3287
Sök

Går det att gå ner i profil på däck?

13 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej jag tänkte ta och köpa ett par nya sommardäck då mina är hyfsat slitna. jag har en renault megane coupe som har storlek 195, 50, 16 just nu. det jag undrar är om det går att gå ner i profilen på däcken och köpa 195, 45, 16 istället? skulle de passa och finns det några nakdelar med att göra så?

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
14 maj 2010
#2
Mellan dessa två (2), 195/50/16 och 195/45/16 skiljer det -3.1% i rullomkrets.
Max skillnad på rullomkretsen får inte över- eller understiga 5%

Så de enda som kommer att vara en "nackdel" är att du får en s.k. "glädjemätare". Alltså hastighetsmätaren visar en högre hastighet än fordonet framförs i.

Hoppas jag tänkt rätt nu smile

Mvh Thomas

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 maj 2010
#3
Passar gör det men du minskar rullomkretsen med 3,1%. Inom 5% är ok sägs det... Hastighetsmätaren kommer att visa lite mer för mycket än den redan gör, jämfört med verklig hastighet. (Hjulen måste snurra fortare för att hålla bilen i samma fart)
Du får nog lite bättre acc men lite sämre topphastighet också.

Edit: En annan nackdel är att du får ligga på mer varv på motorn för att hålla samma verkliga hastighet = mer oväsen och mer soppatörst..
Senast redigerat av matteeee (14 maj 2010)

/Mattias

772 Inlägg
14 maj 2010
#4
Det skulle gå bra. Dom kommer ju se lite mindre ut. Det skilljer cirka 2cm i höjdskillnad på dom olika
profilerna du uppgett.

Det är inte några större nackdelar med det, mer än att däcken kommer snurra aningen fler varv än
ett med högre profil. Och att topphastigheten blir lägre, och att den kommer varva lite mer om du kör
i tex 120km/h, annars är det inga nackdelar med det.

13 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#5
Okej underbart. jag är ju ingen expert men jag tror skillnaden är så pass marginell ändå att det inte lär göra någon större skillnad smile

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
14 maj 2010
#6
J_hed skrev:
Okej underbart. jag är ju ingen expert men jag tror skillnaden är så pass marginell ändå att det inte lär göra någon större skillnad smile

Precis exakt.. Bara leta efter några däck nu då hehe smile www.nordendack.se och www.dackonline.se har rimliga priser.

Mvh Thomas

13 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#7
Vet någon om toyo håller nån bra kvalitet eller om man borde köra på continental som innan?

12 086 Inlägg
14 maj 2010
#8
En annan nackdel är att det kommer se ut som skit, låg profil är inte allt här i världen. Hjulhus ska fyllas ut, ser förjävligt ut när man kan köra in hela näven runt hela hjulet.

13 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#9
det var ju jävligt synd. man vill ju att det ska se snyggt ut

1 380 Inlägg
14 maj 2010
#10
JapMax skrev:
En annan nackdel är att det kommer se ut som skit, låg profil är inte allt här i världen. Hjulhus ska fyllas ut, ser förjävligt ut när man kan köra in hela näven runt hela hjulet.

då är det ju bara sänka wink
http://www.shrek.se/omvandlare.htm här har du rullomkrets omvanlare


13 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#11
Men går bilen genom besiktningen om jag sänker då?

1 380 Inlägg
14 maj 2010
#12
J_hed skrev:
Men går bilen genom besiktningen om jag sänker då?

ja om du sänker med sänkningsfjädrar till din bil. smile


13 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#13
okej.. jo tanken är ju att sänka den med när pengarna rullar in så det kanske borde vara med i beslutet av däck redan nu även om det ser fult ut i 2 månader


Sök