3398
Sök

Köra utan dumpventil!?

56 Inlägg
8 maj 2010
#21
Men måste man inte ha en åtecirkulerande dump om man har LMM? smile

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

8 250 Inlägg
8 maj 2010
#22
Paulzzon94 skrev:
Men måste man inte ha en åtecirkulerande dump om man har LMM? smile

Ofta, men inte alltid. finns bilar med lmm som gör att köra med öppen.


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
8 maj 2010
#23
Nissan 200sx s13 CA18DET har ingen dump monterad original.

Dessa folk är helt fel att fråga då ingen av dom har någon kunskap alls om nissan.
In på NOGS.se och fråga istället Filip wink


Mvh


218 Inlägg
8 maj 2010
#24
Du har ju fått "avlastningsventil" riktigt förklarat för dig vad som är bra osv vilket du va ute efter i topic.
Gör som du vill o sluta ifrågasätta andras åsikter om vad som är bäst och inte.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 maj 2010
#25
Återcirkulernade om du har LMM å annars inte.

Men nån sorts form för avlastningsvetil alla gånger självklart.

Att vissa bilar inte har det original e väll helt enkelt för att det inte fanns nån anledning till det när dom va just original.

Tomgången kass med dump va det nån som skrev med.... Då e den dumpen kass du den sakll liskom inte va öppen när du står på tomgång.

Boshoriginal dumpar återcirkulerande funkar fint å e billiga ser inte så bling ut å om du vill ha lite bättre kapaciet kör med dubbla skall su ha massa ladd finns det ersätnigsdumpar för dessa i alu.

MEN DET E INTE BÄTTRE ATT KÖRA UTAN DUMP om den dumpen du nu har fungerar om bilen funkar bäöttre med dumpen pluggad så va den dumpen defekt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

888 Inlägg
8 maj 2010
#26
LINGSTROM skrev:
Nissan 200sx s13 CA18DET har ingen dump monterad original.

Dessa folk är helt fel att fråga då ingen av dom har någon kunskap alls om nissan.
In på NOGS.se och fråga istället Filip wink


Mvh

Du kan inte mena allvar? Finns inget som skiljer en nissan från en annan turbo bil. vad får dig att tro att Nissan är något specielt? Turbon är en vanlig garrett t25 eller t28 beroende på årsmodell.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 maj 2010
#27
Jisses vad mycket fel här är om CA18DET.


KHRacing
9 maj 2010
#28
The_Mechanic skrev:
F_Engstrom skrev:
om nu dump ska vara så bra!? varför sitter de då inte orginal på vissa bilar?
många drifting filmer man sett så kör dom utan dump! varför skulle man  göra det i drft om det var sämre! dom borde ju vilja ha så snabb spool-up och så mycke effekt som möjligt! man blir inte riktigt klok på de där me dump! tongue

om du kör utan dump eller inte har mkt med vad du bygger med för grejjor, hur du har sprut osv mappat, kör du med respons så måste man ha dump annars gåre åt helvete tongue, varför vissa kör utan dump i drifting är för att det blir en slags avgasbroms när dom släpper gasen, för trycket slår tilllbaka mot turbo och stannar upp impeller och då kan dom få tillbaka fäste utan att behöva trycka ner koppling.., men många kör med dump i drifting också!, och i rally har det varit förbjudet att köra med dump tills för ca 1.5 årsen

EDIT du vill ju uppenbarligen inte köra med dump, Men gör inte de då! sluta sitt o gnäll tillbaka på alla som tycker det är lämpligt med dump

hahahahaha... ursäkta .- men detta lät tyvärr som det värsta påhitt jag någonsin hört.

11 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#29
jag har ju Nistune i min bil! får snart i dubbla avgaskammar,z32 lmm och 444cc skyline spridare. bör bilen mappas utan dump om det är så jag vill köra eller kan man ta av o på lite som man vill! tongue hehe


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#30
Du kan mappa bilen med precis vilken "dump" du vill! Man mappar under belastning o det är precis när man släppt av och ger på igen det blir konstigt med fel bypassventill...
Om du åker med en återcirkulerande BPV eller utan spelar ingen roll när du åker och mappar den... Öppen BPV på en bil med LMM är dock ingen höjdare för det mesta men "LINGSTROM" kanske har en annan teori?

