3383
Sök

Fråga om regler om lagar

583 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
tjenare. i Lördags som va blev jag stoppad av polisen på hem orten för inge bilbälte.
jag hade kört ca 10 meter från parkeringen till Huset för hämta saker. en polisbil kör förbi mig och ser mig utan bälte. från vi kör förbi varandra så hinner jag åka och parkera bilen och nästa inne i huset då kommer dom i en jävla fart och skriker åt mig att jag ska komma något jag gjorde. dom fråga mig om jag visste dom ville mig och jag svara öö nee? du körde utan bälte. okej. jag hade inge körkort eller ID på mig så dom tog personnummer och kollade upp mig. inge mer med det sen svara dom bara det blir polisförhör på Stationen om det här. du får ett brev. nu när jag läser på nätet så ska man ju få böterna på plats? eller har jag fatta fel? inge fel på bilen skattad å allt. fick göra alkotest med den svara negativ eller vad den vissa för text. någon som vet vad dom håller på med?
Senast redigerat av bengan87 (21 maj 2010)

RMR-Crew
478 Inlägg
21 maj 2010
Allmänt dumma i huvudet skulle jag tro.
Försöker väl skrämmas.

62 Inlägg
21 maj 2010
Ja de var väl uttråkade och behövde hitta på nåt jävelstyg och terrorisera nån för att bli på gott humör.

583 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Kan dom ge mig böter en så långt efter?. om skulle dom inte gjort det på plats? eller kan dom va så jävliga att dom ger en det efter?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 maj 2010
så vitt jag läser de låter de som du har bilen på en stor parkering och åker fram till huset tex lägenhets hus. som är 10 meter därifrån stämmer de?. såna fall åker du ju på parkering hela tiden och parkering och mackplatser behöver man inte ha bälte eller körkort alls för och köra då de är en typ av frizone  där snutarna inte kan göra 1 skit

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
21 maj 2010
MrEricsson skrev:
så vitt jag läser de låter de som du har bilen på en stor parkering och åker fram till huset tex lägenhets hus. som är 10 meter därifrån stämmer de?. såna fall åker du ju på parkering hela tiden och parkering och mackplatser behöver man inte ha bälte eller körkort alls för och köra då de är en typ av frizone  där snutarna inte kan göra 1 skit

Nu snackar du nog allt i nattmössan, det där med att man inte behöver bälten på parkeringar har man ju hört men att det skulle vara någon "frizone där snutarna inte kan göra 1 skit" låter väldigt konstigt...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 maj 2010
Ubbe83 skrev:
MrEricsson skrev:

Nu snackar du nog allt i nattmössan, det där med att man inte behöver bälten på parkeringar har man ju hört men att det skulle vara någon "frizone där snutarna inte kan göra 1 skit" låter väldigt konstigt...

rent tekniskt kan man sitta köra runt lastbil med släp utan att ha B och snutarna kan inte göra nått då på parkering och mackar gäller samma regler som för inhängnat området dvs inga alls. så läs på lite grabben

8 883 Inlägg
21 maj 2010
Att parkering eller en mack skulle klassas på samma vis som "inhägnat område" är FEL.

Rättsfall visar att det som är avgörande för "inhägnat område" är att allmänheten eller ovidkommande trafik inte kan komma in på området och det lär ju knappast vara fallet med en Parkering eller en bensinmack.

Köra lastbil på inhägnat område utan minst B kort får du inte göra.
och JA jag har läst på

Fotograf på tierpidag.se

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 maj 2010
Det är iaf rätt att kan inte måste ha bälte på parkeringsplatser

583 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
på dom 10 15 meter jag körde så åkte jag över allmän väg men om det var där dom såg mig utan bälte vet jag inte. men det jag undrar över är om dom kan ge mig böter efter. fattar mig inte på snutar idag samma sak som hur ofta tar man på sig bälte om du har parkera bilen på din uppfart och ska endast flytta bilen från uppfarten ut på vägkanten. eller om dom ser mig utan bälte idag ska jag få böter en vecka efter? vad har dom då för bevis? aja fortsättningen kommer jag även ha bälte när jag kör på parkering och när jag bakar. något jag dock inte lärde mig på Trafikskolan eller VV

772 Inlägg
21 maj 2010
Dom måste väll kunna ge böter i efterhand. Det finns ingen "lag" om att dom måste ge dom på plats, eller?

583 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
vet inte men har tröttna på vänta och Polisen här hemma är bara uppkäftiga så jag ska ta kontakt med advokaten som jag lämna som försvarare.

