4076
Sök

Seat ibiza 1,6 -96. Bilen rycker och vibrerar vid gaspådrag.

66 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#1
Seat Ibiza 1,6 -96. Bilen rycker och vibrerar vid gaspådrag och liksom accelererar lite när jag sen släpper lite på gasen. Tomgången är också lite dålig.

Har nu bytt:

Batteri ( har väl inget med saken att göra men men )
Tändkablar
Tändstift
Har lagt in en flaska injection cleaner i tanken.

Några idéer på vad som ska göras?

300 Inlägg
14 maj 2010
#2
byt rotor och fördelarlock också.


66 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#3
Ok, ska prova det.

Att tomgången är dålig, kan det ha något med saken att göra?

300 Inlägg
14 maj 2010
#4
Att tomgången är ojämn är nog en konsekvens av det hela.

Löser det sig inte med att byta rotor/fördelarlock så bör du leta efter vakuumläckage någonstans. Vanligaste stället som det brukar skita sig på gällande vakuumläckage är den stora gummibälgen som går från luftfiltret till spjällhuset.
Spruta startgas runt den samt övriga vakuumslangar - sjunker eller ökar motorvarvet så är det en läcka där du har sprutat stargasen.
Senast redigerat av RoniisH (14 maj 2010)


66 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#5
Har bytt rotor och fördelarlock men den är precis som vanligt.

Gasade på fullt på alla växlar och då går den hyfsat.
Det är sen när jag håller jämn gas och släpper lite på gasen som motorn börjar hacka.

Har kollat efter läckage på vacumslangar men inte hittat något suspekt.

Bränslefiltret kanske. Isåfall vart sitter den?

66 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#6
Om avgasröret läcker borde väl inte inverka på bilens prestanda väl?

För jag bytte avgasröret hos avgasspecialisten och hörde att de sa att:

Ähh, den håller nog. Förmodligen pratade de om biten där man fäster avgasröret
vid motorn att den var lite dålig. Avgasljudet är nog lite för högt.

Men kan det inverka på motorns prestanda?

300 Inlägg
15 maj 2010
#7
Karkanen skrev:
Om avgasröret läcker borde väl inte inverka på bilens prestanda väl?

För jag bytte avgasröret hos avgasspecialisten och hörde att de sa att:

Ähh, den håller nog. Förmodligen pratade de om biten där man fäster avgasröret
vid motorn att den var lite dålig. Avgasljudet är nog lite för högt.

Men kan det inverka på motorns prestanda?
Hål ska inte påverka motorns prestanda, utöver det faktum att du kan få höga avgasvärden (ta dock inte mitt ord som fakta). Jag hade ett extremt stort hål i en gammal saab 900i från 88, men den tuffade på fint förutom det faktum att det lät som en sportbil.

Bränslefiltret skulle absolut kunna vara boven i dramat. Vart det sitter kan säkert någon annan svara på, men jag rekommenderar dig att du investerar i en Haynes bok specificerad på din bilmodell. Brukar finnas på Mekonomen för ca 350kr. En Haynes bok är någonting du alltid kan ha nytta av i framtiden.


66 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#8
Ok, köpte bränslefilter och bytte det. Men den hackar fortfarande lite. Men inte när jag håller jämn gas utan när jag typ håller 90 och sen ska gasa lite då hackar den lite.

Har då nu bytt. Batteri, tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor, kollat efter läckage och bytt bränslefilter och fortfarande hackar. Egentligen gör det inte så mycket men kan vara farligt när man ska köra om då man inte har full effekt vid omkörningen. Och den är det väl lite irriterande när den gör så....

Vad f-n kan det då vara för fel? Någon som vet?

4 682 Inlägg
16 maj 2010
#9
Låter som spjällägesgivarn,läs ut felkoder för att bekräfta.

66 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#10
Nu när jag körde bilen så fungerade den relativt bra men så fort den blev varm började den hacka och vibrera. Får inte kraft när jag gasar utan det tar en stund att komma upp i fart.

