3221
Sök

Köpråd: Ford Mondeo, BMW 5-serie, Mercedes E-klass

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2010
#21
Floki skrev:
Jo att de är mer rostenägna det är jag medveten om, dock tycker jag att VW och Audi är verkligen snordyra att äga i jämförelse :S Tycker även att de bilarna har lite ont om utrymme, men det kanske inte stämmer alls egentligen. Mondeon och Passaten måste ju vara minst iaf.. Men jag kikar smile!

Och klart att de finns utrustade Mercedes, men det finns itne många med 4-cyl, det är mest c-klassen som vart utrustade med de mindre motorerna.. Sen känns de nästan inte värt det, eftersom att flera jag känner (nåja, iaf 2 stycken) som åker W210 verkligen vårdar bilarna, på bästa möjliga sätt, men ändå började de rosta tusan..


Jag tar gärna emot kommentarer om vilka av dessa bilar NI tycker har de bästa automaterna!! Även om de är 4 eller 5 stegade o.s.v, all info som går att få! Även hur lättmekade de är själva o.s.v... ALL info är kul att få när man sitter i den här sitsen wink!

Tycker Bmw och Mercedes har lika bra lådor, sammetslena och den största skillnaden är att Bmwn är något hetsigare till karaktären. Audi hade "på den tiden" lådor som inte höll samma klass, och även idag kan man tycka att deras lådor inte växlar lika mjukt och genomtänkt som konkurrenternas.

Och Mondeo ligger i en helt annan, lägre, division.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Wallraff
319 Inlägg
jorgen72
16 maj 2010
#23
Jag vet ju dom som har haft passat tdi o a6 tdi som har kört 40000mil o bara bytt slit delar o gjort service så jag tycker inte att dom är direkt dyra att äga o då har bilarna varit helt rostfria men den bil med aut som jag tycker växlar  mjukast o finast som jag har kört är helt klart mb.
Senast redigerat av jorgen72 (16 maj 2010)

2 600 Inlägg
16 maj 2010
#24
jorgen72 skrev:
Floki skrev:
Tack för svaren smile A6 har ja känt en del på, men jag vet inte hur d är med automat som sagt. Tycker de är dymliga och bra bilar, men tusan va reservdelar kostar till dem, det är ingen överdrift att man gråter när nåt går sönder...

Mondeo, ja de känns ju fasen som roliga bilar ändå, jag hade ju tänkt 2.0 motor isf, kanske är något klent men ja vet inte. Har ara provsatt mig i en sån, tyckte den va lite trång, men man får prova.

Och åter igen, W210 är helt sjuka på att rosta som ni skriver, rostar typ på taket mitt på konstigaste ställen o.s.v... Inge kul sad Och visst rostar alla märken, så är det absolut!

En annan sak ja tänker på är att fan, varför ska man vara så kräsen med automat? Det hade varit mycket enklare att köpa bil om man hade gillat manuell tongue Varför verkar det som att ara jag tycker det är bra med automat, bekvämt och så.... Men manuella varvar oftast mindre, och framför allt nyare manuella är ju störtsköna att växla med wink

Men jag vet inte om jag vågar prova mig på att köpa någon manuell för det, är så van och bekväm med automat...

Jag hadde aldrig köpt en mondeo det är skit bilar enligt mej jag hadde en 2,0 16v ghia 00 kombi med aut för 2 år sen för att sälja vidare det är dåliga o känsliga aut o det är nästa omöjligt att få tag på en beg o själva bilen har riktigt dålig kvallite . Både mb o bmw är ju mer rostkänsliga än passat o audi så jag hadde nog tittat mest efter en av dom.

ganska stor skillnad på den gamla mondeon och en nyare och då pratar jag 04 eller 03 men att gemföra en bmw och mb är inte redigt rätt visst då dom kostar dubbelt så mycket när dom kom ut som ny bil. dom är bra på olika sätta om man säger så men mondeo en skit bil nä håller jag absolut inte med om. men är den redigt dåligt skött jo visst då är dom säkert inte bra men vilken bil är det tongue mondeo kan man väll säga att det är en pris värd bil.

gör som jag kör gubba racer=)

70 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#25
Mercedes har ju alltid lyckats med sina lådor helt klart. Och framför allt med deras "nyare" som sitter i W210, helt klart bra lådor. Att BMWs är "hetsigare" tolkar jag som någonting dåligt, då de ska vara sammetslena och inget hack eller tugg, men man får ju helt klart uppleva en för att få uppfattningen.

