3750
Sök

Laddproblem i Audi S4

118 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej alla Garagare.

Det har hänt nått jätte skummt med min audi.

När jag köpte bilen så gick den jätte bra och laddade 1,6-1,7 bar utan problem. Sen så köpte jag en race kat och slängde på avgasröret då gick han ner till 1,5 bar vilket man förstår varför.

Men nu är det något skumt som har hänt, den har gått ner till 0,9 bar... Fast bilen går fortfarande bra, kanske inte lika bra som förut men ändå känns det mer än 0,9.

Jag provade med att byta turbomätare för att den ena ev visade fel, men den andra visade samma sak.

Kollade även på magnetventilen som sitter mellan tryckröret till WG. Och den verkar öppna och stänga som den ska.

Är det någon som har förslag eller vet vad det är som händer med min bil?

Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av Mike__ (26 maj 2010)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

1 353 Inlägg
11 maj 2010
#2
inget läckage på nån slang/tryckrör nånstans?

There's no replacement for displacement

Olika
907 Inlägg
11 maj 2010
#3
En felkodsutläsning är en bra början.
Sitter det annan fjäder i wastegaten eftersom den laddar så mycket fast den verkar gå på nödprogram?

Mvh
Fredrik

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 maj 2010
#4
Ja det verkar som den lagt ngn felkod och går i LimpHome.

Lämna in / kolla själv felkoder

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

118 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#5
Batta skrev:
inget läckage på nån slang/tryckrör nånstans?

Det har jag gått och tänkt på, bytte ut slangarna till WG igår.. idag kollade jag slangarna till T-mätaren och de verkar vara hela o fräscha... men bytte ett t-kors så visade han 1,1 nu.. så man kanske är på bättringsväg:)

Tänkte ha loss alla tryckslangar och kolla allt!

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

118 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#6
fredriq skrev:
En felkodsutläsning är en bra början.
Sitter det annan fjäder i wastegaten eftersom den laddar så mycket fast den verkar gå på nödprogram?

Finns det felkoder på en så gammal bil? smile Vet ju om att det finns till ex: abs givar osv men till övertyck av turbon?

Det sitter en hårdare fjäder i WG.

Men hur kan han ha gått på 1,6-1,7 bar förut, ett bra tag utan att hamna i nödläge?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

424 Inlägg
11 maj 2010
#7
om bilen laddar ca 1 bar istället för 1,6-1,7 som den brukar så skulle du märka en STOR skillnad, är ju som natt och dag. Så kolla alla tryckslangar först noga efter sprickor. De syns knappt men öppnar ju sig så fort det blir tryck i systemet.
Senast redigerat av meatos (11 maj 2010)

118 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#8
meatos skrev:
om bilen laddar ca 1 bar istället för 1,6-1,7 som den brukar så skulle du märka en STOR skillnad, är ju som natt och dag. Så kolla alla tryckslangar först.

Tänkte oxå på det.. jag kanske inbildar mig i att den går sämmre.. för den flyttar på sig rätt bra nu me..

får nog ta och byta alla slangar till T-mätaren.. för att vara 100% säker på att det inte är de.

Tack för svar alla som svarat:)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

118 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#9
En liten uppdatering i tråden.

Idag har jag haft loss alla tryckslangar och kollat igenom noga, alla silikonslangar och bytt alla klämmor.. men samma problem återstår.

Fick tag på en felkodsläsare och läste av de.
Fick 4st felkoder:
1: Luftmassa mätaren
2: Magnetventilen
3: Impulsgivare
4: Något med hastigheten.

Raderade alla 4 och provkörde igen, nu gick han ner till 0,6-0,7 bar och gick sådär..

Kollade felkoder igen efter provkörning så vad det åter igen fel på LMM. Men de andra var borta.

Frågan är om det visar fel på den eftersom det sitter en S2 3" LMM på bilen eller om det verkligen är fel på den??

Men nu har jag kommit fram till att det är något elektroniskt fel på bilen.. frågan är vad?? sad

Någon som har tipps mm.. ni är hjärtligt välkommna med förslag:)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Olika
907 Inlägg
15 maj 2010
#10
Mike__ skrev:
En liten uppdatering i tråden.