Spjällagesgivarn? Vad är det och vilken funktion har den?

1 Inlägg
16 maj 2010
#11
kolla lambdasonde, samt kylvätske tempgivare,men tror mer på en lambdason,,


66 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#12
Merxi skrev:
kolla lambdasonde, samt kylvätske tempgivare,men tror mer på en lambdason,,
Vad har dessa för funktion och på vilket sätt skulle dessa var boven?
Har ju redan lagt ut en massa pengar i onödan och vill ju vara ganska säker på nästa sak.

Skogskonsult
214 Inlägg
16 maj 2010
#13
Min audi 80 -92 2,8V6 ryckte också vid gaspådrag. Visade sig att katten nästan var totalt rensad på innehållet då allt hade släppt.

300 Inlägg
16 maj 2010
#14
Karkanen skrev:
Merxi skrev:
kolla lambdasonde, samt kylvätske tempgivare,men tror mer på en lambdason,,
Har ju redan lagt ut en massa pengar i onödan och vill ju vara ganska säker på nästa sak.
Det har du absolut inte. Dessa saker du har bytt är slitageprylar som kommer att behöva bytas förr eller senare, och nu vart det helt enkelt "förr". Ingenting du har slösat pengar på, snarare investerat.


4 682 Inlägg
16 maj 2010
#15
Karkanen skrev:
Nu när jag körde bilen så fungerade den relativt bra men så fort den blev varm började den hacka och vibrera. Får inte kraft när jag gasar utan det tar en stund att komma upp i fart.

Spjällagesgivarn? Vad är det och vilken funktion har den?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spj%C3%A4ll%C3%A4gesgivare

Men LÄS UT FELKODER!

337 Inlägg
16 maj 2010
#16
hade precis samma problem på min civic som jag kört runt med i över ett år, men det blev bara värre o värre, dock visade det sig på min att det var tändkablarna som jag bytte i veckan.. men det verkar ju inte vara ditt problem.

Har du hål i avgasröret mot motorn kan du hej visst få driftproblem om hålet sitter i krokarna av lambdasonden. då blandas nämnligen luft med avgaserna så lambdan skickar fel signaler till styrenheten som pumpar på med extra mycket soppa. går den riktigt fett "drunknar" den lite och därmed kan resultera i dålig gång.

det kan som föregående talare säger givarn som sitter på spjället, kan också vara tempgivarn som på min bil satt iaf under fördelarlådan, kan vara en mängd olika saker. har du LMM på bilen? prova dra ur kontakten och se om den går sämre.

men kolla alltid först om du får några felkoder!


GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 maj 2010
#17
jag hade precis samma problem med min omega, jag gjorde precis som dig, jag byte tändstiften, alla filterar och OSV.. jag blev nästan galen!!!!
i slutet så visade det sig att det var en av tänd kablarna som satt inte på rätt sätt / ordentligt! så kolla noga på kablarna innan du byter något annat i onödan! lycka till

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

66 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#18
MaRcUs_BMW skrev:
jag hade precis samma problem med min omega, jag gjorde precis som dig, jag byte tändstiften, alla filterar och OSV.. jag blev nästan galen!!!!
i slutet så visade det sig att det var en av tänd kablarna som satt inte på rätt sätt / ordentligt! så kolla noga på kablarna innan du byter något annat i onödan! lycka till
Det är fixat, äntligen....wink

Det var tändkablarna det var fel på.

Tack för all hjälp

337 Inlägg
21 maj 2010
#19
du hade ju bytt dom skrev du ju? var det fel på de nya?


66 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#20
Ja det var det. Lånade tändkablar från en annan bil och med dessa funkade det skitbra. Var ju tvungen att prova då inget annat funkade fastän jag köpt nya. De första tändkablarna var inköpta från Biltema och sen köpte jag en helt ny tändkabelsats från Mekonomen och med dessa funkade det. Underbaaaaaart......

Så Biltema bara skiiiiit......men orkar inte lämna tillbaka skiten ens.....har nog inte kvar kvittot heller....


Sök