3822
Sök

Laddproblem i Audi S4

424 Inlägg
17 maj 2010
#21
Den har du för att kunna se luft/bränsle blandningen på en mätare i bilen.

118 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#22
meatos skrev:
Den har du för att kunna se luft/bränsle blandningen på en mätare i bilen.

Yes.. men en sån finns i bilen:)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Olika
907 Inlägg
17 maj 2010
#23
Lämnar LMM fel/inga signaler går motorn magert/fett och lambdan hamnar utanför sitt arbetsområde, då sätts felkod.
Finns det både smal och bredbnadslambda i din bil?
De flesta bredbnadslambdamätare har en utgång som lämnar "smalbandslambdasignal" som man kan koppla in på styrboxen och på så sätt bara använda en lambdasond på bilen.

Mvh
Fredrik

118 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#24
fredriq skrev:
Lämnar LMM fel/inga signaler går motorn magert/fett och lambdan hamnar utanför sitt arbetsområde, då sätts felkod.
Finns det både smal och bredbnadslambda i din bil?
De flesta bredbnadslambdamätare har en utgång som lämnar "smalbandslambdasignal" som man kan koppla in på styrboxen och på så sätt bara använda en lambdasond på bilen.

Om ja ska va ärlig så vet jag inte riktigt om jag har en bredbandslambda i min bil. Det sitter en lambda mätare inne i bilen men som lever sitt egna liv (kanske kan bero på att de kopplat den till en vanlig biltema-lambda).. och så har jag en lambda som går till styrboxen..

Men det fåt bli snarast möjligt att lossa på LMM och kolla hur den mår.. Vet någon om det går att mäta på den lmm för att se om den är ok?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Olika
907 Inlägg
18 maj 2010
#25
Mike__ skrev:
fredriq skrev:
Lämnar LMM fel/inga signaler går motorn magert/fett och lambdan hamnar utanför sitt arbetsområde, då sätts felkod.
Finns det både smal och bredbnadslambda i din bil?
De flesta bredbnadslambdamätare har en utgång som lämnar "smalbandslambdasignal" som man kan koppla in på styrboxen och på så sätt bara använda en lambdasond på bilen.

Om ja ska va ärlig så vet jag inte riktigt om jag har en bredbandslambda i min bil. Det sitter en lambda mätare inne i bilen men som lever sitt egna liv (kanske kan bero på att de kopplat den till en vanlig biltema-lambda).. och så har jag en lambda som går till styrboxen..

Men det fåt bli snarast möjligt att lossa på LMM och kolla hur den mår.. Vet någon om det går att mäta på den lmm för att se om den är ok?

En bredbandslambdasond har 5 kablar, hur är mätaren graderad?

Här finns det mycket nyttigt att läsa om 20VT:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … cu20v.html

Du kan se signalen från LMM i mätblock om du använder tex VAG-COM.
Senast redigerat av fredriq (18 maj 2010)

Mvh
Fredrik

118 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#26
Hej igen alla på tråden..

Nu har jag kört med bilen lite för att kolla vad som kom tillbaka efter det att jag raderade alla felkoder..
Idag var jag och läste av bilen igen så fick jag 2 felkoder:

1: Intake Mainfold Pressure Sensor. = mapsensorn
    Sporadic-signal

2: Engine Speed Sensor
    Static-No signal

Frågan är vilken man ska börja med och byta?
Jag har en magkänsla om att det är mapsensorn.. har råkat ut för det med en annan bil, och då orkade han inte dra fullt ut..

Hade även loss lmm idag och kollade på den, såg hel och fin ut så den lämnar jag ifred så länge:P

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

118 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#27
fredriq skrev:
Mike__ skrev:
fredriq skrev:
Lämnar LMM fel/inga signaler går motorn magert/fett och lambdan hamnar utanför sitt arbetsområde, då sätts felkod.
Finns det både smal och bredbnadslambda i din bil?
De flesta bredbnadslambdamätare har en utgång som lämnar "smalbandslambdasignal" som man kan koppla in på styrboxen och på så sätt bara använda en lambdasond på bilen.

Om ja ska va ärlig så vet jag inte riktigt om jag har en bredbandslambda i min bil. Det sitter en lambda mätare inne i bilen men som lever sitt egna liv (kanske kan bero på att de kopplat den till en vanlig biltema-lambda).. och så har jag en lambda som går till styrboxen..

Men det fåt bli snarast möjligt att lossa på LMM och kolla hur den mår.. Vet någon om det går att mäta på den lmm för att se om den är ok?

En bredbandslambdasond har 5 kablar, hur är mätaren graderad?

Här finns det mycket nyttigt att läsa om 20VT:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … cu20v.html

Du kan se signalen från LMM i mätblock om du använder tex VAG-COM.