Och visst jag känner folk som åkt Vw och Audi utan större problem, men när det väl strulat och ska servas är det en mardröm tråkigt nog sad Klart att vad som helst kan hända en bil, vilket ras som helst o.s.v, men att just när det ska servas och det ska bytas kamrem och spännrullar och vattenpump samtidigt som det är på vissa då drar det ju iväg (för alla Audi och Vw har väl kamrem på sina 4-cyl?)

Det ligger väldigt konstigt till i läget, Mercedes ligger om hjärtat, hatar rosten, BMW verkar intressant men jag är petig med utrustning och det är väldigt mycket import och mätarfiffel.. Ford måste ja nästan titta mer på för att bilda uppfattning..

Märks det att jag är onödigt petig kanske? tongue Men jag vill trivas med bilen, och viktigast av allt är att det ska gå mjukt och fint, och det ska vara en bra förarplats där man sitter avslappnat...

Och nej någon Escort lär det aldrig någonsin bli, tyvärr tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2010
#26
Floki skrev:
Mercedes har ju alltid lyckats med sina lådor helt klart. Och framför allt med deras "nyare" som sitter i W210, helt klart bra lådor. Att BMWs är "hetsigare" tolkar jag som någonting dåligt, då de ska vara sammetslena och inget hack eller tugg, men man får ju helt klart uppleva en för att få uppfattningen.

Och visst jag känner folk som åkt Vw och Audi utan större problem, men när det väl strulat och ska servas är det en mardröm tråkigt nog sad Klart att vad som helst kan hända en bil, vilket ras som helst o.s.v, men att just när det ska servas och det ska bytas kamrem och spännrullar och vattenpump samtidigt som det är på vissa då drar det ju iväg (för alla Audi och Vw har väl kamrem på sina 4-cyl?)

Det ligger väldigt konstigt till i läget, Mercedes ligger om hjärtat, hatar rosten, BMW verkar intressant men jag är petig med utrustning och det är väldigt mycket import och mätarfiffel.. Ford måste ja nästan titta mer på för att bilda uppfattning..

Märks det att jag är onödigt petig kanske? tongue Men jag vill trivas med bilen, och viktigast av allt är att det ska gå mjukt och fint, och det ska vara en bra förarplats där man sitter avslappnat...

Och nej någon Escort lär det aldrig någonsin bli, tyvärr tongue

Nej, "hetsig" menades inte som något negativt. Och det syftar egentligen inte på lådan i sig utan hela drivlinan. Bmw är en sportig bil till skillnad från Mercedes. Detta märks naturligtvis på växellådan som är pigg på att växla ner och gärna drar upp till lite högre varv.

Men något "hack eller tugg" är där inte, deras lådor växlar lika sammetslent som Mercedes dito. Utan det syftades enbart på den karaktärsskillnad som präglar Mercedes och Bmw; Bmw inbjuder till lek, Mercedes inbjuder till tillbakalutad körning.

