Jaaack skrev:
Någon som vet hur jag gör för att koppla in mitt hemmabiosystem med TVn så jag kan lyssna på tv med mitt hemmabiosystem? Har kopplat HDMI kablarna från hdmi out på förstärkaren till en hdmi port på tvn, men får det inte att funka.
1. Vilken/Vilka källor använder du? DVD? Extern digitalbox?
2. För att det skall funka bör du koppla antingen en extern källa via HDMI IN på förstärkaren (Inte OUT) eller om du har en inbyggd digitalbox i TVn, koppla från TVns ljudutgång till förstärkaren.
HDMI-portarna på förstärkaren är till för att man från en källa (Tex. en DVD) skall kunna dra en kabel till förstärkarens HDMI IN, där ljudet tas upp, och sedan vidare via HDMI OUT till TVn där själva bilden tas upp.
Och HDMI-portarna på TVn är till för att ta upp bild och/eller ljud från en källa, inte från förstärkaren.
Så, förhoppningsvis löser detta sig genom att du drar en HDMI från din källa (DVD, Digitalbox, spelkonsol etc.) till din förstärkare. Då bör du få ljud i hemmabion och bild i TVn. Har du ingen extern källa behöver du dra en kabel från TVns ljudutgång (om en sådan finns) till förstärkaren.
Denna brukar oftast vara av typen hörlursutgång/3.5" stickkontakt, och förstärkaren har (utöver HDMI) även RCA-ingångar antar jag? (två kontaktdon för höger/vänster) I så fall behöver du en kabel som går från 3.5" till RCA H/V (RÖD/VIT).
Lycka till