3718
Sök

Behöver lite hjälp med bultcirkel mått ET osv..

28 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Hejsan, jag har hittat ett par fina mazda 626 hjul som jag hade tänkt sätta på min amazon, och nu är frågan om dem passar, vilka modifieringar behöver göras om dem inte passar klockrent? För bultcirkel måttet är ju lika? men centrum hål och ET? Har det någon betydelse?

KHRacing
18 maj 2010
din mazda har troligen 5x100 eller 5x114,3, amazon har troligen 5x114,3 men annan inpressning

28 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Jag vet att dem har samma bultmönster, helt 100, men vad menar du med inpressning?

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 maj 2010
Inpressning,ET eller Offset är olika benämningar på samma sak. Med detta menas fälgens anläggningsyta i förhållande till mitten av fälgbredden. Dvs ET 0 så har man lika mycket "fälg" åt båda hållen.Normalt brukar ET ligga på mellan 10-45mm på "normala" bilar, dvs att fälgarna "breddar" mer in i hjulhuset än utåt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

28 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
okej, men det går att sätta på en fälg med större et än original då alltså? Man kanske får prova sig fram?

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 maj 2010
Större ET så hamnar ju fälgen längre in, dvs de KAN ta i fjäderbenet eller bromsok tex. Lägre ET så hamnat fälgen längre ut o då är det skärmkanten som kan vara i vägen när hjulet "fjädrar". Normalt brukar man kunna hålla sig kring +-10mm original ET, allt under förutsättning att fälgen har samma bredd som originalfälgen. Om man tex har en 7" bred originalfälg med 25 i ET så lär man knappast få dit en en 10" bred fälg med samma ET, den kommer sannolikt ta i fjäderbenet. I ett sådant fall får man minska ET OCH valsa/ändra skärmarna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

28 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Okej, där lärde jag mig något, tack så mycket, men har en fråga till, är det muttrarna som centrerar hjulet på en amazon?

1 Inlägg
2 december 2010
Nej det är det inte.. det är mitten av fälgen
http://www.tyskstuk.de/etcalc/et_forklaring.jpg

Sök