Idag har jag haft loss alla tryckslangar och kollat igenom noga, alla silikonslangar och bytt alla klämmor.. men samma problem återstår.

Fick tag på en felkodsläsare och läste av de.
Fick 4st felkoder:
1: Luftmassa mätaren
2: Magnetventilen
3: Impulsgivare
4: Något med hastigheten.

Raderade alla 4 och provkörde igen, nu gick han ner till 0,6-0,7 bar och gick sådär..

Kollade felkoder igen efter provkörning så vad det åter igen fel på LMM. Men de andra var borta.

Frågan är om det visar fel på den eftersom det sitter en S2 3" LMM på bilen eller om det verkligen är fel på den??

Men nu har jag kommit fram till att det är något elektroniskt fel på bilen.. frågan är vad?? sad

Någon som har tipps mm.. ni är hjärtligt välkommna med förslag:)

Det är samma LMM på alla 20VT utom RS2 så om programvaran i styrboxen är gjord för original LMM så kvittar det att du har LMM från S2.
Däremot ser inte LMM ut att sitta fast nåt vidare, eftersom den innehåller en känslig wolframtråd har den säkert skakat av när den sitter så dumt monterat.

Mvh
Fredrik

337 Inlägg
15 maj 2010
#11
jag har en lmm med luftburk från en s6:a -95 över. är det något som passar kan du få köpa


118 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#12
fredriq skrev:
Mike__ skrev:
En liten uppdatering i tråden.

Idag har jag haft loss alla tryckslangar och kollat igenom noga, alla silikonslangar och bytt alla klämmor.. men samma problem återstår.

Fick tag på en felkodsläsare och läste av de.
Fick 4st felkoder:
1: Luftmassa mätaren
2: Magnetventilen
3: Impulsgivare
4: Något med hastigheten.

Raderade alla 4 och provkörde igen, nu gick han ner till 0,6-0,7 bar och gick sådär..

Kollade felkoder igen efter provkörning så vad det åter igen fel på LMM. Men de andra var borta.

Frågan är om det visar fel på den eftersom det sitter en S2 3" LMM på bilen eller om det verkligen är fel på den??

Men nu har jag kommit fram till att det är något elektroniskt fel på bilen.. frågan är vad?? sad

Någon som har tipps mm.. ni är hjärtligt välkommna med förslag:)

Det är samma LMM på alla 20VT utom RS2 så om programvaran i styrboxen är gjord för original LMM så kvittar det att du har LMM från S2.
Däremot ser inte LMM ut att sitta fast nåt vidare, eftersom den innehåller en känslig wolframtråd har den säkert skakat av när den sitter så dumt monterat.

Ska lossa på den och kolla noga för att se om det är så att den skakat loss..

Tack för tipps..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

118 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#13
Efter en bättre felsökning av en kille som kan lite mer, så fick han fram att det var mappsensonrn som visade fel värden, vi lossade kåpan för att kolla till den.. då hade vakumslangen hoppat loss.. så vi moterade dit den och sen var det ut och provköra igen..

Den orginala bar mätaren har börjat visa lite värden men det hjälpte inte alls.. om inte det gjorde saken värre..

Nu är jag nere på 0,5 bar.. känns som bilen bara går sämre och sämre..

Ska försöka att få tag på en 3 bars mappsensor och kolla ifall det är fel därifrån.. nästa steg blir att byta lmm..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

47 Inlägg
15 maj 2010
#14
kolla om inte labdan har fått "stryk" efter byte av kat

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper

118 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#15
Zoki skrev:
kolla om inte labdan har fått "stryk" efter byte av kat

Som sagt har även fått en felkod på den med.. så frågan är vilken prio den ligger på "byta" listan..

Tack för svar..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

552 Inlägg
15 maj 2010
#16
Mike__ skrev:
Hej alla Garagare.

Det har hänt nått jätte skummt med min audi.

