3968
Sök

Strypa effekt - amatörbyggd bil ?

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Får man strypa effekten och med en bromsning/intyg ?

Nå/närma sig 15Kw/100Kg. Och ha möjligheten med en annars för stor sug motor i en amatörbyggd bil ?


2 014 Inlägg
13 maj 2010
#2
Nix, icke tillåtet enligt vad man sagt mig. Möjligtvis någon enstaka hästkraft som man kan hänvisa till annorlunda utformning på grenrör eller liknande, men inte flera tiotal hästkrafter i alla fall.

Däremot är det tillåtet att, inom rimliga gränser, genom permanent infästa vikter öka tjänstevikten på bilen.

Denna information kommer från Gustaf Ulander (a.k.a. Therealpinto) som arbetar som besiktningsman åt SFRO.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#3
Märkligt och mycket synd sad

Men tack för ett snabbt svar!

Jag får inte ihop det här?
Om jag bygger en motor på ex ett cheva block. kan jag utifrån original komponenter välja olika effekt uttag Om jag då väljer de toppar, comp, förgasare eller insprut som inte når max Hp. har jag då inte stypt den motorn. Eller att ta bort vanos styrda kamar och modifiera insprut på en ny motor.

Varför får man inte ha en stor slö motor ?
Jag menar att det är ju inte en motors potential som bedöms

Betänk att jag pratar om amatörbyggda fordon där det inte finns några krav på hur en motor är uppbygd/styrd.


2 014 Inlägg
13 maj 2010
#4
Enligt vad jag fick veta så utgår man från motorns effekt i helt standard originalskick, alltså så som just den individuella motorn levererades från tillverkaren när den först byggdes. Detta kollas via motorns tillverknings-/serienummer.

Anledningen till detta är väl antagligen att det inte ska bli precis hur lätt som helst att trimma motorn efter att ditt amatörbyggda fordon godkänts med det angivna effekt-/viktförhållandet på 15 kW/100 kg.

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan ombyggt och amatörbyggt fordon och har ett hum om de bestämmelser som gäller för vardera.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

10 287 Inlägg
13 maj 2010
#5
Reglementet finns här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Och det är hämtat direkt från han som Alecci skriver om, dvs Gustaf Ulander på SFRO.

Jag är dock böjd att tro att primära anledningen stavas naturvårdsverket, och inte lätthet att trimma per se.

/Göran



MrBI skrev:
Jag får inte ihop det här?
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#6
Jag har läst reglerna både här och där. Och undrade bara om någon har provat att tolka reglerna som jag.

För fakta är ju att med en amatörbyggd bil krävs inte avgascertifierad motor utan man kan bygga motorn skälv. Bara man når målet 15Kw/100Kg

Jag vill nog se det som möjligeter mer en stopp-o-förbjud se  wink

Hur som helst, jag är bara nyfiken och anser att tolkning o betydelse av lagar/regler är intressant smile


2 014 Inlägg
13 maj 2010
#7
MrBI skrev:
För fakta är ju att med en amatörbyggd bil krävs inte avgascertifierad motor utan man kan bygga motorn skälv. Bara man når målet 15Kw/100Kg

Förvisso sant, men meningen med dispensen för avgascertifiering och effekt-/viktförhållandet är snarare trimning än strypning. Om jag i mina diskussioner med Gustaf förstått honom rätt så är det mer OK att med hjälp av turbokonvertering trimma en sugmotor från 150 hk till 250 hk (förutsatt att man inte går över 15 kW/100 kg) än vad det är att strypa en V8 från 300 till 250 hk.

Anledningen är nog inte Naturvårdsverket som Sharky trodde eftersom en amatörbyggd bil har dispens för avgascertifiering, utan helt enkelt att besiktningen inte kan vara säker på att en strypning är permanent och det finns därmed en betydande risk för att bilen efter registreringsbesiktningen trimmas och därmed förlorar sitt godkännande.

