3342
Sök

Allmäna tips av underhåll av en RX-7

44 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej

Jag hade tänkt att lägga denna fråga på svenskawankelregister.se men den var tyvärr blockad på jobbet:(
Men iallafall, jag ligger i planerna att köpa mig en RX-7, 93a helt orginal förutom 2 st sportluftfilter och enligt säljare så är den i jättefint skick och väldigt torr och ren i motorn, inget läckage från Apexslangen.
Säljaren är den ända ägaren i Sverige sen den kom hit ifrån Japan.
Den har inte körts så mycket och varje år har han fyllt på med fin olja på verkstad.
Vet inte om han har gjort någon renovering vid dom tillfällena.

Så min fråga är hur ska man underhålla den under tiden för att hålla dom stora feta kostnaderna borta?
Jag har fått för mig att kommer jag köra lite hårdare med den så kommer den gå sönder iochmed att den är väldigt känslig vid högvärme.
Hur ska jag göra ifall man har kört lite hårdare med den?
Finns det något man bör byta ut på en orginal RX-7a?

Mer kommer jag inte på just nu men om det är något som slår mig fyller jag på.

Brap Brap Brap
149 Inlägg
17 maj 2010
#2
Hej.
Jaså, är Svenska Wankelregistret.se blockat?! Så supekta är vi inte wink
Jag läster vad du skriver och reagerar lite på det som du säger i första stycket;

"enligt säljare så är den i jättefint skick och väldigt torr och ren i motorn, inget läckage från Apexslangen."

Jag förstår inte riktigt vad du/han menar med det? Torr och ren i motorn? Hur ser han det?! Och vad menar han? Sedan måste du/han mena Apextätningar som sitter längst ut på rotorn (är du osäker på hur den ser ut och fungerar finns det bra filmer här på garaget.org). Och samma sak där, hur vet han det? Du kan juh fråga hur han vet om dom är bra eller inte. Man kan kompressionsmäta husen men annars får man riva isär motorn.

Sedan kommer vi till oljan, detta har varit mycket diskussioner fram och tillbaka om på SWR, men om man ska ha någon slags sammanfattning så är min uppfattning att kör man med orgnial oljesmörjning av rotorhusen ska man använda bra mineralolja, och vi normalkörning = gata/halvinsperat bör man byta olja och filter /1000mil. Kör man hårdare rekommendras tätare oljebyten.
Vad är det för olja han har fyllt på med? Fel olja kan resultera i sot i rotorhusen och i värsta fall glödtändning och spikning.

Annars är det bara sköta om bilen som vilken bil som hellst. Ska du köra mycket bankörning rekommenderas att byta till aluminiumkyl och lite andra uppgraderingar. Oftas byter man kyl, intercooler i samma vända.

Tycker att det inte känns som att killen har full koll på sin wankel, men det kan vara lätt att missuppfatta också...
Fråga ut honom!

/Tobias Levinsson


44 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#3
Det är nog jag som har mindre koll än han smile

Det han nämner är att han har fått beröm på besiktningarna om att motorn är torr och fin.
Sen självklart var det Apextätningar.
Enligt honom så har han använt finaste Redlineolja.

Jag kommer inte köra på bana, det kommer bli lite lugn körning, snabbt på krokig landsväg, lite streetrace.

http://www.garaget.org/?car=178238 RX-7an jag pratar om.

44 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#4
Bump

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 maj 2010
#5
nu kommer säkert någon wankelnisse protestera.

OBS detta är bara något som är bra och veta. jag säger inte att motorn är en dålig konstruktion!

En wankel motor går ca 10 000mil sen är det renovering som gäller. packningsatsen kostar 10 000 till 13 000kr.  Gör man det inte i tid. så sliter man ut gavlarna och "husen". då blir det dyrt.

En wankel drar olja. 1-2 dl vid varje full tank är inget konstigt.

Dom är även törstiga. Räkna med o tänka ofta.

Det du får? ja.. en riktig rolig bil som är lätt jämfört mot många liknande bilar.
En motor med en riktigt fin karaktär och ett underbart motorljud.

Finns för och nackdelar med allt. smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Brap Brap Brap
149 Inlägg
22 maj 2010
#6
Prestbacka skrev:
Det är nog jag som har mindre koll än han smile

Det han nämner är att han har fått beröm på besiktningarna om att motorn är torr och fin.
Sen självklart var det Apextätningar.
Enligt honom så har han använt finaste Redlineolja.

Jag kommer inte köra på bana, det kommer bli lite lugn körning, snabbt på krokig landsväg, lite streetrace.

http://www.garaget.org/?car=178238 RX-7an jag pratar om.

Ska du ha bilen som mer "busbil" tycker inte jag du ska behöva göra några större modifikationer på kylsystemet, det är på racingbanan -varma sommardagar- som värmeproblemen uppstår, likt många andra bilar.

Annars är det som jag skrev tidigare BPU trimmning: Avgassystem, intercooler och ny ECU (Apexi Power FC finns att byta orginalbox och sedan mappa).

För övrigt:
Kan det vara så att du skrev fel adress på jobbet? Det heter inte "svenskawankelregister.se" utan www.wankelregistret.se. Du får testa igen!

/Levinsson



Sök