3442
Sök

Har skaffat en svets men hur gör jag för att få svetsningen bra?

1 253 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#1
Jo har skaffat en nogas mig svets från biltema. Ja ja jag vet att det inte är något värsing men så lite som man svetsar så duger den fint. Det jag undrar lite är hur jag får det bra? Jag svetsar avgasrör o även underredet på bilarna men skulle vilja ha hjälp så jag kan ställa in svetsen rätt både till avgasrör o bilplåt.

45-90 A var det jag köpte, inte deras gamla utan den nya för i år som kostade 1400: - Verkar funka fint men inställningarna är jag inge haj på. Fattat så långt iaf att jag ska köra på 90A när jag svetsar grövre såsom avgasrör o antar att jag ska ha 45 A då till bilplåt eller om jag ska köra på 90 då med men med långsammare trådmatning? Testade på 2 lösa plåtar men antingen brände det hål eller så blev det för lite trådmatning eller för mycket. Det är ställbar trådmatning på den
Senast redigerat av opeldrifter (11 maj 2010)

Lev livet nu innan det är för sent

3 354 Inlägg
11 maj 2010
#2
vad är det för typ av svets? MIG eller Pinne gissar jag på

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 253 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#3
Det är en Mig men utan gas då smile

Lev livet nu innan det är för sent

1 468 Inlägg
11 maj 2010
#4
då måste du för d första se till att du har fluss tråd i den. för annars funkar det inte utan gas.
Sen kan du ha matningen stå på typ 3 och ström på 4 5 någonting beroende på hur försiktig o nybörjare du är o beroende på vad du ska svetsta för matreal.

Metall är metall. men metall varierar oxå i matreal såsom 2220 e vanligt bonnstål o funkar toppen o svetsa i hur du än gör i stort sett. sen kommer vi in i P40 som e ett helvete o svetsa i fast d ser lika dant ut


1 253 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#5
Tråden är fluss det följde med i köpet då denna inte går att koppla gas till:) Iaf så har jag ju 2 effektlägen på svetsen som är 45 o 90 mer än så går det inte reglera själva strömmen. Sedan har jag ställbar trådmatning på en ratt

Lev livet nu innan det är för sent

1 468 Inlägg
11 maj 2010
#6
opeldrifter skrev:
Tråden är fluss det följde med i köpet då denna inte går att koppla gas till:) Iaf så har jag ju 2 effektlägen på svetsen som är 45 o 90 mer än så går det inte reglera själva strömmen. Sedan har jag ställbar trådmatning på en ratt

hur mycket går trådmatningen till? kan säga att d en hobby svets iaf om den bara har 2 lågen inget att svetsa grova saker som bär med än 2 ton med iaf, så du har det i tankarna hela tiden då dom ofta inte orkar br'änna tillräckligt hårt  smile


1 482 Inlägg
11 maj 2010
#7
Jag har en sådan svetts tror jag.

Jag har 2 effekt lägen, Low o High. Trådmatning mellan 0-10.

För bilplåt kör jag low och 7-8 i trådmatning.

BLT Service
Theracords Music Label

1 468 Inlägg
11 maj 2010
#8
Tänk ändå på om du e nybörjare att börja med  o punkta. brukar vara lagom träning i starten  tills du behärskar det. sen e d bara bygga på smile


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 maj 2010
#9
bara börja öva och prova dig fram

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

:-)
367 Inlägg
11 maj 2010
#10
Köp dig ett gäng tunna och tjocka plåtar och pröva lite.

Jag tycker nästan att det är lättare att få det bra genom att sicksacka än att bara dra ett rakt streck.

12 086 Inlägg
11 maj 2010
#11
Om tråden hela tiden vill trycka bort handtaget så har du för mkt matning, om tråden lixom smälter så har du för lite matning. Det är lite känsla, kanske är svårt med en skitsvets.