Kollade lite mer noga idag på hur mätaren ser ut och vilka kablar som går in i den..
lägger upp lite bilder på den..

Det är 3 kablar som går ut ur mätaren och den lambdan som sitter till mätaren är oxå 3 kablar.. nu har jag inte hunnit följa de kablarna för att se om de sitter ihop någonstans.. men antar att de är skarvade ihop.. Själva mätaren visar "rich" när jag startar bilen.. sen när den börjar bli varm så går han ner till "optimal" och när bilen är i arbetstemp så går han ner till "larm" och så försvinner han helt sen under "larm"..

Är det så att han mäter fel p.g.a att det är en vanlig lambda på eller är det något fel på lambdan?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933358_k9rt5h.jpg
så ser själva mätaren ut..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933359_crgug5.jpg
det är 3 kablar som går ut ur mätare..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Olika
907 Inlägg
19 maj 2010
#28
Mike__ skrev:
fredriq skrev:
Mike__ skrev:
Om ja ska va ärlig så vet jag inte riktigt om jag har en bredbandslambda i min bil. Det sitter en lambda mätare inne i bilen men som lever sitt egna liv (kanske kan bero på att de kopplat den till en vanlig biltema-lambda).. och så har jag en lambda som går till styrboxen..

Men det fåt bli snarast möjligt att lossa på LMM och kolla hur den mår.. Vet någon om det går att mäta på den lmm för att se om den är ok?

En bredbandslambdasond har 5 kablar, hur är mätaren graderad?

Här finns det mycket nyttigt att läsa om 20VT:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … cu20v.html

Du kan se signalen från LMM i mätblock om du använder tex VAG-COM.

Kollade lite mer noga idag på hur mätaren ser ut och vilka kablar som går in i den..
lägger upp lite bilder på den..

Det är 3 kablar som går ut ur mätaren och den lambdan som sitter till mätaren är oxå 3 kablar.. nu har jag inte hunnit följa de kablarna för att se om de sitter ihop någonstans.. men antar att de är skarvade ihop.. Själva mätaren visar "rich" när jag startar bilen.. sen när den börjar bli varm så går han ner till "optimal" och när bilen är i arbetstemp så går han ner till "larm" och så försvinner han helt sen under "larm"..

Är det så att han mäter fel p.g.a att det är en vanlig lambda på eller är det något fel på lambdan?




http://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933358_k9rt5h.jpg
så ser själva mätaren ut..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933359_crgug5.jpg
det är 3 kablar som går ut ur mätare..

Det är en smalbandsmätare och en smalbandslambdasond du har.
Motorn går magert om mätaren försvinner ner under LEAN!

Var motorn igång när du läste felkoderna? Man får alltid felkoden om varvtalsgivaren med avstängd motor.

Den andra felkoden är svår att tolka, vad är det för siffror?
Ett tips är att läsa på allt som finns om 20V i länken jag postade, det underlättar betydligt vid felsökning.
Senast redigerat av fredriq (19 maj 2010)

Mvh
Fredrik

118 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#29
fredriq skrev:
Mike__ skrev:
fredriq skrev:

En bredbandslambdasond har 5 kablar, hur är mätaren graderad?

Här finns det mycket nyttigt att läsa om 20VT:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … cu20v.html

Du kan se signalen från LMM i mätblock om du använder tex VAG-COM.

Kollade lite mer noga idag på hur mätaren ser ut och vilka kablar som går in i den..
lägger upp lite bilder på den..

Det är 3 kablar som går ut ur mätaren och den lambdan som sitter till mätaren är oxå 3 kablar.. nu har jag inte hunnit följa de kablarna för att se om de sitter ihop någonstans.. men antar att de är skarvade ihop.. Själva mätaren visar "rich" när jag startar bilen.. sen när den börjar bli varm så går han ner till "optimal" och när bilen är i arbetstemp så går han ner till "larm" och så försvinner han helt sen under "larm"..

Är det så att han mäter fel p.g.a att det är en vanlig lambda på eller är det något fel på lambdan?




http://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933358_k9rt5h.jpg
så ser själva mätaren ut..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933359_crgug5.jpg
det är 3 kablar som går ut ur mätare..

Det är en smalbandsmätare och en smalbandslambdasond du har.
Motorn går magert om mätaren försvinner ner under LEAN!

Var motorn igång när du läste felkoderna? Man får alltid felkoden om varvtalsgivaren med avstängd motor.

Den andra felkoden är svår att tolka, vad är det för siffror?
Ett tips är att läsa på allt som finns om 20V i länken jag postade, det underlättar betydligt vid felsökning.

Det ang lambdan... hur menar du med att bilen går magert? är det att man helst inte ska pressa bilen då? eller är det bara "värden".. så man kan gasa på fritt?

Tack så jätte mycket för länken..
Ska ha loss styrboxen imorn för att kolla hur det ser ut med mappsensorn.. för tydligen sitter den i själva styrboxen.. ska lossa där och kolla ifall vakumslangen kanske hoppat loss..

Även ta se siffror som sitter på sensorn/styrboxen..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Olika
907 Inlägg
20 maj 2010
#30
Mike__ skrev:
fredriq skrev:
Mike__ skrev:
Kollade lite mer noga idag på hur mätaren ser ut och vilka kablar som går in i den..
lägger upp lite bilder på den..

Det är 3 kablar som går ut ur mätaren och den lambdan som sitter till mätaren är oxå 3 kablar.. nu har jag inte hunnit följa de kablarna för att se om de sitter ihop någonstans.. men antar att de är skarvade ihop.. Själva mätaren visar "rich" när jag startar bilen.. sen när den börjar bli varm så går han ner till "optimal" och när bilen är i arbetstemp så går han ner till "larm" och så försvinner han helt sen under "larm"..

Är det så att han mäter fel p.g.a att det är en vanlig lambda på eller är det något fel på lambdan?




http://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933358_k9rt5h.jpg
så ser själva mätaren ut..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/31733/933359_crgug5.jpg
det är 3 kablar som går ut ur mätare..

Det är en smalbandsmätare och en smalbandslambdasond du har.
Motorn går magert om mätaren försvinner ner under LEAN!

Var motorn igång när du läste felkoderna? Man får alltid felkoden om varvtalsgivaren med avstängd motor.

Den andra felkoden är svår att tolka, vad är det för siffror?
Ett tips är att läsa på allt som finns om 20V i länken jag postade, det underlättar betydligt vid felsökning.

Det ang lambdan... hur menar du med att bilen går magert? är det att man helst inte ska pressa bilen då? eller är det bara "värden".. så man kan gasa på fritt?

Tack så jätte mycket för länken..
Ska ha loss styrboxen imorn för att kolla hur det ser ut med mappsensorn.. för tydligen sitter den i själva styrboxen.. ska lossa där och kolla ifall vakumslangen kanske hoppat loss..

Även ta se siffror som sitter på sensorn/styrboxen..

En motor som går magert får för lite bränsle, för lite bränsle leder till ofullständig och okontrollerad förbränning som leder till motorskador så som smälta kolvar och sönderbrända ventiler.

Ja, MAP-sensorn sitter mitt på det undre kortet i styrboxen, det är ganska pilligt att få isär styrboxen om man inte gjort det förut. Det är smidigare att via diagnosutrustning se vad MAP-sensorn lämnar för värden.

Varenda pryl till motorstyrningen och hur de funkar finns beskrivet i länken jag postade.

edit: Ser att du har Vmap i den, den ser ut såhär: http://www.034motorsport.com/product_in … cts_id=521
Du kan ju börja med att kolla med GIK vad den ska stå inställd på för område eftersom det är dom som gjort programvaran.
Senast redigerat av fredriq (20 maj 2010)

Mvh
Fredrik

360 Inlägg
20 maj 2010
#31
Har du testat att bytt magnetventilen? Har hört det problemet på flera audi men dock inte s4. Men jag skull testat med att byta ut den iallafall.


Olika
907 Inlägg
20 maj 2010
#32
Selleen skrev:
Har du testat att bytt magnetventilen? Har hört det problemet på flera audi men dock inte s4. Men jag skull testat med att byta ut den iallafall.

Det blir ganska dyrt att bara byta komponenter på måfå, tidigare i tråden står det ju dessutom att magnetventilen är kollad.

Mvh
Fredrik

448 Inlägg
20 maj 2010
#33
när jag fixade så jag fick mer motstånd i mitt avgas system, så får jag högre laddtryck, måste ju finnas för o kunna bilda vaacum.

Xzit

Olika
907 Inlägg
20 maj 2010
#34
XzitXR3I skrev:
när jag fixade så jag fick mer motstånd i mitt avgas system, så får jag högre laddtryck, måste ju finnas för o kunna bilda vaacum.

que?

Vakuum vart?

Mvh
Fredrik

424 Inlägg
20 maj 2010
#35
XzitXR3I skrev:
när jag fixade så jag fick mer motstånd i mitt avgas system, så får jag högre laddtryck, måste ju finnas för o kunna bilda vaacum.

Haha den var bra!

Slav
1 454 Inlägg
20 maj 2010
#36
XzitXR3I skrev:
när jag fixade så jag fick mer motstånd i mitt avgas system, så får jag högre laddtryck, måste ju finnas för o kunna bilda vaacum.