Eller som det populärt brukar heta, Bmw kör man Mercedes åker man. Men kör man Bmw som en normal bil så går även de tillbakalutat, det är inte så att den växlar ner två steg och drar iväg bara för att man nuddar gasen. smile

Och angående import, läs Autopower.se´s importguide. Att undvika fällorna är inte svårt om man är noggrann.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

70 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#27
Jag förstår smile Hoppas att lådorna håller kvaliteten! Ang inredning, hur är stolarna som du har i din 3-serie? Hade gärna sett att man fick tag i en bil med sport-stolarna som verkar ha ordentligt med justermån, men det är antingen sådant tyg som du har samt skinn som gäller verkar det som (inte för det är något fel med skinn direkt)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2010
#28
Floki skrev:
Jag förstår smile Hoppas att lådorna håller kvaliteten! Ang inredning, hur är stolarna som du har i din 3-serie? Hade gärna sett att man fick tag i en bil med sport-stolarna som verkar ha ordentligt med justermån, men det är antingen sådant tyg som du har samt skinn som gäller verkar det som (inte för det är något fel med skinn direkt)

För mig är de utmärkta, de passar mig som så mycket annat med Bmw helt enkelt. Men jag kan tänka mig att en längre person tycker de är något korta i sittdynan, det är så att de räcker till för mig som är kring medellängd, och naturligtvis får man inte stöd på samma vis i kurvor som sportstolarna ger.

Textilklädseln gillar jag med, stark och slittålig. Skinnklädseln har sina för och nackdelar och är enkel att torka av men lite känsligare, i alla fall för mig som har hund. Oavsett så är det väl sytt och rediga material.

Nej det är utmärkta för att vara standardstolar, men sportstolarna är bättre på alla punkter. Men är stolarna hela världen? Så svårt är det inte att montera i ett par sportstolar i efterhand. smile

Angående lådorna skall de vara riktigt rejäla och hållbara, i alla fall till de 6cyl varianterna. Automatlådan i gamla 540i (V8) E34 hade visserligen en svag punkt, men detta är åtgärdat till E39 V8.
Senast redigerat av Rquired (17 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

70 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#29
Kanonbra! smile Har märkt att skinnstolarna väldigt lätt blir slitna i dessa bilar, har inte sett någon som inte varit sliten på förarstolen..

Klart att allt är noga wink Är bara att vänta på rätt bil nu smile Skulle dock fått mig fatt någon att provköra, då jag ännu inte gjort det...

120 Inlägg
17 maj 2010
#30
Lägger min röst på Mondeo. Gärna en 2,5 V6 automat (5-stegad och tiptronic). Mondeo 2,0 automat skulle jag undvika eftersom lådan då är en äldre 4 stegad historia. Fords 2,0 motor är annars en pärla! Dock är Fords 2,5 V6 inte i klass med BMW eller MB vad det gäller gasglädje (lite sävlig), men det anser jag som överkomligt då vi pratar om automatväxlade bilar utan sportbilsambitioner.

BMW E39 är inget dumt val heller, har haft en E38 - farsan 2 st E39. Dock hade jag diverse problem, bland annat med automatlådan. Men de är roliga att köra (E39), hittar man ett välskött fint exemplar så ska man nog slå till, för dom växer inte på träd.

Vad det gäller BMWs kvalité är jag personligen inte så övertygad.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2010
#31
2-8Injection skrev:
Lägger min röst på Mondeo. Gärna en 2,5 V6 automat (5-stegad och tiptronic). Mondeo 2,0 automat skulle jag undvika eftersom lådan då är en äldre 4 stegad historia. Fords 2,0 motor är annars en pärla! Dock är Fords 2,5 V6 inte i klass med BMW eller MB vad det gäller gasglädje (lite sävlig), men det anser jag som överkomligt då vi pratar om automatväxlade bilar utan sportbilsambitioner.

BMW E39 är inget dumt val heller, har haft en E38 - farsan 2 st E39. Dock hade jag diverse problem, bland annat med automatlådan. Men de är roliga att köra (E39), hittar man ett välskött fint exemplar så ska man nog slå till, för dom växer inte på träd.

Vad det gäller BMWs kvalité är jag personligen inte så övertygad.

Upplever enbart 2.5 V6 som trött och törstig, hittade denna artikel som kan vara intressant för TS att läsa:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

70 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#32
Berätta gärna vad sovarit fel åt dig smile är idel öra! Men samtidigt som skrivet vill jag inte ha en V6 motor, inge bra erfarenhet öht av dom tyvärr...

Läste genom artikeln, bådade ju inte så bra! Jag tror nog att vilken bil jag än köper så är de piggare än de jag haft, men ändå..

Så det är 5-stegad låda i mondeo med v6 motor men inte med 4-cyl modellerna? Låter aningen konstigt... Antar att samtliga E39 har 5-stegade lådor?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2010
#33
Floki skrev:
Berätta gärna vad sovarit fel åt dig smile är idel öra! Men samtidigt som skrivet vill jag inte ha en V6 motor, inge bra erfarenhet öht av dom tyvärr...

Läste genom artikeln, bådade ju inte så bra! Jag tror nog att vilken bil jag än köper så är de piggare än de jag haft, men ändå..

Så det är 5-stegad låda i mondeo med v6 motor men inte med 4-cyl modellerna? Låter aningen konstigt... Antar att samtliga E39 har 5-stegade lådor?

Ja, till 6cyl. bensin och diesel i alla fall. Är nästan helt säker på att även V8 har 5-stegs automat. Är också lite nyfiken på vad som var fel, har man sagt A så brukar man bli sugen på B tongue

Men oavsett så är problem med växellådorna inget vanligt på 6cyl. E39.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

120 Inlägg
17 maj 2010
#34
Ja det är en annan, 4 stegad automatlåda i Mondeo 2,0. Syns även på växelväljar-kulissen som saknar tiptronicfunktion.

BMW E39 har 5 stegade lådor, även 535 och 540.

Problemet med min låda på min 740IA var att lockupen var slut, med ryckningar som följd. Jag körde tillslut alltid med sportläget då lådan använder lockupen mindre och inte växlar upp till 5an - vid segdragningar märktes felet tydligast. BMW ville inte göra något åt saken, de trodde att ett lådbyte var tvunget.
Detta betyder ju inte att BMWs automatlådor är dåliga, jag hade nog bara otur. Som Rquired säger så skulle jag inte vara orolig.
Senast redigerat av 2-8Injection (17 maj 2010)


8 Inlägg
17 maj 2010
#35
Jag hade en 1,8T A6 sedan med tiptronic automat. Den var hur bekväm och skön som helst. Dock chippad,kommer inte ihåg hur den var innan. smile Men visst finns det dyra reservdelar. Kombiinstrument bland annat hmm


70 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#36
Kanon, blir nog en helt annan upplevelse att köra då mercedes automater inte hade lockup i de modeller som jag ägt, slir och mycker höga varv = väldigt tråkigt.. Lät inge kul det där som hände med din automat, skit kan hända vem som helst helt klart sad!

Såg nu när det skrevs att kulisserna i fordarna såg annorlunda ut, såg riktigt billigt ut om man jämför med de 6-cyl modellerna.. Dock tycker jag bmws inredning är mer och mer tilltalande, inget att klaga på direkt smile hoppas jag..

Kul att någon skrev för audis del! Jag vet att delarna är snordyra, helt himmelska priser på vissa delar. Och jättekul att någon provat en 1.8T med automat, de flesta är ju manuella! Hur var den att köra, alltså hur betedde sig automaten tillsammans med en turbo?

Tänkte ställa en knepig fråga och det är om man på något vis kan kolla upp om en bil är mätarfifflad med än att kolla via serviceböcker och skick.. Det är många som är import (fan alla importerade bilar 2004) och då kanske der är både svårt och jobbigt att leta upp gammal servicehistorik gneom att ringa tyskland tongue

2 982 Inlägg
18 maj 2010
#37
Floki skrev:
Nu är det nog många som kommer skriva: Hur fan fick du in Ford på den listan?!

+1


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2010
#38
Floki skrev:
Kanon, blir nog en helt annan upplevelse att köra då mercedes automater inte hade lockup i de modeller som jag ägt, slir och mycker höga varv = väldigt tråkigt.. Lät inge kul det där som hände med din automat, skit kan hända vem som helst helt klart sad!

Såg nu när det skrevs att kulisserna i fordarna såg annorlunda ut, såg riktigt billigt ut om man jämför med de 6-cyl modellerna.. Dock tycker jag bmws inredning är mer och mer tilltalande, inget att klaga på direkt smile hoppas jag..

Kul att någon skrev för audis del! Jag vet att delarna är snordyra, helt himmelska priser på vissa delar. Och jättekul att någon provat en 1.8T med automat, de flesta är ju manuella! Hur var den att köra, alltså hur betedde sig automaten tillsammans med en turbo?

Tänkte ställa en knepig fråga och det är om man på något vis kan kolla upp om en bil är mätarfifflad med än att kolla via serviceböcker och skick.. Det är många som är import (fan alla importerade bilar 2004) och då kanske der är både svårt och jobbigt att leta upp gammal servicehistorik gneom att ringa tyskland tongue

Du kan läsa genom "importguiden" på Autopower.se, visserligen lite Bmw-driven men där finns en del bra att tänka på oavsett vilken importbil man är intresserad av smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

70 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#39
Rquired skrev:
Floki skrev:
Kanon, blir nog en helt annan upplevelse att köra då mercedes automater inte hade lockup i de modeller som jag ägt, slir och mycker höga varv = väldigt tråkigt.. Lät inge kul det där som hände med din automat, skit kan hända vem som helst helt klart sad!

Såg nu när det skrevs att kulisserna i fordarna såg annorlunda ut, såg riktigt billigt ut om man jämför med de 6-cyl modellerna.. Dock tycker jag bmws inredning är mer och mer tilltalande, inget att klaga på direkt smile hoppas jag..

Kul att någon skrev för audis del! Jag vet att delarna är snordyra, helt himmelska priser på vissa delar. Och jättekul att någon provat en 1.8T med automat, de flesta är ju manuella! Hur var den att köra, alltså hur betedde sig automaten tillsammans med en turbo?

Tänkte ställa en knepig fråga och det är om man på något vis kan kolla upp om en bil är mätarfifflad med än att kolla via serviceböcker och skick.. Det är många som är import (fan alla importerade bilar 2004) och då kanske der är både svårt och jobbigt att leta upp gammal servicehistorik gneom att ringa tyskland tongue

Du kan läsa genom "importguiden" på Autopower.se, visserligen lite Bmw-driven men där finns en del bra att tänka på oavsett vilken importbil man är intresserad av smile

Ja just där ser man! Aldrig gått in på den kategorin på sidan, men de stod helt klart mycket bra information där! smile

70 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#40
Bumpar min egen tråd, jag har varit och tittat på 2 stycken Audi A6, båda med 1.8 turbo motorer, och båda med manuella lådor, och kan bara säga att jag tyckte verkligen om växellådorna, tusan så sköna att växla och hålla i.. Den ena av bilarna var en 98, den andra en 00, såg ingen egentlig skillnad mellan dem, 98an hade gått 18 tusen mil, och 00an hade gått 19 tusen mil. Kan bara säga att ja vart tagen av lådorna, dom var verkligen extremt sköna, korta spakar med korta slag och allmänt skön koppling, allt som jag verkligen haft att tala emot manuella lådor!

Är verkligen så ja tyckte om bilarna.. Tänkte nu bum,pa och fråga vad man ska hålla utkik efter, vad gäller framvagn och motorerna, är det någon varningsklocka som ska ringa ang de här milen, och vad som har gjorts åt den?

Båda 2 var svensksålda kanske ska påpekas.. Det blir dock ingen av just dessa bilar, då båda hade ljus tyginredning, tyg blir det nog, men ljus kommer aldrig att funka tyvärr..

EDIT: Nu när ja spånar gneom blocket på såna här bilar finns det nästan ingen alls med mörk irnedning, alla har ljus ser det ut som :S trist!


Sök