Om motorn är för stark för ditt tänkta amatörbygge så måste du helt enkelt öka vikten eller välja en annan motor. Som sagt, någon enstaka hästkraft kan vara OK (och även det kan behöva styrkas) att strypa med hänvisning till av platsskäl modifierade grenrör eller liknande, men att dra av några tiotal hk från effekten är inte rimligt.

Märk väl att jag inte är 100% säker på allt detta, men jag är nog gott och väl 98% säker i alla fall då jag tidigare diskuterade mycket med Gustaf om ett bygga av en FFR GTM och där stöter man på just detta problemet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#8
Alecci skrev:
Enligt vad jag fick veta så utgår man från motorns effekt i helt standard originalskick, alltså så som just den individuella motorn levererades från tillverkaren när den först byggdes. Detta kollas via motorns tillverknings-/serienummer.

Anledningen till detta är väl antagligen att det inte ska bli precis hur lätt som helst att trimma motorn efter att ditt amatörbyggda fordon godkänts med det angivna effekt-/viktförhållandet på 15 kW/100 kg.

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan ombyggt och amatörbyggt fordon och har ett hum om de bestämmelser som gäller för vardera.

Jag vill nog påstå att reglerna ser ut så här för att vi ska kunna bygga eller bygga om egna fordon och att naturvårdsverket eller kontrollverk/myndigheter ska kunna gå med på det. Dom har efter mycket arbete av srfo enats om dom här reglerna.

Och det har inget med att göra hur lätt eller svårt det är att trimma. Utan i grunden tillåta att man kan ändra/bygga om.

Och jag får nog vända mig direkt till srfo. Men tack än då smile


2 014 Inlägg
13 maj 2010
#9
MrBI skrev:
Alecci skrev:
Enligt vad jag fick veta så utgår man från motorns effekt i helt standard originalskick, alltså så som just den individuella motorn levererades från tillverkaren när den först byggdes. Detta kollas via motorns tillverknings-/serienummer.

Anledningen till detta är väl antagligen att det inte ska bli precis hur lätt som helst att trimma motorn efter att ditt amatörbyggda fordon godkänts med det angivna effekt-/viktförhållandet på 15 kW/100 kg.

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan ombyggt och amatörbyggt fordon och har ett hum om de bestämmelser som gäller för vardera.

Jag vill nog påstå att reglerna ser ut så här för att vi ska kunna bygga eller bygga om egna fordon och att naturvårdsverket eller kontrollverk/myndigheter ska kunna gå med på det. Dom har efter mycket arbete av srfo enats om dom här reglerna.

Och det har inget med att göra hur lätt eller svårt det är att trimma. Utan i grunden tillåta att man kan ändra/bygga om.

Och jag får nog vända mig direkt till srfo. Men tack än då smile

Anledningen till varför bestämmelserna ser ut som de gör vet jag inte med säkerhet, och dina spekulationer är lika bra som mina. Däremot vet jag med säkerhet att Gustaf tidigare sagt mig att strypning av motorers effekter generellt sett inte accepteras.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#10
Nu postade vi samtidigt smile

Menar du att öka effekten med 100hp är mer ok än att minska effekten ?


2 014 Inlägg
13 maj 2010
#11
MrBI skrev:
Nu postade vi samtidigt smile

Menar du att öka effekten med 100hp är mer ok än att minska effekten ?

Ja, så länge effektökningen inte innebär att gränsen på 15 kW/100 kg överskrids.

Denna gräns kommer kanske höjas efter årsskiftet 2010/2011 till 20 kW/100 kg, men inget är säkert ännu.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#12
Jag har letat info om just det där i regel verket, och sökt på nätet efter info.

Kan du visa mig var det står i klartext. Så jag kan släppa min nuvarande plan och gå vidare och hitte en annan lösning cool


23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#13
Nu kör vi lite OT och ni får gärna flytta den här tråden om ni vill wink

Bakgrunden till reglerna är att dåvarande kommunikationsminister Ulf Adlolfsson fick ett ex presenterat för sig.

Hur en ung kille i två år la all sin fritid och pengar på att bygga en bil. Genom hans goda kunskaper i fordons kunskaper byggde han en bil som var riktigt bra.