KHRacing
21 maj 2010
bengan87 skrev:
vet inte men har tröttna på vänta och Polisen här hemma är bara uppkäftiga så jag ska ta kontakt med advokaten som jag lämna som försvarare.

advokat för att du begått ett uppenbart lagbrott som du sälv erkännt ?

löjligt.
betala böterna & var ärlig.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
21 maj 2010
dimper det inte ned något i brevlådan så behöver du nog inte vara orolig

Team Insane Racing

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 maj 2010
Mortalis skrev:

Var hittar vi tillförlitlig källa på det?

Att man inte behöver bälte när man backar lärs ut på körskolorna(vet inte om det är stark nog referens), men över lag på parkering? stämmer det verkligen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 maj 2010
torpis skrev:
Mortalis skrev:

Var hittar vi tillförlitlig källa på det?

Att man inte behöver bälte när man backar lärs ut på körskolorna(vet inte om det är stark nog referens), men över lag på parkering? stämmer det verkligen?

Vart nyfiken och letade upp det själv...

Just denna biten "3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande områden"  och i synnerhet "eller liknande områden" är ju ett härligt tillägg som gör tolkningen komplett fri  heh.

Trafik med motordrivna fordon på väg
10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

Ändrad 2001-10-30 gm SFS 2001:753, ikraft 2001-12-01 
Ändrad 2005-12-09 gm SFS 2005:949, ikraft 2006-01-01, överg.best. 
Ändrad 2006-12-01 gm SFS 2006:1208, ikraft 2007-01-01 
RH 2005:49 Fråga om kravet enligt 4 kap. 10 § första stycket trafikförordningen på att använda bilbälte vid... 

10 a § Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.
   Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1109).

Införd 2006-12-01 gm SFS 2006:1208, ikraft 2007-01-01 
Ändrad 2008-12-12 gm SFS 2008:1109, ikraft 2009-01-01 

10 b § Den som färdas sittande i rullstol i en bil skall färdas på rullstolsplats och använda bilbälte om platsen är försedd med bilbälte. Rullstolen skall vara fastsatt med eller stödjas av en anordning som är avsedd för det i fordonet. Förordning (2006:1208).

10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i 10 b §. Förordning (2006:1208).

10 d § Trots vad som sägs i 10 §, 10 a § första stycket och 10 b § behöver bilbältet eller den särskilda skyddsanordningen inte användas
1. när fordonet inte är i rörelse,
2. vid backning,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande områden, eller
4. när det finns medicinska hinder enligt läkarintyg som utfärdats före färden.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm   Kap 4 §§10-10d

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
21 maj 2010
MrEricsson skrev:
rent tekniskt kan man sitta köra runt lastbil med släp utan att ha B och snutarna kan inte göra nått då på parkering och mackar gäller samma regler som för inhängnat området dvs inga alls. så läs på lite grabben

Ja, jävlar! Nu har man varit i tombolan och dragit chans-svar... Bättre lycka nästa gång. big_smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
21 maj 2010
bengan87 skrev:
nu när jag läser på nätet så ska man ju få böterna på plats? eller har jag fatta fel? inge fel på bilen skattad å allt. fick göra alkotest med den svara negativ eller vad den vissa för text. någon som vet vad dom håller på med?

Du har med andra ord inte skrivit på ordningsboten? Hade du gjort det hade saken varit ur världen. Ang. skatt, bes. och alk.test har det inget med det rapporterade brottet (bältet) att göra. Du måste fått något papper från poliserna, i så fall vad står på dessa papper?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

5 198 Inlägg
21 maj 2010
bengan87 skrev:
på dom 10 15 meter jag körde så åkte jag över allmän väg men om det var där dom såg mig utan bälte vet jag inte. men det jag undrar över är om dom kan ge mig böter efter. fattar mig inte på snutar idag samma sak som hur ofta tar man på sig bälte om du har parkera bilen på din uppfart och ska endast flytta bilen från uppfarten ut på vägkanten. eller om dom ser mig utan bälte idag ska jag få böter en vecka efter? vad har dom då för bevis? aja fortsättningen kommer jag även ha bälte när jag kör på parkering och när jag bakar. något jag dock inte lärde mig på Trafikskolan eller VV

Inte när du bakar.. det gör man i köket.. eller möjligen i källarn roll,,, men däremot kanske du BACKAR

583 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
bengan87 skrev:

Inte när du bakar.. det gör man i köket.. eller möjligen i källarn roll,,, men däremot kanske du BACKAR

ja Backar då.

Sök