nu är det så att min bil "e36 328 -95" drar tjuvström.. på 3 dagar har batteriet blivit så pass dött så den inte orkar starta motorn.. bara klimatanläggningen och panel belysning som orkade igång när jag vred på nyckeln..
hon som hade bilen innan mig fick samma problem ett tag efter hon köpt bilen.. och hon har varit in på 3 olika verkstäder och dom har inte hittat nån lösning som hjälpt..
har inkopplat dubbla slutsteg som driver 6:9orna och baslådan.. men har varit noga med remot kabeln osv så det stängs av när stereon stängs av.. och hon innan mig har testat att ha ljudsystemet bort kopplat och ändå har den dragit tjuvström...
För att felsöka "tjuvström" så kan man börja med att koppla in en multimeter mellan en batteripol och batterikabeln, mätaren ska vara ställd i läge för strömmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare.
Sedan tar man ur en säkring i taget tills det slutar dra ström, dock brukar det alltid dra litegrann ström med tanke på klocka eller eventuellt larm. Det bör helst inte dra mer än kanske 20-30 mA.
okej tack så mycket! ska ut och prova de ikväll om jag hinner..
bilen har larm, men när jag testar det här kommer ju larmet att vara avstängt.. och klocka har jag inte i bilen så borde ju i stortsätt inte dra någoting så länge inte larmet är på?
ska låna hem en multimeter imorgon.. det du menar är att man håller en "pinne" på exempel + pol, sen andra "pinnen" på de lilla man kommer åt på batterikabeln? och då ser man tjuvströmmen..
och därefter dra ur en säkring i taget tills värdet stiger neråt igen?
okej tack så mycket! ska ut och prova de ikväll om jag hinner..
bilen har larm, men när jag testar det här kommer ju larmet att vara avstängt.. och klocka har jag inte i bilen så borde ju i stortsätt inte dra någoting så länge inte larmet är på?
Har din bil batteriet i bagageutrymmet som min Touring har? I så fall bör du (lite beroende på vad du har för multimeter) kunna koppla in denna, dra ut sladdarna ur bagaget och stänga luckan?
Kablarna till multimetern är vanligtvis så små att de bör få plats mellan listerna utan att ta skada. Bara ett tips så se om du får ihop det!
Senast redigerat av Rquired (20 maj 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
när du kopplar in multimetern så kommer den direkt att visa ca 10A eller liknande och sedan sjunker det. vänta ett par minuter tills alla styrenheter "somnat" och all belysning slocknat, sen kan du börja rycka säkringarna en och en..
många blir lurade av att mätaren visar flera ampere i början
jag har nu kollat upp de, och när exakt allting är av så drar den konstant 0,25A ungefär.. kan det vara normalt?
sen eftersom bilen inte gick att starta efter 3 dagar kan kanske vara eftersom att jag startade bilen 2 gånger under 2 dagar typ i 5min för att testa ljudet sen stängde av.. vet inte hur lång tid de tar för generatorn att fylla upp batteriet.
jag har nu kollat upp de, och när exakt allting är av så drar den konstant 0,25A ungefär.. kan det vara normalt?
sen eftersom bilen inte gick att starta efter 3 dagar kan kanske vara eftersom att jag startade bilen 2 gånger under 2 dagar typ i 5min för att testa ljudet sen stängde av.. vet inte hur lång tid de tar för generatorn att fylla upp batteriet.
Där har du nog boven, sen är nog inte ditt batteri så friskt heller kanske!
ja.. det är ju även dubbla steg så är ju en hel del ström.. sen att bilen dragit på pass mycket ström på typ en 1 vecka att den inte går att starta är ju då eftersom 0,25A sitter och drar..
0,25 A är 250 mA, det är ungefär 10 gånger mer än vad jag anser som "normalt". På en hel vecka har det i så fall dragit ur 42 Ah på ditt batteri, vilket betyder att tex ett slitet 60 Ah batteri är nästan helt urdraget. Någonting drar tjuvström, helt klart.
Det tar längre tid än man tror för generatorn att ladda upp batteriet. Flera saker spelar in, bla laddspänning och batteriets skick har stor betydelse.
nu har bilen stått o låst och olarmad i 2 dygn och den har då dragit från 12,73V till 12,10V..
kan tänka mig att de är larmet som sitter och tar ström, för det blir ingen ström skillnad när de är på eller av.. blir kul att se vad man hittar för fel ikväll
sen senast när batteriet för på ett dygn måste ju bara vara för att bilen startades 2 gånger i en kort stund för att prova ljudet.. 2 slutsteg är ju knappast el snåla
nu har bilen stått o låst och olarmad i 2 dygn och den har då dragit från 12,73V till 12,10V..
kan tänka mig att de är larmet som sitter och tar ström, för det blir ingen ström skillnad när de är på eller av.. blir kul att se vad man hittar för fel ikväll
sen senast när batteriet för på ett dygn måste ju bara vara för att bilen startades 2 gånger i en kort stund för att prova ljudet.. 2 slutsteg är ju knappast el snåla