3746
Sök

Laddtrycks problem i Volvo s40 t4 -98

24 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Hej har lite problem med min bil och skulle behöva hjälp av någon kunnig person!

Problemet är att turbon har slutat att ladda som den skall, känns som att det bara är grundladdet på 0.5 bar. Har felsökt bilen och det gav inga felkoder, har även bytt magnetventil. Inga slängar eller liknande är trasiga. Stiften är också nybytta.

När man kör med bilen och drar på så känns det som att något inte orkar hålla emot utan den hackar nästan. Som att den bygger upp ett tryck men sen inte kan skjuta ut det. I övrigt så går den bra på tomgång o.s.v

Min fundering är om det är så att wastegaten har gett sig och behöver bytas, men kan man göra det själv eller måste man ställa in laddtryck efter att man har bytt ut den gammla?

mvh Emil

8 251 Inlägg
21 maj 2010
Ett6 alternativ är ju att katalysatorn är igensatt, så att den styryper. Men det kan vara wastegaten med. Och ja, den kan man byta själv, och troligen så lär man ställa in grundtrycket på den med.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 maj 2010
Dra ut elkontakten på MV och kontrollera ditt grundladd.

sen är det ju som vanligt, stift (bosch platina) tändspolar eller styrboxen.

PS. du behöver inte ens söka i forumet för att hitta en likadan tråd från Missmotor  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=178754

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök