3610
Sök

Använda hemmabiosystemet på TVn?

Kungen
128 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Någon som vet hur jag gör för att koppla in mitt hemmabiosystem med TVn så jag kan lyssna på tv med mitt hemmabiosystem? Har kopplat HDMI kablarna från hdmi out på förstärkaren till en hdmi port på tvn, men får det inte att funka. hmm

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

1 523 Inlägg
15 maj 2010
vad är det för hemmabiosystem och vad är det för tv?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 maj 2010
Jaaack skrev:
Någon som vet hur jag gör för att koppla in mitt hemmabiosystem med TVn så jag kan lyssna på tv med mitt hemmabiosystem? Har kopplat HDMI kablarna från hdmi out på förstärkaren till en hdmi port på tvn, men får det inte att funka. hmm

1. Vilken/Vilka källor använder du? DVD? Extern digitalbox?

2. För att det skall funka bör du koppla antingen en extern källa via HDMI IN på förstärkaren (Inte OUT) eller om du har en inbyggd digitalbox i TVn, koppla från TVns ljudutgång till förstärkaren.

HDMI-portarna på förstärkaren är till för att man från en källa (Tex. en DVD) skall kunna dra en kabel till förstärkarens HDMI IN, där ljudet tas upp, och sedan vidare via HDMI OUT till TVn där själva bilden tas upp.

Och HDMI-portarna på TVn är till för att ta upp bild och/eller ljud från en källa, inte från förstärkaren.

Så, förhoppningsvis löser detta sig genom att du drar en HDMI från din källa (DVD, Digitalbox, spelkonsol etc.) till din förstärkare. Då bör du få ljud i hemmabion och bild i TVn. Har du ingen extern källa behöver du dra en kabel från TVns ljudutgång (om en sådan finns) till förstärkaren.

Denna brukar oftast vara av typen hörlursutgång/3.5" stickkontakt, och förstärkaren har (utöver HDMI) även RCA-ingångar antar jag? (två kontaktdon för höger/vänster) I så fall behöver du en kabel som går från 3.5" till RCA H/V (RÖD/VIT).

Lycka till smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kungen
128 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
jag har kopplat in DVDn också, och när ja ser film så funkar surroundet men inte på vanliga TV kanaler.
Då kopplade jag RCA från förstärkaren till DVDn sedan HDMI till TV.
Har ingen digitalbox el så. Tänkte mest om man kunde få ljudet uppspelat i hemmabiosystemet när man ser på vanliga TVn.

- Mekonomen -

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 maj 2010
Jaaack skrev:
jag har kopplat in DVDn också, och när ja ser film så funkar surroundet men inte på vanliga TV kanaler.
Då kopplade jag RCA från förstärkaren till DVDn sedan HDMI till TV.
Har ingen digitalbox el så. Tänkte mest om man kunde få ljudet uppspelat i hemmabiosystemet när man ser på vanliga TVn.

Om din TV (antar att du tittar via den inbyggda tunern, analog eller digital (digital tuner=digitalbox i folkmun) spelar ingen större roll. Då kan det funka om du har en ljudutgång på TVn.

Det varierar lite tyvärr, en del skärmar har en riktig RCA-utgång samtidigt som andra skärmar enbart har en ljud-ingång (så man får upp ljudet från en källa i TVns inbyggda högtalare). Den frågan får du enklast svar på genom att kolla på baksidan av TVn, eller så står det i instruktionsboken om du har tur.

Om denna utgången saknas kommer jag tyvärr inte på något annat sätt att få ljudet från en inbyggd tuner till en extern ljudkälla. smile

Kungen
128 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Okej! Jag har RCA ingångar på TVn (audio in) sen vanlig högtalarutgång. Men skitsamma isf, inte så viktigt smile
Tack för din hjälp iaf, uppskattas!

- Mekonomen -

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 maj 2010
Var så god, tråkigt att du inte fick ihop det smile

57 Inlägg
16 maj 2010
det bästa är väl att köra med en digital kabel, funkar fint för mig
det räcker inte med enbart hdmi kabel
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab … _meter.htm

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 maj 2010
Du har ingen digitalbox där du kan köra ljudet till stärkaren ifrån? Brukar oftast vara den allra enklaste lösningen.

Random
480 Inlägg
16 maj 2010
Min gamla plasma tv var man tvungen att stänga av ljudet i TVn för att sourroundet skulle funka. Gick in i menu -> Ljud -> Ljud av eller liknande. Dock så körde jag Optisk kabel.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 maj 2010
Fattar inte, har dragit RCA kablar från tvs i många år till högtalarsystem, audio out i tvn till audio in på förstärkaren, och har du optisk/digitalt ut eller nåt annat så är ju de ännu bättre.
HDMI fungerar ju inte eftersom du inte kör vanlig TV genom HDMIn normalt sett. Så leta rätt på de röda+vita kontakterna på TVn och även om de finns optisk eller digitalt ut så e de bara o dra där...
Se dock till att dra av ljudet på TVn tongue Annars får du ett jobbigt fult eko

Sök