3170
Sök

Göteborgare med svetskunskaper

Digital Designer
198 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Tjena!

Jag är sugen på att tömma förkatten på min Opel Astra 2.0T -01.
Detta är ett ganska enkelt jobb om man som jag inte har förkaten och halva avgassystemet i ett stycke.
Det visar sig att de inte började tillverkas i mer än ett stycke för än efter 2001 och det gör det hela krångligare. Man måste nu då alltså skära av förkaten, tömma den på innehållet och sen svetsa tillbaka den.

Då jag inte en hållt i en svets så är det inget jag vågar mig på själ och behöver där av hjälp.
Jag tror inte detta är så svårt för nån med svetskunskaper men för mig är detta inte möjligt.

Är det nån vänlig själ i göteborg/kungsbacka/kungälv som kan tänka sig att hjälpa mig? Jag har knapp några pengar att erbjuda då jag är arbetslös men jag hade varit dig väldigt tacksam. smile

Så här ser en del av mitt system ut:

http://img709.imageshack.us/img709/5925/katf.jpg

Det är delen åt höger närmast flexiröret som är förkatten och som ska tömmas.

OBS bilden är från en skrot, mitt system sitter kvar på bilen än så länge.
Senast redigerat av webdiddy (22 maj 2010)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

16 197 Inlägg
22 maj 2010
tömmer du katen så kommer lamdan så "spatt"..   å de e mycke lättare att ta bort hela katen å byta ut den mot ett rör för hur som helst så kommer den inte att gå igenom besiktningen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Digital Designer
198 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Nja, det stämmer nog inte riktigt, det är "För"katen som ska tömmas, min bil har 2st katalysatorer, en liten först och sen en vanlig på slutet, det finns en jävla massa britter som har tömt sin kat utan några som helst problem med lamdan. Avgasvärdena ska heller knappt gå upp.

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 maj 2010
Jag bor 6mil ifrån dig men annars hade jag kunnat hjälpa dig svetsa ihop det iallafall.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Digital Designer
198 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Härligt!
Jag kan tänka mig att ta en sväng för att få hjälp, var bor du?
Skicka PM om du vill.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 maj 2010
Slå ett spett genom den

820 Inlägg
31 maj 2010
Jag kan hjälpa dig gratis, men vill du att det ska bli riktigt snyggt så ska du nog försöka få tag i nån med Tig-svets, jag kan svetsa så att det blir tätt, funktion för form! wink

Ps. Är höljet på katten av aluminium? Fick för mig att jag läste nånstans att det blev så efter nått årtal, men det kan ju likagärna vart nått annat. Ds.

Om man säger

Digital Designer
198 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Jag kan hjälpa dig gratis, men vill du att det ska bli riktigt snyggt så ska du nog försöka få tag i nån med Tig-svets, jag kan svetsa så att det blir tätt, funktion för form! wink

Ps. Är höljet på katten av aluminium? Fick för mig att jag läste nånstans att det blev så efter nått årtal, men det kan ju likagärna vart nått annat. Ds.

Jo, tror det e alu.
Snyggt behöver det absolut inte vara, förkaten sitter ändå nästan helt dold.

820 Inlägg
1 juni 2010
webdiddy skrev:
Panzar_Audi skrev:

Jo, tror det e alu.

För isånafall kan jag ej hjälpa tyvärr, har varken kunskap eller tillgång till alu-svets! hmm

Om man säger

Digital Designer
198 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
webdiddy skrev:
Panzar_Audi skrev:

Jo, tror det e alu.

För isånafall kan jag ej hjälpa tyvärr, har varken kunskap eller tillgång till alu-svets! hmm

Det ska inte vara nån fara då det är bara själva röret som ska kapas och sedan svetsas ihop smile

Sök