Hej.
Jaså, är Svenska Wankelregistret.se blockat?! Så supekta är vi inte
Jag läster vad du skriver och reagerar lite på det som du säger i första stycket;
"enligt säljare så är den i jättefint skick och väldigt torr och ren i motorn, inget läckage från Apexslangen."Jag förstår inte riktigt vad du/han menar med det? Torr och ren i motorn? Hur ser han det?! Och vad menar han? Sedan måste du/han mena Apextätningar som sitter längst ut på rotorn (är du osäker på hur den ser ut och fungerar finns det bra filmer här på garaget.org). Och samma sak där, hur vet han det? Du kan juh fråga hur han vet om dom är bra eller inte. Man kan kompressionsmäta husen men annars får man riva isär motorn.
Sedan kommer vi till oljan, detta har varit mycket diskussioner fram och tillbaka om på SWR, men om man ska ha någon slags sammanfattning så är min uppfattning att kör man med orgnial oljesmörjning av rotorhusen ska man använda bra mineralolja, och vi normalkörning = gata/halvinsperat bör man byta olja och filter /1000mil. Kör man hårdare rekommendras tätare oljebyten.
Vad är det för olja han har fyllt på med? Fel olja kan resultera i sot i rotorhusen och i värsta fall glödtändning och spikning.
Annars är det bara sköta om bilen som vilken bil som hellst. Ska du köra mycket bankörning rekommenderas att byta till aluminiumkyl och lite andra uppgraderingar. Oftas byter man kyl, intercooler i samma vända.
Tycker att det inte känns som att killen har full koll på sin wankel, men det kan vara lätt att missuppfatta också...
Fråga ut honom!
/Tobias Levinsson