Ska du använda en återcirkulerande så vänd den åt rätt håll, åt ena hållet blir den självförstärkande vilket inte är någon höjdare då den inte stänger helt vid undertryck utan luften kan vandra fel väg... Speciellt illa blir det om man använder en normalt återcirkulerande som öppen!

I vilket fall som, om det var MIN bil så hade jag utan tvekan åkt in med en återcirkulerande BPV för att minimera risken för att det blir problem när du ska mappa den smile Ett hett tips är ju att fråga han som mappar åt dig, han om någon lär veta om det blir sämre eller bättre med BPV eller utan!
För er som undrar så har jag hållt på en del med Nissan, jobbar på AUKT Nissanverkstad och har åkt långlopp med bl.a S12 så jag tar inte det jag säger ifrån luften!

MVH Hampus


11 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#31
bumpe skrev:
Du kan mappa bilen med precis vilken "dump" du vill! Man mappar under belastning o det är precis när man släppt av och ger på igen det blir konstigt med fel bypassventill...
Om du åker med en återcirkulerande BPV eller utan spelar ingen roll när du åker och mappar den... Öppen BPV på en bil med LMM är dock ingen höjdare för det mesta men "LINGSTROM" kanske har en annan teori?

Ska du använda en återcirkulerande så vänd den åt rätt håll, åt ena hållet blir den självförstärkande vilket inte är någon höjdare då den inte stänger helt vid undertryck utan luften kan vandra fel väg... Speciellt illa blir det om man använder en normalt återcirkulerande som öppen!

I vilket fall som, om det var MIN bil så hade jag utan tvekan åkt in med en återcirkulerande BPV för att minimera risken för att det blir problem när du ska mappa den smile Ett hett tips är ju att fråga han som mappar åt dig, han om någon lär veta om det blir sämre eller bättre med BPV eller utan!
För er som undrar så har jag hållt på en del med Nissan, jobbar på AUKT Nissanverkstad och har åkt långlopp med bl.a S12 så jag tar inte det jag säger ifrån luften!

MVH Hampus

okej okej!! jag åker på orginal saab dump (bosch) men jag får se vad jag gör isommar när nästa mappning ska bli av! tack så mycke för infon! du skrev att du jobbar på nissan verkstad! vet du om ni har möjligheter till Nismo delar till S13? har varit innte på Nissan på Gotland men han var inte så säker! trodde det men han kunde inte få fram någon direkt när jag var där!


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
9 maj 2010
#32
bumpe skrev:
Du kan mappa bilen med precis vilken "dump" du vill! Man mappar under belastning o det är precis när man släppt av och ger på igen det blir konstigt med fel bypassventill...
Om du åker med en återcirkulerande BPV eller utan spelar ingen roll när du åker och mappar den... Öppen BPV på en bil med LMM är dock ingen höjdare för det mesta men "LINGSTROM" kanske har en annan teori?

Ska du använda en återcirkulerande så vänd den åt rätt håll, åt ena hållet blir den självförstärkande vilket inte är någon höjdare då den inte stänger helt vid undertryck utan luften kan vandra fel väg... Speciellt illa blir det om man använder en normalt återcirkulerande som öppen!

I vilket fall som, om det var MIN bil så hade jag utan tvekan åkt in med en återcirkulerande BPV för att minimera risken för att det blir problem när du ska mappa den smile Ett hett tips är ju att fråga han som mappar åt dig, han om någon lär veta om det blir sämre eller bättre med BPV eller utan!
För er som undrar så har jag hållt på en del med Nissan, jobbar på AUKT Nissanverkstad och har åkt långlopp med bl.a S12 så jag tar inte det jag säger ifrån luften!

MVH Hampus

Vadå annan teori?
Har man en öppen ventil är det klart som f*n att det blir fel värden för LMM MEN kör man som det är original UTAN DUMP så får den ju fortfarande rätt värden no matter what. Eller har jag helt jäkla fel så kom gärna med en ordentlig förklaring för jag ser inget fel i det jag skrev.
Jag kör inte öppen ventil, har en återcirkulerande monterad MEN den har pajjat och jag kör då bara som det är, dvs det blir som att köra utan då den inte fyller sin funktion.

