Turbomatte skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/330xi/index.xml
För volvo:
Ekonomi
Bilar i det här segmentet är aldrig billiga att äga. Volvo S60 T5 lär bli det billigaste alternativet av de tre i testet men 43 kronor milen i totalkostnad är trots det häftigt.
För Bmw:
Ekonomi
Fri service men grundpriset är skyhögt. Sådana här bilar är dyra att leva med.
http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xmlHär har vi även ett test där volvo får beröm för Kvalitet, stabilitet och sina fantastiska framstolar.
Ska även imorgon se om jag kan få mina offerter mailade till mig, då jag ej hinner åka till dessa firmor pga av jobb, så kan du få se priserna svart på vitt, du som nu ville ha källor!
Ser heller ingan anledning varför jag skulle sitta och ljuga om vad jag får betala för min service. Ser heller inte varför du direkt måste missto en person när denne säger att en volvo var det mer ekonomiska köpet, framför en bmw, för just denne person.
Sen vart du fick att en volvo v70 t5 gör 0-100 på 8,1 sek ifrån vet jag inte. Enligt instruktionsboken gör den samma intervall på 6,5 om jag inte minns helt fel.
Kan även se om jag hittar en scanner så jag kan scanna in sidan från instruktionsboken, mina tankningskvitton, samt kvitton på reparationer, delar och service. Ska även se om jag kan hitta kvittona från min mor och fars samtliga volvos.
Bara så du inte tror att jag far med osanning och inte vill visa upp mina källor.
Jag hoppas även innerligt att min attityd inte fick dig att må dåligt, alt upprörd
Mvh Mattias
Delar upp svaret i två delar:
Att köpa en ny Bmw blir förmodligen dyrare än att köpa en ny volvo, det kan jag hålla med dig om. Detta beror på att Teknikens Värld räknar med värdeminskning och kapitalkostnad i sin milkostnad, för att ta testet i Nr21/00 som exempel som kostar Bmw 100.000:- mer än Volvo.
Det är mycket pengar att ligga ute med, och ett värde som kommer i kronor räknat (Inte procent) sjunka mer än Volvo.
Nu diskuterades däremot att köpa en begagnad Bmw och en begagnad Volvo för samma pengar, vi säger 150.000:-. Att låna upp, eller lägga ut från egen ficka, 150.000:- är lika dyrt för en Volvo som för en Bmw. Men Bmw är billigare i underhåll (Källa enligt ovan) och blir därmed som begagnad billigare att äga, men inte som ny.
Skall vi gå igenom nybilstest kommer du hitta många exempel där Volvo är billigare, och jag vet med mig att jag kan hitta test där Bmw är billigare. Detta ämne har varit uppe tidigare nämligen.
Ett enstaka serviceoffert hjälper inte heller, som sagt räknade Teknikens Värld över 6000mil, efter att Bmws fria service slutat gälla förstås. Jag tror de är bättre på att få fram opartiska siffror om vad detta kan kosta än vad du och jag kan göra genom att ringa runt till respektive återförsäljare.
*Dessa är för övrigt i många fall fria att sätta sina egna priser, och är i flera fall oseriösa till både prissättning och kundbemötande. Det är något jag upplevt som både Volvo och Bmw "ägare", även om de Volvo jag varit inne med aldrig varit "mina" bilar utan tjänste eller bekantas bilar. Så visst, det varierar mellan verkstäder och är ofta dyrare i storstäder. Jag sätter oavsett tilltro till att TV vet vad de gör när de undersöker en sådan sak. Angående Volvo V70 T5 var det denna siffra en jag hittade i test (
http://www.teknikensvarld.se/files/TV01 … 6Avant.pdf) och gäller 250hp varianten från 2000. Är siffran fel ber jag naturligtvis om ursäkt för det.
****************************************************************************
Jag kanske brusade upp lite väl enkelt, tar inte vad andra skriver eller tycker på ett internetforum på något större allvar men hakade som du märkte upp mig på att få höra att jag skrev "dumma påståenden" när jag redovisat källa och liknande.
Tog inte illa upp och menade heller inget illa med mitt inlägg eller min anmälan, mer än diskutionen skulle bli lite mer mogen.
Mvh Rquired
/Marcus