4007
Sök

Pontiac boneville -65 laddar ej på låga varv.

4 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Tjenare, vi har då en pontiac boneville -65 här hemma som inte laddar på låga varv, delvis när man kör crusing då kan bilen helt plötsligt dö och man måste få start hjälp för att få igång bilen.
sedan när bilen står hemma på gården så laddar den ur sig och det finns ingen ström kvar alls i batteriet ( kan det ha en samman koppling?) jag upptäckte idag att remen till Generatorn satt slappt, kan det vara så enkelt att remen bara måste spännas? Tog bort generatorn idag och kollade på kolen och det fanns mycket kvar av dem..
Har ej hunnit sätta tillbaka generatorn och prövat bilen.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Jockzon (10 maj 2010)

21 761 Inlägg
11 maj 2010
Se till att batteriet är helt uppladdat och att generatorremmen är korrekt spänd, gör sedan om mätningen igen med motorn på tomgång. Om den fortfarande laddar dåligt så kan du öka varven långsamt och se vid vilket varvtal den laddar bra.

Såna där motorer har ju hyfsat låga tomgångsvarv och jag vet inte riktigt hur bra anpassad generatorn är till motorns låga tomgång, men naturligtvis bör remmen vara ordentligt spänd för att generatorn ska fungera som det är tänkt. smile

Har problemet uppstått helt plötsligt?
Har den laddat bra förut?

Att batteriet verkar ladda ur sig kan iof bero på att generatorn ger dålig laddning, men om generatorn tex har trasiga dioder så kan detta göra att batteriet dras ur fastän bilen är avstängd.

När du monterar generatorn, vänta då med att sätta dit pluskabeln på generatorn. Plocka fram multimetern och ställ den i läge för strömmätning, lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. Sätt ena mätpinnen på generatorns B+ och andra mätpinnen på pluskabeln, kolla om mätaren visar att det drar ström.

Ifall det visar någon eller några ampere, då är det troligen trasig diodbrygga inuti generatorn och antingen byts bryggan eller så byts generatorn.

4 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Problemet var att min smarta bror hade kopplat pluskabeln på fel plats wink

Sök