3968
Sök

Strypa effekt - amatörbyggd bil ?

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Får man strypa effekten och med en bromsning/intyg ?

Nå/närma sig 15Kw/100Kg. Och ha möjligheten med en annars för stor sug motor i en amatörbyggd bil ?

2 014 Inlägg
13 maj 2010
Nix, icke tillåtet enligt vad man sagt mig. Möjligtvis någon enstaka hästkraft som man kan hänvisa till annorlunda utformning på grenrör eller liknande, men inte flera tiotal hästkrafter i alla fall.

Däremot är det tillåtet att, inom rimliga gränser, genom permanent infästa vikter öka tjänstevikten på bilen.

Denna information kommer från Gustaf Ulander (a.k.a. Therealpinto) som arbetar som besiktningsman åt SFRO.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Märkligt och mycket synd sad

Men tack för ett snabbt svar!

Jag får inte ihop det här?
Om jag bygger en motor på ex ett cheva block. kan jag utifrån original komponenter välja olika effekt uttag Om jag då väljer de toppar, comp, förgasare eller insprut som inte når max Hp. har jag då inte stypt den motorn. Eller att ta bort vanos styrda kamar och modifiera insprut på en ny motor.

Varför får man inte ha en stor slö motor ?
Jag menar att det är ju inte en motors potential som bedöms

Betänk att jag pratar om amatörbyggda fordon där det inte finns några krav på hur en motor är uppbygd/styrd.

2 014 Inlägg
13 maj 2010
Enligt vad jag fick veta så utgår man från motorns effekt i helt standard originalskick, alltså så som just den individuella motorn levererades från tillverkaren när den först byggdes. Detta kollas via motorns tillverknings-/serienummer.