2412
Sök

Lätt trimning av b20 motor

39 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en volvo 142 -72 med en b20 motor i orginal utförande, och automat låda. Det är så att just nu går inte min motor riktigt utan den är väldigt svag, antagligen är kamaxeln sliten. när jag köpte bilen fick jag med en ny kam.  Jag tror att det kan vara en k-kam, så den har jag nu tänkt att byta till.

Jag tänkte passa på att byta lite mer grejer för att få ut mer av kammen, Jag har tänkt mig att byta till en planad topp, och sen byta till en mindre nål i fårgasaren. Är det ett vettigt val, räcker det att byta nål, eller borde man skaffa dubbla forgasare har hört delade meningar om det där!

Sen undrar jag hur mycket toppen kan vara planad utan att man behöver byta mer grejer i motorn. tex stötstängerna?

Förslag på andra förbättringar tages gärna emot smile helst av den billigare sorten tongue

Tack på förhand
Senast redigerat av bjornsson (20 maj 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 maj 2010
#2
Nu är jag inte så stensäker på just b20 men ja tror man kan plana 2mm utan att behöva byta stötstänger.

Annars kan man lägga brickor under vippbryggan har jag läst wink


Ska du köpa annan topp kan du lika gärna investera i en ordentlig, du kan säkert hitta en portad/ planad med större ventiler för 1000 spänn eller något istället för bara planad ( vilket inte ger såå mycket ).


Tycker du ska köpa weber 48:or också big_smile Fast de funkar väl kanske inte med din ekonomiplan wink


15 Inlägg
20 maj 2010
#3
åk på en vetran marknad där hittar du miljontals grejor till b20 för små pengar smile dubbla weber 48or skulle jag nog satt på iaf, leta rätt på en b20b å sätt i? smile svåra att hitta men de e värt de



Sök