3939
Sök

Optimabatteri eller 2 standartbatterier?

9 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
Hej!
Vad är bäst, att satsa på, ett enda riktikt kraftigt batteri t ex optima, eller att ha två parallellkopplade standardbatterier dvs med ett bak vid slutsteget/n. Skulle isf 2 batterier innebära att en kondensator inte behövs om man inte har en allt för grym anläggning (slutsteg på 2x300 w rms i 4 ohm)?? Vad är bäst?

/jonas

914 Inlägg
14 juni 2006
om du satsar på ett optima borde du klara dig. Jag driver ett steg på ca 2000 wrms i 4ohm med ett optima och inga yttre kondingar.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
Jag skulle rekommendera optima batteriet lr ev tudor maxxima som bygger på samma teknik... Enda anledningen att köpa 2 sämre är att du kan spela längre när bilen står still...

21 761 Inlägg
14 juni 2006
Optima och Tudor Maxxima är kraftiga batterier som klarar av bilstereo, men man ska komma ihåg att dessa båda batterier inte har så många amperetimmar som man skulle kunna tro. Om man tar det vanligaste röda Optima(RT 4.2) så är det på 50Ah, samma som Maxxima.
Det innebär ju att man inte kan hänga på en anläggning på 5000W RMS och stå med motorn avslagen och poppa i flera timmar med endast ett batteri.

Sedan bör man också veta vilken typ av laddare som ska användas om och när man ska ladda batteriet, det har jag skrivit i flera trådar.

Ytterligare en sak är att Optima röd och Tudor Maxxima 900(ej Deepcycle) är startbatterier och bör behandlas som startbatterier ska behandlas, dvs inte laddas ur mycket. Det är de inte gjorda för att tåla, då håller de inte speciellt länge.
Vet man att det blir en del spelning med motorn avslagen så är det bättre med Tudor Maxxima Deepcycle eller Optima gul, dessa batterier har tillräckligt högt CCA värde för att passa bra som startbatterier också.

9 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
Tack för era svar! Ja, jag kanske borde satsa på ett kraftigt batteri isf och ett som tåls att spela med även om bilen blir avslagen en liten stund (vilket troligtvis kommer att inträffa några gånger). Ska kika runt lite och se vad jag hittar smile

859 Inlägg
14 juni 2006
Drönirettab skrev:
Optima och Tudor Maxxima är kraftiga batterier som klarar av bilstereo, men man ska komma ihåg att dessa båda batterier inte har så många amperetimmar som man skulle kunna tro. Om man tar det vanligaste röda Optima(RT 4.2) så är det på 50Ah, samma som Maxxima.
Det innebär ju att man inte kan hänga på en anläggning på 5000W RMS och stå med motorn avslagen och poppa i flera timmar med endast ett batteri.

Sedan bör man också veta vilken typ av laddare som ska användas om och när man ska ladda batteriet, det har jag skrivit i flera trådar.

Ytterligare en sak är att Optima röd och Tudor Maxxima 900(ej Deepcycle) är startbatterier och bör behandlas som startbatterier ska behandlas, dvs inte laddas ur mycket. Det är de inte gjorda för att tåla, då håller de inte speciellt länge.
Vet man att det blir en del spelning med motorn avslagen så är det bättre med Tudor Maxxima Deepcycle eller Optima gul, dessa batterier har tillräckligt högt CCA värde för att passa bra som startbatterier också.

Håller inte med helt och hållet, men helheten köper jag.

Maxximat är 45Ah(väl?) och 4,2L Optima är 55Ah.

Maxximorna (ej DC) funakr helt okej att djupurladdas OM dom laddas relativt snabbt efteråt. Jag märker ingen som helst försämring av mitt, och då har jag använt det till bilstereo på dryga 1000WRMS under ett års tid ungefär.

MVH Theo

Hewi
571 Inlägg
14 juni 2006
Maxxima är på 50Ah , bägge modellerna.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
14 juni 2006
pwilhelm skrev:
Maxxima är på 50Ah , bägge modellerna.

Ja just det.

Det är det gula/blåa DC 4.2 som är på 55Ah

Röda/blåa SLI 4.2= 50Ah.

Röd 3.7= 44Ah

Gul/blå 5.5= 75Ah

Gul 3.7= 48Ah

Gul 2.7= 41Ah
Senast redigerat av Drönirettab (14 juni 2006)

21 761 Inlägg
14 juni 2006
Theo skrev:
Maxximorna (ej DC) funakr helt okej att djupurladdas OM dom laddas relativt snabbt efteråt. Jag märker ingen som helst försämring av mitt, och då har jag använt det till bilstereo på dryga 1000WRMS under ett års tid ungefär.

Det där har du betydligt mer koll på än jag eftersom du har spelat mycket och provat.

Jag refererar mest till fakta från tillverkarna och den generella batteriskötseln.

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
14 juni 2006
Ja dom första röda som kom var väl inget vidare
fick köpa nytt till varje sommar
Handhavande fel eller vad Vem vet!!
Men jag satsar numera på 3 st OKQ8 fritidsbatterier
pumpar så det räcker
och som sagt tidigare sä kan man spela VÄLDIGT länge på dessa
men hur dom är om du ska ta ut väldigt mycket effekt på kort tid kan jag alldeles för lite om tyvärr

21 761 Inlägg
14 juni 2006
Fritidsbatterier generellt tål djupa urladdningar betydligt bättre än startbatterier, däremot har de inte så hög CCA. Det gör att de inte rekommenderas som rena startbatterier till bilar på vintern. Nu brukar iof CCA inte anges, det är CA som anges istället.

Ett förbrukarbatteri(fritidsbatteri) är som sagt inte avsedd som renodlat startbatteri i bilar på vintern så därför blir ett CCA-värde(anges vid -18 grader) ganska ointressant, men som startbatteri till en båt går det ofta att använda och då behöver det inte arbeta vid temperaturer under noll grader så ofta. Därför anger man CA(cranking amps) eller MCA-värde(marine cranking amps) istället som mäts vid just noll grader.
Senast redigerat av Drönirettab (14 juni 2006)

2 655 Inlägg
15 juni 2006
Ska man ha extrabatterier i bilen så ska man ha tätslutna/underhållsfria batterier typ Maxxima/Optima gelébatterier m.m.

Fördelarna med ett tätslutet är ju att det tål stötar bättre, inte lika beroende av att stå horisontellt m.m.

Men oftast så kräver dessa batterier lite mer regelbunden laddning, lättare att knäcka ett Optima om det får gå med taskig laddning under en längre tid..

21 761 Inlägg
15 juni 2006
Streckkoden skrev:
Men oftast så kräver dessa batterier lite mer regelbunden laddning, lättare att knäcka ett Optima om det får gå med taskig laddning under en längre tid..

Det verkar tyvärr som att moderna startbatterier allmänt tål djupa urladdningar lite sämre än "gårdagens" batterier. En del, som är lite äldre än jag är, säger att batterierna förr tålde mer stryk än dagens modeller. Om de blev urladdade mycket och länge så var det bara att "chocka" igång dem, sedan fungerade de ett bra tag igen. Det finns de som även tycker att dagens Optima är sämre än Optima var för 10-15 år sedan.

Den äldre batterigenerationen hade mer plats för slam och liknande i batterikärlen vilket innebar att när man hade brännt bort sulfateringen så kunde det ligga på cellbotten utan att göra någon större skada.
Dagens batterier har nästan ingen plats för slam eftersom det normalt inte ska bildas så mycket sådant tack vare bättre och renare material i blyplattorna, gallerna och separatorerna. När det ändå blir en massa skräp på botten så blir det kortslutning istället.

Jag har inte helt stenkoll på detta med sulfatering men har för mig att ju tunnare blyplattorna är desto känsligare blir batteriet för att stå urladdat långa stunder. Det bör i så fall stämma ganska bra med påståendet att moderna batterier är känsligare eftersom de har fått tunnare och fler blyplattor jämfört med gamla generationen vilket har höjt CCA-värdena en hel del.

2 655 Inlägg
15 juni 2006
Det låter bekant.. Tyckte att Global killen nämnde det på senaste batterikursen...

Kollar man på blyplattorna från gamla bakelitbatterierna så är de betydligt större...

Samma "problem" finns ju med dagens gelébatterier..

21 761 Inlägg
15 juni 2006
Jaha, du har gått en sådan kurs.
Vad var det för sorts kurs, gällde det bara vanliga batterier eller även traktionära?

2 655 Inlägg
16 juni 2006
Det var "bara" en grundläggande med info om batteriuppbyggnad, skillnader mellan olika typer av batterier osv.

En massa nödvändig info för att kunna sälja batterier utan att lura kunder..

21 761 Inlägg
16 juni 2006
Ok. En sådan kurs skulle vara nyttig för en hel del tror jag. Jag märker bla på jobbet att det inte är så många egentligen som vet hur batterier fungerar och hur man bör sköta om dem.

Det är ju ganska lätt att få tag i sådana broschyrer också. Jag har ringt till flera tillverkare och frågat om det finns info om deras batterier och de skickar broschyrer, batteritabeller och även prislistor. De tror väl att jag är någon försäljare.
För några år sedan snackade jag lite med bla en på Gycom angående Optima, har också snackat med en regionsansvarig hos Varta om Optima.

Vill man veta saker så finns mycket info på nätet, eller så ringer man och ber om broschyrer.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juni 2006)

Tuuuurbo
240 Inlägg
18 juni 2006
12v lastbils batteri.  det är nå . de säger ja big_smile

21 761 Inlägg
18 juni 2006
Då har man en hel del amperetimmar iaf.

2 655 Inlägg
18 juni 2006
Har man bara tillräckligt med plats i skuffen så är det ju att föredra ett stort lastbilsbatteri..

Oftast finns ju inte den platsen..

Sök