redigerat av Aerodynamik (8 maj 2010)

888 Inlägg
8 maj 2010
#16
Aerodynamik skrev:
Turbon får ju börja om från 0 med en dump, annars stannar det ju kvar i systemet. Har väldigt svårt att tro att turbon skulle stanna upp helt.. Jag upplever iaf spoolen som lite snabbare utan dump!

Det rycker till, helt klart, men inte så våldsamt som du verkar vilja framstå det som. smile Du får gärna pröva att plugga dumpen och se själv.

Turbon får INTE börja om från noll med avlastningsventil monterad då turbon fortsätter att snurra när den dumpar ut luften.

Det är när man kör UTAN avlstningsventil som turbon stannar upp helt. Luften studsar mot spjället och turbon där av det flåsande/tjippande ljudet som uppstår och turbon stannar upp helt.

Har hållit på med turbobilar i +15år och tro mig jag har provat och det blir inte bättre.

Must be the Ganja
68 Inlägg
8 maj 2010
#17
Aerodynamik skrev:
Turbon får ju börja om från 0 med en dump, annars stannar det ju kvar i systemet. Har väldigt svårt att tro att turbon skulle stanna upp helt.. Jag upplever iaf spoolen som lite snabbare utan dump!

Det rycker till, helt klart, men inte så våldsamt som du verkar vilja framstå det som. smile Du får gärna pröva att plugga dumpen och se själv.

Då får man vara en jävel på att växla haha wink alternativt växla med helt öppet spjäll..

11 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#18
om nu dump ska vara så bra!? varför sitter de då inte orginal på vissa bilar?
många drifting filmer man sett så kör dom utan dump! varför skulle man  göra det i drft om det var sämre! dom borde ju vilja ha så snabb spool-up och så mycke effekt som möjligt! man blir inte riktigt klok på de där me dump! tongue


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
8 maj 2010
#19
F_Engstrom skrev:
om nu dump ska vara så bra!? varför sitter de då inte orginal på vissa bilar?
många drifting filmer man sett så kör dom utan dump! varför skulle man  göra det i drft om det var sämre! dom borde ju vilja ha så snabb spool-up och så mycke effekt som möjligt! man blir inte riktigt klok på de där me dump! tongue

om du kör utan dump eller inte har mkt med vad du bygger med för grejjor, hur du har sprut osv mappat, kör du med respons så måste man ha dump annars gåre åt helvete tongue, varför vissa kör utan dump i drifting är för att det blir en slags avgasbroms när dom släpper gasen, för trycket slår tilllbaka mot turbo och stannar upp impeller och då kan dom få tillbaka fäste utan att behöva trycka ner koppling.., men många kör med dump i drifting också!, och i rally har det varit förbjudet att köra med dump tills för ca 1.5 årsen

EDIT du vill ju uppenbarligen inte köra med dump, Men gör inte de då! sluta sitt o gnäll tillbaka på alla som tycker det är lämpligt med dump
Senast redigerat av The_Mechanic (8 maj 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

8 250 Inlägg
8 maj 2010
#20
The_Mechanic skrev:
om du kör utan dump eller inte har mkt med vad du bygger med för grejjor, hur du har sprut osv mappat, kör du med respons så måste man ha dump annars gåre åt helvete

Kör man med responssystem så är man inte så intresserad av dump, då har man ett annat arrangemang.



Sök