3283
Sök

Val av bultar till turbon

342 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#1
jag har monterat en v70 turbo på min 740 med svarta bult med 8,8 kvalite men jag har problemet att bultarna sträcker sig och lossnar..  det finns ju olika kvaliteer på dessa bultar men vilken e rekomenderad att använda mellan turbo och grenrör?  någon som har koll på detta??


354 Inlägg
21 maj 2010
#2
volvodrifter skrev:
jag har monterat en v70 turbo på min 740 med svarta bult med 8,8 kvalite men jag har problemet att bultarna sträcker sig och lossnar..  det finns ju olika kvaliteer på dessa bultar men vilken e rekomenderad att använda mellan turbo och grenrör?  någon som har koll på detta??

de ska nog inte vara nåt problem? låsbrickor och dra ordentligt.. Annars köper du speciella låsmuttrar som är menade åt just grenrör.. smile



MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

342 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#3
maattias skrev:
volvodrifter skrev:
jag har monterat en v70 turbo på min 740 med svarta bult med 8,8 kvalite men jag har problemet att bultarna sträcker sig och lossnar..  det finns ju olika kvaliteer på dessa bultar men vilken e rekomenderad att använda mellan turbo och grenrör?  någon som har koll på detta??

de ska nog inte vara nåt problem? låsbrickor och dra ordentligt.. Annars köper du speciella låsmuttrar som är menade åt just grenrör.. smile



MVH.

turbon har lossnat tre ggr har använt olika låsmuttrar/brickor varje gång men allt lossnar bara och det har vart ordentligt åtdraget.

funderar på om man ska gå upp emot 10,9 kvalite på bultarna??


8 251 Inlägg
21 maj 2010
#4
Kvaliten på bultarna har ingen med saken att göra. Du ska ha pinnbultar och stukade muttrar.


1 062 Inlägg
21 maj 2010
#5
vilka bultar e det som lossnar mellan turbo/grenrör?? om det e org grenrör så köp nya org bultar/muttar jag har aldrig haft problem med att deras org bultar lossnat tongue

men nu har jag 8.8 m10 helt vanliga bultar till nya turbon får se om dem håller tongue

Team Björkeryd

342 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#6
problemet e att v70 turbon har två genomgående bultar m10 med dubbla kopparmuttrar och två m8 som e skuvade i turbon. orginal har m10 gängade i turbon men dessa kan jag inte använda.  bultarna e ca 10cm långa.

dom två som har muttrar (m10) så sitter muttrarna kvar men turbon glappar i bulten. med andra ord måste ju bulten sträcka sig. och m8 bulten gängar ur sig ur turbon.


208 Inlägg
21 maj 2010
#7
det finns speciella *svarta* bultar och muttrar som håller bättre för värme. vanliga *chrome* 8.8 bultar är ju inte att rekomendera vid grenrör/turboinfästningen..

Wrum!

342 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#8
AntonK skrev:
det finns speciella *svarta* bultar och muttrar som håller bättre för värme. vanliga *chrome* 8.8 bultar är ju inte att rekomendera vid grenrör/turboinfästningen..

jupp jag använder dessa svarta bultar


354 Inlägg
22 maj 2010
#9
volvodrifter skrev:
problemet e att v70 turbon har två genomgående bultar m10 med dubbla kopparmuttrar och två m8 som e skuvade i turbon. orginal har m10 gängade i turbon men dessa kan jag inte använda.  bultarna e ca 10cm långa.

dom två som har muttrar (m10) så sitter muttrarna kvar men turbon glappar i bulten. med andra ord måste ju bulten sträcka sig. och m8 bulten gängar ur sig ur turbon.

bulten sträcka sig? du ska tänka att flänsarna växer ju också.. ähh, kan bara inte tro att det skall vara nåt problem att få ett turbo att hållas på stället.. Dra fast ordentligare säger jag! smile var inte orolig, 10-8mm bultar med lite bättre muttrar så håller det nog att ta ii rätt så ordentligt..

edit:stavfel!

MVH.
Senast redigerat av maattias (22 maj 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 maj 2010
#10
jag tänkte prova med nordlock i år

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök