Hefal skrev:
Hej, jag har precis fått mitt nya slutsteg Pioneer PRSD2000SPL (
http://www.brl.se/default.aspx?mc=65&p=5959 ) och har nu inte råd med en låda i samma klass, så blir därav tvungen att köra steget med mina gamla GAS 10" alpha-basar som vardera ger ut (tror jag) 200w RMS och 400w max, alltså 800w tillsammans som max, right? Är det någon som känner till ohmstyrkorna på dem förresten?
Det borde vara 4 Ohm per bas, dvs 2 Ohm totalt när de parallellkopplas. Basen ger inte ut 200 WRMS, den tål 200 WRMS. Det är en viss skillnad.
Hefal skrev:
Skulle vilja fråga hur det nu kommer gå att köra monstersteget i bilen med mina 21mm2 kablar och troliga 100A säkring? Och hur blir det med basarna, vill inte spränga dom
så jag undrar hur man ska hantera steg/volyminställningar? Ska jag hålla gainern nere och subsonicfiltret på för att inte spränga dem?
Det där steget är ju kraftigare än det som du beskrev i en av dina tidigare trådar. PRSD2000SPL kan ge ut 1500 WRMS i 2 Ohm enligt manualen (står fel i BRL:s produktbeskrivning, de har angett maxwatt) och ifall steget körs fullt ut så kan det dra uppåt 135 A om man utgår ifrån den angivna strömförbrukningen vid 4 Ohm. Av den anledningen är din 21 mm2 kabel och 100 A säkring för klena.
Nu är det förstås troligen så att dessa basar inte alls klarar av att drivas med 1500 WRMS och därför kommer inte steget heller att dra så mycket ström (135 A) fastän basarna jobbar för fullt, på så sätt kan det fungera med 21 mm2 kabel.
MEN min åsikt är ändå att man åtminstone bör beräkna kabelarea och säkringsstorlek efter den högsta RMS-effekt som ett steg kan ge vid den aktuella impedansen (i ditt fall 2 Ohm), fast helst efter den högsta RMS-effekten som steget kan ge vid sin lägsta specade impedans.
Jag personligen skulle rekommendera minst 33-35 mm2 kabel och 140-150 A säkring eftersom steget har förmågan att dra så pass mycket ström vid 2 Ohms impedans. Om du byter upp dig till betydligt kraftigare basar framöver, då finns risken att strömförsörjningen till steget blir för klent med nuvarande 21 mm2 kabel och 100 A säkring.
Oavsett vilken kabelarea och säkring du har så bör du vara försiktig med gainen, som BJonson skriver, och använda subsonicfilter om lådan är basreflex.
Hefal skrev:
Undrar också över kortslutning osv... om all elektronik i bilen (inkl slutsteg, basar och ej original huvudenhet) är korrekt kopplad så ingen kortslutning finns, ska det då blixtra till när du lägger på kabel på batteriet igen?
Det ska inte blixtra en massa, men en liiten gnista kan ibland uppstå. Ifall man har en bildörr öppen eller kanske handskfacket, då kan det blixtra till eftersom kupebelysningen/handskfackslampan då tänds
Hefal skrev:
Till sist skulle jag fråga angående min inkoppling av det här med två basar på ett monosteg, är det rätt att du ska stoppa in båda minuskablarna (från basarna) tillsammans i (-) på steget och likadant för plus?
Ja, i ditt fall är det rätt eftersom impedansen borde bli 2 Ohm och det tål steget utan problem.