RMR-Crew
478 Inlägg
12 maj 2010
#12
JapMax skrev:
Om tråden hela tiden vill trycka bort handtaget så har du för mkt matning, om tråden lixom smälter så har du för lite matning. Det är lite känsla, kanske är svårt med en skitsvets.

+ att när man svetsar så ska det låta bra, inget spottande osv, ska låta jämnt och bra.

102 Inlägg
12 maj 2010
#13
Då jag själv inte kan svetsa men också vill lära mig det har jag letat runt lite, Hittade en introduktionsfilm med Gunde Svan om hur man svetsar, om inte givande ialf lite rolig

http://www.youtube.com/watch?v=Ovsok8aj … anslated=1

Jävel
2 018 Inlägg
12 maj 2010
#14
steg 1 i svetsning är att det är riiktigt riktigt riktigt rent! Börja med att slipa / tvätta ytorna rena, sen provar du att justera trådmatningen

You got to risk it, to get the biscuit :)

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
12 maj 2010
#15
Skaffa en massa skrotplåtbitar som du kan öva parametrar på,
dvs svetsinställningar.

Att svetsa med flusstråd är skit,
men det går (men med mkt efterarbete) mad

Att tänka på med flusstråden är att svetsen blir varmare än vad den blir med gas pga att gasens kylande effekt saknas.
Så man kan svetsa relativt tjocka meterial med fluss, men först när materialt börjat bli rejält varmt.

Övning ger färdighet smile

Ps Det ska knastra som baconstekning när det är bra inställt .Ds


1 253 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#16
Tack för alla svar, fyll gärna på med fler tips det gör inget big_smile Japp jag är ju inte nybörjare då jag har svetsat ett helt golv på en volvo själv en gång för några år sedan men det var med en stor svets med skyddsgas o det var ju lekande lätt att få det bra, visserligen var ju den redan inställd då tongue

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#17
Noxxer skrev:
Jag har en sådan svetts tror jag.

Jag har 2 effekt lägen, Low o High. Trådmatning mellan 0-10.

För bilplåt kör jag low och 7-8 i trådmatning.

Har du 90 A svetsen? Den jag har står det 40 resp 90 A men det är ju årets modell som de fick in i maj så jag tror att det är likadan men lite anorlunda utseende. Iaf tycker jag svetsen funkar fint bara man får till inställningarna. Hur mycket kör du med i avgasrör då om du testat? Jag har kört på 90 A och kanske 4 - 5 i trådmatning men kanske ska köra lite lägre ändå?

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#18
Alpenretter skrev:
Skaffa en massa skrotplåtbitar som du kan öva parametrar på,
dvs svetsinställningar.

Att svetsa med flusstråd är skit,
men det går (men med mkt efterarbete) mad

Att tänka på med flusstråden är att svetsen blir varmare än vad den blir med gas pga att gasens kylande effekt saknas.
Så man kan svetsa relativt tjocka meterial med fluss, men först när materialt börjat bli rejält varmt.

Övning ger färdighet smile

Ps Det ska knastra som baconstekning när det är bra inställt .Ds

Japp jag vet att det blir mycket efterarbete men på avgasrörs bitar o sådant spelar det ingen roll o inte heller om jag gör något under bilen för där läggs det ändå igen med underredsmassa efter smile Okej bacon var det ja:D

Lev livet nu innan det är för sent

I got Dubs!
2 423 Inlägg
12 maj 2010
#19
Flusstråd e nåt jävla skit.
köp en gammal kemppi eller esab och en flaska mison, jag lovar att du inte vill gå tillbaka!


Körv
3 535 Inlägg
12 maj 2010
#20
Adde666 skrev:
Flusstråd e nåt jävla skit.
köp en gammal kemppi eller esab och en flaska mison, jag lovar att du inte vill gå tillbaka!

Bästa tipset i hela tråden. Pilla med jävla dynga lär man sig inget av.

För den som inte tror jag vet något går jag en svetsutbildning för tillfället.
Senast redigerat av decib3L (12 maj 2010)

Truckdriving Man


Sök