4000
Sök

Köpråd: bmw 328 e36

7 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena! Det börjar bli dags för mig att köpa min första bil, är inte jättekunnig. Men jag har hittat en rätt shysst bil, en 328 e36 men den är chiptrimmad och jag undrar om detta på nåt sätt skadar motorn eller förkortar livslängden på bilen? Sen så är jag självklart tacksam för alla möjliga tips som gäller när man köper begagnad bmw.

626 Inlägg
18 maj 2010
#2
chiptrimmad betyder ju oftast att ägaren inte är nöjd med orginaleffekten = oftast hårt körd bil. det behöver inte betyda att motorn är sämre än en som går orginal, men ha uppsikt och kolla, lyssna, provkör osv..

här finner du allt om ditt bmw köp: autopower.se

lycka till smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
18 maj 2010
#3
Hej johan
Ang chiptrimmning så förkortar det lite på bilens livslängd, det beror helt på hur du kör. Om du kör som folk bör du inte få yttligare fel/slitage än om den var orginal.

Mitt bästa tips inför köpet är att du går på http://www.autopower.se/ sedan begagnatguiden där hittar du vanliga fel och saker man bör tänka på gällande e36 karossen.

Lycka till!

Darth Vader
1 644 Inlägg
18 maj 2010
#4
A73X skrev:
Hej johan
Ang chiptrimmning så förkortar det lite på bilens livslängd, det beror helt på hur du kör.
Lycka till!

Vilket som tidigare beskrevs, är en bil chippad, så är det sällan för att bilen går billigare, utan för att den skall kunna pressas ytterligare, och gå snabbare. Chippet i sig skadar sällan motorn, men det som detta framkallar hos föraren gör det kanske. Dock är ju dessa bilar byggda för att klara lite slit och släng så jag hade inte sagt nej till bilen bara för det, kanske bara vart lite mer kritisk om jag skulle åka och kolla på den.

Braaaaap?

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
18 maj 2010
#5
En vanlig sugmotor får inte speciellt mycket effektökning vid chippning men detta beror helt på hur står kubik den har. Att en 328 skulle dra mera soppa pga. chippning tror jag inte, pytte lite men inte så mycket att man märker det markant. Om den har gått väldigt långt så lär den göra det vare sig orginal eller chippning.

Men vare sig om bilen är chippad eller orginal så beror slitaget helt på hur dem tidigare ägarna vårdat och kört med bilen. Som Tom säger så är det bara att kolla det man skall kolla när man köper bil och hoppas att det håller:)

7 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#6
Okej, tack för alla svar det var till hjälp! Tror inte jag åker och kollar på den då för det hade blivit en bra bit att åka.

415 Inlägg
23 maj 2010
#7
Jooohaaan skrev:
Okej, tack för alla svar det var till hjälp! Tror inte jag åker och kollar på den då för det hade blivit en bra bit att åka.

Fråga hur ofta han har bytt olja i bilen. Och om du kollar den så kolla verkligen oljan också.
Den ska inte vara kålsvart för då är det en mycket gammal olja.

Sen så kan du fråga honom med glimten i ögat hur många saab 9000 han har spöat med den. Då kanske han berättar om han brukar rejsa med den eller om han kört lungt. Du kan juh göra ett riktigt klipp.

Kolla rost. Olja och fråga föraren hur han kört.
Ser du att det är mycket olja på motorn så kanske den läcker lite olja också och det är inte bra.

Jag tycker du ska kolla upp den. BMW är annars trevliga bilar.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 maj 2010
#8
Malkurrag skrev:
Jooohaaan skrev:
Okej, tack för alla svar det var till hjälp! Tror inte jag åker och kollar på den då för det hade blivit en bra bit att åka.

Fråga hur ofta han har bytt olja i bilen. Och om du kollar den så kolla verkligen oljan också.
Den ska inte vara kålsvartför då är det en mycket gammal olja.

Sen så kan du fråga honom med glimten i ögat hur många saab 9000 han har spöat med den. Då kanske han berättar om han brukar rejsa med den eller om han kört lungt. Du kan juh göra ett riktigt klipp.

Kolla rost. Olja och fråga föraren hur han kört.
Ser du att det är mycket olja på motorn så kanske den läcker lite olja också och det är inte bra.

Jag tycker du ska kolla upp den. BMW är annars trevliga bilar.

du vet att oljan blir svart på nolltid om den tar upp smuts bra? för att se om oljan är dålig så får du nog göra en olje röntgen och det har man inte prylar till i ett hobbygarage

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

841 Inlägg
23 maj 2010
#9
äre inte bättre o köpa en 325 för en 328 är strypt i insuget som ja fått höra så en 325 går bättre än 328


415 Inlägg
23 maj 2010
#10
Wikstromm skrev:
Malkurrag skrev:
Jooohaaan skrev:
Okej, tack för alla svar det var till hjälp! Tror inte jag åker och kollar på den då för det hade blivit en bra bit att åka.

Fråga hur ofta han har bytt olja i bilen. Och om du kollar den så kolla verkligen oljan också.
Den ska inte vara kålsvartför då är det en mycket gammal olja.

Sen så kan du fråga honom med glimten i ögat hur många saab 9000 han har spöat med den. Då kanske han berättar om han brukar rejsa med den eller om han kört lungt. Du kan juh göra ett riktigt klipp.

Kolla rost. Olja och fråga föraren hur han kört.
Ser du att det är mycket olja på motorn så kanske den läcker lite olja också och det är inte bra.

Jag tycker du ska kolla upp den. BMW är annars trevliga bilar.

du vet att oljan blir svart på nolltid om den tar upp smuts bra? för att se om oljan är dålig så får du nog göra en olje röntgen och det har man inte prylar till i ett hobbygarage

Enligt vad jag lärt mig så byter man oljan ofta så blir den inte svart på nolltid.

Fast såklart visst kommer den bli svart. Men då bör du byta ut den.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 maj 2010
#11
dadooo skrev:
äre inte bättre o köpa en 325 för en 328 är strypt i insuget som ja fått höra så en 325 går bättre än 328

Eller så köper man en 328 och trixar dit ett insug från en 325 wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2010
#12
IceEyes skrev:
dadooo skrev:
äre inte bättre o köpa en 325 för en 328 är strypt i insuget som ja fått höra så en 325 går bättre än 328

Eller så köper man en 328 och trixar dit ett insug från en 325 wink

325i går inte bättre än 328i, varken på pappret eller i verkligheten. Däremot har den en lite mer sportig och varvvillig karaktär, en smaksak vilket man föredrar. 328i är även mer omodern rent allmänt (när 325i blev 328i etc. uppdaterades även modellen i övrigt) och drar mindre bensin.

328i har ett bredare register än 325i, behöver inte varvas på samma vis för att det skal hända något. Fördelen med 328i är att man kan välja, antingen behåller man den original med bredare register och strypt insug eller så sätter man dit ett insug från en 325i med M50B25-motorn. Detta passar så rakt på med bara lättare modifikationer, har för mig att det är vakuumslangarna som inte passar.

Så att gå på de nyare 323i eller 328i är att föredra. Oavsett så är det ingen idé att sitta här och skriva vad du skall kolla upp när Autopower finns, deras utmärkta begagnatguide finns på www.autopower.se och omfattar allt du behöver veta vid ett köp av en begagnad Bmw. Både E36 och ett flertal andra karosser.

Lycka till med köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök