2568
Sök

Två(!) parkeringsböter på två dagar för "ej synlig biljett"!

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag alltså fått två böter på två dagar här hemma för att min biljett glidit ner i vindrutan. Jag har alltså fått böter på 800 spänn... kul för en fattig student måste jag säga..

Jag har en biljett och har dessutom kontoutdrag på att det är jag som köpt biljetten (går att betala med kort i våran parkeringsautomat. 150 kr får man stå en månad)
Bilen är ej registrerad på mig men kan bevisa att det är en släkting som äger bilen.

Så till mina frågor,
Varför i hela fridens namn ger dom mig en till böter då jag fått en dagen innan vid min bostadsparkering?????
Samma signatur från p-lisan och den första fick jag 23:00 på kvällen och den andra 11:00 dagen efter....... det är inte ens ett dygn emellan!!! endast 12 timmar över en natt!

Tror ni dom kommer gå med på att riva boten eftersom jag kan bevisa att det är jag som betalat biljetten och att jag bor där osv???

8 250 Inlägg
22 maj 2010
Oftast så är det som så att man får betala först och överklaga sen. Info om det brukar kunna stå på själva lappen.

16 197 Inlägg
22 maj 2010
oftast så tar dom ju en bild på bilen å exakt vad man får böter för.. elle iaf här i sthlm så gör dom så,så den kan nog va svårt att överklaga.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Oftast så är det som så att man får betala först och överklaga sen. Info om det brukar kunna stå på själva lappen.

Enda som står är att den ska vara betald inom 8 dagar och att eventuella invändningar mot debiteringen ska göras skriftligen inom 8 dagar.

Det jag är mest arg över är att jag fått två böter över en natt!! 12 timmar och 26 minuter mellan böterna...
ena på kvällen vid 23 tiden och den andra vid 11 morgonen/lunchen efter!

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
oftast så tar dom ju en bild på bilen å exakt vad man får böter för.. elle iaf här i sthlm så gör dom så,så den kan nog va svårt att överklaga.

Ja fast grejen är ju den att jag nekar ju inte att biljetten glidit ner. utan det är snarare att jag fått två böter inom så kort tid!

Sen undrar jag hur envisa dom är på att bötfälla mig om jag har bevis på att det är jag personligen som köpt biljetten samt att jag bor på gatan bilen stod på, sen är jag även släkt med ägaren till bilen, (jag som lånat den en månad nu)

347 Inlägg
22 maj 2010
Har du fått en p-bot får du normalt stå 24 timmar på platsen innan du kan bötfällas igen, den gamla p-boten ska naturligtvis sitta kvar så att parkeringsvakten vet om det. Gjorde den det?

Jag tror att det blir svårt att bevisa med ett kontoutdrag att du betalat. Isåfall kan du ju parkera exempelvis två bilar men bara betala för en.

16 197 Inlägg
22 maj 2010
bigthelin skrev:
evilaudio skrev:

Ja fast grejen är ju den att jag nekar ju inte att biljetten glidit ner. utan det är snarare att jag fått två böter inom så kort tid!

Sen undrar jag hur envisa dom är på att bötfälla mig om jag har bevis på att det är jag personligen som köpt biljetten samt att jag bor på gatan bilen stod på, sen är jag även släkt med ägaren till bilen, (jag som lånat den en månad nu)

de spelar ingen roll om du har en biljett som e giltigt vid just de tillfället.. den MÅSTE ligga synligt i rutan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
Har du fått en p-bot får du normalt stå 24 timmar på platsen innan du kan bötfällas igen, den gamla p-boten ska naturligtvis sitta kvar så att parkeringsvakten vet om det. Gjorde den det?

Jag tror att det blir svårt att bevisa med ett kontoutdrag att du betalat. Isåfall kan du ju parkera exempelvis två bilar men bara betala för en.

Japp det satt två böter på bilen då jag gick till den idag.
Hade jag fått en böter hade jag nog snällt betalat den men nu när jag ändå ska bråka på dom för två böter inom 12 timmar och 26 minuter över natten så ser jag ju självklart över mina möjligheter att slippa båda då jag faktiskt snällt har betalat för att få parkera bilen här hemma. Enda "felet" jag gjort är ju troligtvis att stänga dörren för snabbt så biljetten glidigt ner. 800 kronor för den "överträdelsen" känns så jävla surt.

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
bigthelin skrev:
evilaudio skrev:

de spelar ingen roll om du har en biljett som e giltigt vid just de tillfället.. den MÅSTE ligga synligt i rutan.

Så mina möjligheter att slippa båda är helt körd?
Dock är jag väldigt nyfiken på hur lång tid det måste gå mellan två böter! över natten och morgonen känns som väldigt kort tid...

347 Inlägg
22 maj 2010
bigthelin skrev:
o_lindh skrev:

Hade jag fått en böter hade jag nog snällt betalat den men nu när jag ändå ska bråka på dom för två böter inom 12 timmar och 26 minuter över natten så ser jag ju självklart över mina möjligheter att slippa båda då jag faktiskt snällt har betalat för att få parkera bilen här hemma. Enda "felet" jag gjort är ju troligtvis att stänga dörren för snabbt så biljetten glidigt ner. 800 kronor för den "överträdelsen" känns så jävla surt.

Det ska du naturligtvis överklaga. Där tror jag att du kommer få rätt. Hör av dig om hur det gick.

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
bigthelin skrev:
o_lindh skrev:

Det ska du naturligtvis överklaga. Där tror jag att du kommer få rätt. Hör av dig om hur det gick.

Ska jag göra smile

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Har nu snokat runt lite och reglerna verkar vara följande. Citerar det en person som skrivit på ett annat forum.
"enligt lagen så måste ett nytt kalenderdygn ha påbörjats SAMT att det måste ha förflutit 6 timmar sen första parkeringsanmärkningen eller kontrollavgiften utfärdats"

Dom verkar alltså ha rätt att ge mig två böter över natten...
hoppas verkligen dom är snälla och accepterar att jag har en giltig biljett!

8 883 Inlägg
22 maj 2010
Tänk på att alla evt krav går till bilägaren!

Har du tur så slipper du betala men jag tvivlar på det

Fotograf på tierpidag.se

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Tänk på att alla evt krav går till bilägaren!

Har du tur så slipper du betala men jag tvivlar på det

Dock befinner sig bilägaren 60 mil härifrån... men ska i alla fall ge det ett försök. går det inte så får jag väl helt enkelt bita i det sura äpplet. kunde ju ha varit en dyr fortkörningsböter (vilket jag tack och lov har klarat mig från) smile

18 Inlägg
22 maj 2010
har för mig att 24 timmars regeln gäller per dygn men att det måste gå minst 6 timmar mellan dygnen.
i ditt fall verkar det utstuderat/beräknat från p-vakts sida att böta innan midnatt.

hävda att du har betalt visa biljett samt kontoutdrag, har de foto på att ingen biljett är synlig så ökar dina chanser.
i dina kläder skulle jag ha köpt en p-hållare kostar nån guldpeng så slipper uppkomna problem i framtiden.

huh?
10 427 Inlägg
22 maj 2010
Surt läge! Lider med dig.

Jag fick 400kr böter förut när min lapp hade ramlat ned från rutan (låg uppochned på sätet).
Hade betalat en månadsavgift på c:a 300kr vilket var dokumenterat osv, men de (då Carpark) kunde
inte bedriva sin verksamhet om man inte till 100% visade att bilen hade korrekt biljett.
Orkade inte bråka mer.

Blir lite löjligt när man redan betalt för en tjänst (via fastighetsägaren) och måste betala mer än samma
summa igen till parkeringsfirman pga en olycklig händelse. Komiskt. tongue

Edit:
I senaste medlemsnumret av Motormännens tidning finns det listor
med hur mycket pengar olika kommuner tjänar på p-böter per år. Kul läsning.
Borlänge (grannstad till Falun) drog in c:a 1,1 miljoner varje år. roll
Senast redigerat av steifan (22 maj 2010)

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
mjukglassen skrev:
har för mig att 24 timmars regeln gäller per dygn men att det måste gå minst 6 timmar mellan dygnen.
i ditt fall verkar det utstuderat/beräknat från p-vakts sida att böta innan midnatt.

hävda att du har betalt visa biljett samt kontoutdrag, har de foto på att ingen biljett är synlig så ökar dina chanser.
i dina kläder skulle jag ha köpt en p-hållare kostar nån guldpeng så slipper uppkomna problem i framtiden.

Ja han/hon måste vara en snikig jävel helt enkelt...
Det ska jag helt klart köpa! tongue Man lär sig ju av sina misstag.

1 339 Inlägg
22 maj 2010
Man kan ju undra lite, om dom nu inte direkt ser att det ligger en p-lapp exakt vid vindrutan kan man då inte titta lite extra noga och tänka lite längre?

Nejdå dom måste tvunget hävda sin makt och ge böter. Behandla andra som du själv vill bli behandlad gäller tydligen inte här.

Såg någon gång på uppdrag granskning om hur Carpark höll på o ge folk böter fast att dom inte stod felparkerade osv, jag tror att dom behövde böta för en viss summa eller skriva ut ett antal böteslappar varje månad.
Senast redigerat av Remiss (22 maj 2010)

VD
643 Inlägg
22 maj 2010
Jag vet att min far fick böter men han hitta en lapp på gatan som var över den tiden som han var parkerad.. Efter ett besök hos farbror blå så behövde han inte betala big_smile

11 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Lidborn skrev:
Jag vet att min far fick böter men han hitta en lapp på gatan som var över den tiden som han var parkerad.. Efter ett besök hos farbror blå så behövde han inte betala big_smile

Haha tongue ja jag hoppas det blir något liknande för mig. dock är det ett privat parkeringsföretag så då lär jag ju inte kunna gå till polisen och klaga (så länge dom inte skulle ha gjort ett lagbrott).

Sök