Den sattes sedan i en vagn och kördes i 80km rakt in i en vägg. Där efter bedömdes hans bil som bra och godkänd. Det var bara det att hans bil var nu skrot.

Ulf adolfsson började att skratta och sa. Nä sä är det väl inte.... är det verkligen så ?

SFRO skapades och med hjälp av en Moderat regering kom dom fram till ett nytt regelverk för ombyggda/amatörbyggda fordon.

Jag har nu varit lite off när det gäller att bygga bilar (det var ett tag sedan) och bara undrar ur reglerna tolkas smile


2 014 Inlägg
13 maj 2010
#14
MrBI skrev:
Jag har letat info om just det där i regel verket, och sökt på nätet efter info.

Kan du visa mig var det står i klartext. Så jag kan släppa min nuvarande plan och gå vidare och hitte en annan lösning cool

Har inte kvar hela min diskussion med Gustaf eftersom jag vart tvungen att byta dator mitt under den perioden (återlämnande av skoldator) och min e-mail var inte nätbaserad. Kontakterna går att exportera från Outlook Express, men inte själva e-postmeddelandena mig veterligen. Vi fortsatte sen kontakten via min Hotmail-adress istället eftersom jag ville kunna spara på informationen. Här kommer ett utdrag från ett av de relevanta mailen i våran diskussion:

Alecci skrev:
Om jag inte missförstått reglerna så får motorn i sig inte "strypas ner" från sin originaleffekt... Vad säger reglerna annars om tillförande av extra vikt med permanent infästning? Detta skulle kunna motiveras med balansering av viktfördelningen (40,1% fram och 59,9% bak i dagsläget).

therealpinto skrev:
Det stämmer. Permanent monterade vikter brukar inte gnällas på men det gäller att bilen inte blir för tung för att ramkonstruktion etc. ska vara tillräcklig. Normalt sett är det inget konstigt att en mittmotorbil väger uppåt 1300 kg eller lite till men man måste som sagt bedöma just denna ramen.

Som sagt, en hel del av diskussionen saknas. Var någonstans detta står i klartext vet jag inte, jag tog helt enkelt Gustaf på orden då han får anses vara mer expert i ämnet än vad jag själv är. Du kan ju dock själv kontakta honom för bästa svar. Han brukar vara snabb på att svara och bits inte det minsta.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

23 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#15
Tackar!

Det kan mycket väl vara fackta att man inte får sänka effekten på en motor, även om jag tycker att det är märkligt. jag ska söka vidare info i ämnet cool


23 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#16
Hittade lite info i ämnet. Så bara för att besvara min fråga skälv.

therealpinto 2003-12-08 09:03

--------------------------------------------------------------------------------

Hej

Baalzamon, det stämmer rätt bra så ja... Det där med strypningar (eller snarare om man godtar bromsintyg) avgörs dock ganska mycket från fall till fall. Har man ändrat motorn uppenbart varaktigt (till exempel förgasare på en motor som bara sålts med sprut) brukar bromsintyg funka.

/Gustaf

Källa:  http://forum.lazzat.se/printthread.php? … &pp=40



Edit: tråden är ju gammal, men än då smile
Senast redigerat av MrBI (17 maj 2010)


10 287 Inlägg
17 maj 2010
#17
Kolla direkt med Gustaf. Det har runnit mycket vatten under broarna på sju år.

/Göran


MrBI skrev:
Hittade lite info i ämnet. Så bara för att besvara min fråga skälv.

therealpinto 2003-12-08 09:03

--------------------------------------------------------------------------------

Hej

Baalzamon, det stämmer rätt bra så ja... Det där med strypningar (eller snarare om man godtar bromsintyg) avgörs dock ganska mycket från fall till fall. Har man ändrat motorn uppenbart varaktigt (till exempel förgasare på en motor som bara sålts med sprut) brukar bromsintyg funka.

/Gustaf

Källa:  http://forum.lazzat.se/printthread.php? … &pp=40



Edit: tråden är ju gammal, men än då smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#18
Jo, du har säkert rätt sharky.


jag har kontackt med srfo nu. Så vi får se vad det leder till.



Sök