Kör som det är nu fram tills jag byter turbo till en större då det inte spelar någon roll för mig hur skicket på denna turbo är efteråt.
Bara kul att se om det verkligen sliter mycket eller ej, laddar 1bar nu med original turbon så vi får se om det sliter mer "utan" dump eller ej.


Mvh
Senast redigerat av LINGSTROM (9 maj 2010)


54 Inlägg
12 maj 2010
#33
med en återcirkulerande släpper du ut luften samma väg den sugs in, den går ut via luftfiltret asså

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

Down n`out
514 Inlägg
12 maj 2010
#34
KHRacing skrev:
The_Mechanic skrev:
F_Engstrom skrev:
om nu dump ska vara så bra!? varför sitter de då inte orginal på vissa bilar?
många drifting filmer man sett så kör dom utan dump! varför skulle man  göra det i drft om det var sämre! dom borde ju vilja ha så snabb spool-up och så mycke effekt som möjligt! man blir inte riktigt klok på de där me dump! tongue

om du kör utan dump eller inte har mkt med vad du bygger med för grejjor, hur du har sprut osv mappat, kör du med respons så måste man ha dump annars gåre åt helvete tongue, varför vissa kör utan dump i drifting är för att det blir en slags avgasbroms när dom släpper gasen, för trycket slår tilllbaka mot turbo och stannar upp impeller och då kan dom få tillbaka fäste utan att behöva trycka ner koppling.., men många kör med dump i drifting också!, och i rally har det varit förbjudet att köra med dump tills för ca 1.5 årsenEDIT du vill ju uppenbarligen inte köra med dump, Men gör inte de då! sluta sitt o gnäll tillbaka på alla som tycker det är lämpligt med dump

hahahahaha... ursäkta .- men detta lät tyvärr som det värsta påhitt jag någonsin hört.

varför finns det film på gammla wrc från 90talet som har dump?
Senast redigerat av skjortan (12 maj 2010)

Down n`out

218 Inlägg
12 maj 2010
#35
IK skrev:
med en återcirkulerande släpper du ut luften samma väg den sugs in, den går ut via luftfiltret asså

Den går inte ut nånstans wink den "återanvänds"

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

54 Inlägg
13 maj 2010
#36
när jag körde med original dump och JR filter på min 9-5a så lät det precis som att luften kom ut den vägen

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

243 Inlägg
16 maj 2010
#37
IK skrev:
när jag körde med original dump och JR filter på min 9-5a så lät det precis som att luften kom ut den vägen

jo visst låter de som de, men så är de inte iaf, utan de går in i turbon på engång.
dumpljudet blir ju förstärkt när du får på ett öppet filter..och de låter som att de kommer ut från filtret.
men de är bara ljudet som gör de.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

25 Inlägg
16 maj 2010
#38
har inte läst igen om allt, men länkar till denna sida ifall någon vill läsa på om dumpventiler, http://www.streetside.se/dumpinfo.asp tycker där står ganska vettig text:)

888 Inlägg
16 maj 2010
#39
skjortan skrev:
KHRacing skrev:
The_Mechanic skrev:

om du kör utan dump eller inte har mkt med vad du bygger med för grejjor, hur du har sprut osv mappat, kör du med respons så måste man ha dump annars gåre åt helvete tongue, varför vissa kör utan dump i drifting är för att det blir en slags avgasbroms när dom släpper gasen, för trycket slår tilllbaka mot turbo och stannar upp impeller och då kan dom få tillbaka fäste utan att behöva trycka ner koppling.., men många kör med dump i drifting också!, och i rally har det varit förbjudet att köra med dump tills för ca 1.5 årsenEDIT du vill ju uppenbarligen inte köra med dump, Men gör inte de då! sluta sitt o gnäll tillbaka på alla som tycker det är lämpligt med dump

hahahahaha... ursäkta .- men detta lät tyvärr som det värsta påhitt jag någonsin hört.

varför finns det film på gammla wrc från 90talet som har dump?

Länka gärna till en film.

28 Inlägg
17 maj 2010
#40
Jag har sett att dumpventilen sitter på olika ställer i olika bilar.. ibland efter insuget, och ibland mellan IC till Turbon.. varför i helvetet sitter den där??

Den ska väl ändå sitta efter Insuget?

xXx
Live Fast Die Young
Nissan 200 Ska de va!


Sök