När jag köpte bilen så gick den jätte bra och laddade 1,6-1,7 bar utan problem. Sen så köpte jag en race kat och slängde på avgasröret då gick han ner till 1,5 bar vilket man förstår varför.

Men nu är det något skumt som har hänt, den har gått ner till 0,9 bar... Fast bilen går fortfarande bra, kanske inte lika bra som förut men ändå känns det mer än 0,9.

Jag provade med att byta turbomätare för att den ena ev visade fel, men den andra visade samma sak.

Kollade även på magnetventilen som sitter mellan tryckröret till WG. Och den verkar öppna och stänga som den ska.

Är det någon som har förslag eller vet vad det är som händer med min bil?

Tacksam för alla svar!

Nu vet jag inte 100% hur det är med din motor och turbo men är inte Turbo bilar känsliga för mottryck på avgas sidan? Kanske tillåter den nya katalysatorn mer flöde vilket påverkar avgastrycket? Har du kollat ifall det läcker (tex. någon packning/fläns/skarv) Sitter lambda sensorn så långt som (original) den borde göra?

297 Inlägg
15 maj 2010
#17
Mike__ skrev:
Zoki skrev:
kolla om inte labdan har fått "stryk" efter byte av kat

Som sagt har även fått en felkod på den med.. så frågan är vilken prio den ligger på "byta" listan..

Tack för svar..

Behöver inte heller vara lambdan. När jag lästa ut felkoder så fick jag en massa, nollade. Då sa den också att det bara va lmm. Efter jag bytte det så har inte lambdan kommit upp. Troligtvis gav den felsignaler till allt annat. Så byt lmm först och främst.


118 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#18
Kibil skrev:
Mike__ skrev:
Hej alla Garagare.

Det har hänt nått jätte skummt med min audi.

När jag köpte bilen så gick den jätte bra och laddade 1,6-1,7 bar utan problem. Sen så köpte jag en race kat och slängde på avgasröret då gick han ner till 1,5 bar vilket man förstår varför.

Men nu är det något skumt som har hänt, den har gått ner till 0,9 bar... Fast bilen går fortfarande bra, kanske inte lika bra som förut men ändå känns det mer än 0,9.

Jag provade med att byta turbomätare för att den ena ev visade fel, men den andra visade samma sak.

Kollade även på magnetventilen som sitter mellan tryckröret till WG. Och den verkar öppna och stänga som den ska.

Är det någon som har förslag eller vet vad det är som händer med min bil?

Tacksam för alla svar!

Nu vet jag inte 100% hur det är med din motor och turbo men är inte Turbo bilar känsliga för mottryck på avgas sidan? Kanske tillåter den nya katalysatorn mer flöde vilket påverkar avgastrycket? Har du kollat ifall det läcker (tex. någon packning/fläns/skarv) Sitter lambda sensorn så långt som (original) den borde göra?

Jag tror inte att den nya katten gör så att det blir mer flöde eftersom förut satt den bara ett 3" rör hela vägen i stort sätt.. Råkade ut för att packningen mellan turbo och grenrör sköt ca 2cm.. men den byttes ut mot en ny.. nått mer läckage tror jag inte ska finnas..

Vet faktiskt inte vart orginal lamda borde sitta men den på min bil sitter inte alls långt ifrån turbon.. ca: 15-20cm från turbon på DP..

Tack för svar..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

424 Inlägg
16 maj 2010
#19
på en turbobil gör det inget om det blir mer flöde ju mindre motstånd desto bättre. Original lambda brukar sitta innan caten precis men borde inte göra nån större skillnad om den nu sitter där den gör. När man installerar bredbandlambda så sätter man den 15-20cm från turbon.

118 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#20
meatos skrev:
på en turbobil gör det inget om det blir mer flöde ju mindre motstånd desto bättre. Original lambda brukar sitta innan caten precis men borde inte göra nån större skillnad om den nu sitter där den gör. När man installerar bredbandlambda så sätter man den 15-20cm från turbon.

Vet inte riktigt om jag har bredbandslambda.. hur tar man reda på det? smile

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??


Sök