!?  lol

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

2 271 Inlägg
20 maj 2010
#37
XzitXR3I skrev:
när jag fixade så jag fick mer motstånd i mitt avgas system, så får jag högre laddtryck, måste ju finnas för o kunna bilda vaacum.

precis!smile det är ju därför lite mer "strippen"bilar drar ut avgaset rakt genom framskärmen?big_smile
enkelt! turbo=så lite motsånd som möjligt.


118 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#38
Nu har det hänt en del igen...

Som sagt så är det mappsensorn som jag trode var felet.. Hade loss styrboxen och fick se att det var VMap-D 2,5-4 bar som satt där i.. Ganska enkel att byta ut.. Tänkte att ja skulle beställa en sån..
Ringde killen som säljer sånna, han påstår att de aldrig brukar ge sig.. " jag säljer gärna en till dig, men felet kommer inte att lösa sig"...

När man kollar lite hur vakunslangarna går så går det från insuget -> en filter liknande plast bit -> styrboxen -> mappsensorn...

Som jag även skrev förut i tråden så hade slangen mellan insuget och "filtret" hoppad loss från filtret.. och då laddade bilen 0.9-1 bar.. och sen när jag la tillbaka det, raderade felkoder och då gick han ner till 0,5 bar..

Han som jag pratade med sa åt mig, prova och byta filtret först.. och flytta turbomätarslangen till vakumslangen efter filter, så du ser hur mycket tryck du har på den sidan.. (för nu sitter turbomätarslangen på ett annat vakum från insuget)..

Ska göra det i helgen någon gång tänkte jag så får vi se hur det går..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

118 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#39
Nu har jag bytt filtret till mappesnsorn.. samma problem återstår.. 0,5 i ladd... och vid 0,5 öppnas WG..

Eftersom WG öppnas automatiskt via magnetventilen så är jag 99% säker på att det är något elektroniskt..

Är det någon som vet vart de säljer V-map sensorer? Helst i närheten av Västra Götalands län..

Några gammla ägare på bilen sa åt mig att Chippet är gjort på GIK.. Ringde till dom på GIK, de påstår att de aldrig gjort ett chip till min bil.. och de brukar köra med org mappsensor..

Så om jag nu får tag på ett nytt V-Map till min bil så måste det ställas in efter chippet.. Och det krävs en om mappning = inga pengar jag vill lägga på nått så litet..

Så frågan är om man kan göra så här: att någon som kan lite om V-map kan kolla på min mappsensor och kolla vilka "motstånd? bar?" den är inställd på, och göra den nya v-mapen likadan??? Eller hur går det till egentligen?

Tacksam för svar...

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Olika
907 Inlägg
22 maj 2010
#40
Mike__ skrev:
Nu har jag bytt filtret till mappesnsorn.. samma problem återstår.. 0,5 i ladd... och vid 0,5 öppnas WG..

Eftersom WG öppnas automatiskt via magnetventilen så är jag 99% säker på att det är något elektroniskt..

Är det någon som vet vart de säljer V-map sensorer? Helst i närheten av Västra Götalands län..

Några gammla ägare på bilen sa åt mig att Chippet är gjort på GIK.. Ringde till dom på GIK, de påstår att de aldrig gjort ett chip till min bil.. och de brukar köra med org mappsensor..

Så om jag nu får tag på ett nytt V-Map till min bil så måste det ställas in efter chippet.. Och det krävs en om mappning = inga pengar jag vill lägga på nått så litet..

Så frågan är om man kan göra så här: att någon som kan lite om V-map kan kolla på min mappsensor och kolla vilka "motstånd? bar?" den är inställd på, och göra den nya v-mapen likadan??? Eller hur går det till egentligen?

Tacksam för svar...

Du kan ju kolla vad din Vmap står inställd på och jämföra med denna sida:
http://www.rpm-sport.com/produkter/vmap.php
Dock säger det inget om vad programvaran i chippen är gjord för att gå mot för MAP-sensor, det måste den som gjort programvaran tala om...
Om du är lite jäklig kan du dra ut en kabel från Vmap´en i styrboxen och mäta den under körning, skalan är 0-5V och står den inställd på tex 300 kpa är halva värdet 2,5 volt som är det samma som 0,5 bars laddtryck.

Det behövs ingen ommappning av din bil bara för att du byter ut en trasig MAP-sensor, bara du vet vad programvaran är gjord för som sagt, och man får väl förutästta att ingen pillat på V-map´ens inställningar utan den stämmer mot programvaran.
Men mät först att den är trasig såd u inte byter i onödan.
Senast redigerat av fredriq (22 maj 2010)

Mvh
Fredrik


Sök